خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

خسارت ۹ هزار میلیاردی به زیرساخت‌های آب و خاکی در سیل اخیر/ الگوی کشت در محصولات زراعی دنبال می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۰۵۴

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت کشاورزی خاطر نشان کرد: سیل‌ اخیر خسارت‌های زیادی را به زیرساخت‌های آب و خاکی کشور وارد کرده که برآورد خسارت‌ها حدود 9 هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فریبرز عباسی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، با اشاره به برنامه‌های پیش‌رو این سازمان، گفت: تجهیز و نوسازی و مرمت قنوات، پوشش کانال‌های زه‌کشی اراضی، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، آبیاری زیرسطحی با هدف کاهش مصرف آب و تبخیر آن، و تولید لوازم  تجهیزات آبیاری و خودکفایی در این زمینه را به‌عنوان مهم‌ترین اقدامات این سازمان معرفی کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان در خودکفایی تجهیزات آبیاری و بومی‌سازی آنها نقش مهمی ایفا می‌کنند، افزود: در حوزه مباحث فنی آب و خاک مشکلی نداریم و دراین حوزه مطالعات خوبی صورت گرفته و آنها را به مرحله اجرا گذاشته‌ایم. حتی توانستیم به کشورهای همسایه نیز خدمات فنی و مهندسی را ارئه بدهیم.

وی با اشاره به توصیب قانون حمایت از خاک مصوبه سال 98، گفت: آیین نامه اجرایی حفاظت از خاک در 40 ماده قانونی توسط وزارت کشاورزی، سازمان محیط زیست کشور و سازمان برنامه و بودجه مراحل نهایی را طی کرده است.

عباسی ادامه داد: الگوی کشت کشاورزی از سوی وزارتخانه ابلاغ شده است و اگر بهره‌برداران الگوی کشت را رعایت کنند و در مصرف آب صرفه‌جویی شود مشوق‌هایی برای آنها در نظر خواهیم گرفت.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت کشاورزی به اشاره به پروژه‌های آب و خاکی که بنا در هفته دولت افتتاح شوند، تصریح کرد: در 32 استان کشور حدود هزار و 177 پروژه آب و خاکی در مساحتی بالغ بر 50 هزار هکتار با اعتبار 1280 میلیارد تومان افتتاح خواهد شد که این پروژ‌ه‌ها برای 22 هزار و 500 نفر در استان‌های کرمان، خراسان رضوی و جنوبی، فارس و سیستان و بلوچستان استغال ایجاد کرده است.

وی مصوبات سفرهای استانی در زمینه آب و خاکی را حدود 19 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: سیل‌ اخیر خسارت‌های زیادی را به زیرساخت‌های آب و خاکی کشور وارد کرده که برآورد خسارت‌ها حدود 9 هزار میلیارد تومان بوده است. بیشترین خسارت به کانال‌های آبی وارد شده است چراکه از رسوب پر و تخریب شدند؛ همچنین بسیاری از قنوات، جاده‌های بین مزارع استان‌های کرمان، یزد، فارس، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین خسارت ناشی از سیل را تجربه کردند.

به گفته این مقام مسئول؛ گزارش‌های آسیب‌های ناشی از سیل به تفکیک‌ استان‌ها مشخص و به وزارتخانه و مدیریت بحران کشور اعلام شده است.

عباسی در پاسخ به این پرسش که بعد از حضور رئیس جمهور در وزارت کشاورزی این وزارتخانه خبر از تدوین ابلاغیه الگوی کشت خبر داد آیا در این مدت کوتاه اقدام به تدوین الگوی کشت شدید؟ گفت: الگوی کشت پیچیده است و مسائل مختلفی از جمله آب و خاک و رویکردهای اجتماعی در این موضوع دخیل هستند. از این‌رو الگوی کشت پیچیدگی‌های خاصی دارد و امکان تهیه آن در مدت کوتاه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه 18 شرکت ایرانی اقدام به واردات تجهیزات آبیاری می‌کنند، افزود: تولیدکنندگان داخلی باقوت در این زمینه عمل می‌کنند و از آنجایی‌که تولیدکنندگان داخلی باقوت در این زمینه فعال هستند هر 6 ماه یکبار مجوز آنها صادر می‌شود.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت کشاورزی با اشاره به اجرای طرح 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان، گفت: اگر این طرح به نتیجه برسد و کامل اجرا شود میزان تولید محصولات کشاورزی 9.5 میلیون تن بیشتر  و برای بیش از 300 هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

عباسی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا، که برخی از کارشناسان بر این باورند که در ایران 70 نوع محصول آب‌بر تولید می‌شود آیا تولید محصولات کشاورزی آب‌بر در شرایطی که ما هر ساله با تنش‌های آبی درگیر هستیم صحیح است؟ گفت: شاخص‌های مصرف بهینه آب باعث شده است که میزان تولیدات افزایش پیدا کند من تولید 70 نوع محصول آب‌بر را تایید نمی‌کنم.

وی ادامه داد: نمی‌توان در یک بازه زمانی کوتاه الگوی کشت جایگزین را در باغاتی که 20 تا 30 سال عمر دارند اجرا کرد از این‌رو الگوی کشت در محصولات زراعی اجرا خواهد شد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز