خبرگزاری کار ایران

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم تاکید کرد:

نیاز شدید رودخانه‌های گیلان به مدیریت و مهندسی

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۸۷۹

خرابی‌های به بار آمده از سیل در مناطق مختلف گیلان به برداشت شن و ماسه مربوط است.

کار‌شناس ارشد برنامه ریزی توریسم خطاب به مسئولان ضرورت توجه به نیاز شدید رودخانه‌های گیلان به امر مدیریت و مهندسی را تاکید کرد.

علی علیزاده ازبری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رشت، با اشاره به توسعه روستا‌ها برای جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه جوانان و جذب توریسم اظهار کرد: جاری شدن سیلاب و ارتباط آن با برداشت غیر مجاز شن و ماسه از حاشیه رودخانه‌ها یکی از مهم‌ترین مشکلات روستاهای گیلان است.

وی با بیان اینکه به گفته برخی از مسئولان ماجرای جاری شدن سیلاب به برداشت شن و ماسه مربوط نیست خاطر نشان کرد: علیرغم اینگونه تعابیر سیل به برداشت شن و ماسه و تخریب دیواره رودخانه‌ها ربط دارد.

علیزاده ادامه داد: بر اثر برداشت‌های غیر مجاز شن و ماسه از رودخانه‌ها، دیواره‌های ان‌ها به شدت در حال رانش هستند وحریم آن‌ها هم اشغال شده است.

وی با بیان اینکه امروز همه از کارخانه‌های شن و ماسه گرفته تا دستگاه‌های دولتی و حتی مردم محلی از کف رودخانه‌ها شن و ماسه برداشت می‌کنند، تصریح کرد: با این برداشت‌های غیر قانونی، زمین‌های حاشیه رودخانه‌ها دیگر نه کاربری کشاورزی دارند و نه برای پرورش ماهی مناسب هستند و فقط سنگلاخی باقی مانده‌اند.

وی با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز از رودخانه قلعه رودخان افزود: از سال‌های گذشته تاکنون، معدن شن و ماسه در کنار آن رودخانه در حال برداشت است به طوری که گودال‌ها و گسل‌هایی در کف رودخانه ایجاد شده که گویی کارد به استخوان آن رسیده است.

کار‌شناس ارشد برنامه ریزی توریسم با اشاره به اینکه راهبرد توسعه پایدار به ما این اجازه را می‌دهد که از مواهب منابع طبیعی استفاده کنیم، خاطر نشان کرد: اما باید اصل آن برای آیندگان حفظ شود و با این حساب ما اجازه استفاده از همه منابع را نداریم.

به گفته وی سیلاب‌ها همیشگی بوده و هستند و از نظر جغرافیایی تعریف شده و دوره برگشت دارند اما آنچه مهم است جلوگیری از تبعات و کاهش خطر‌ها و خسارت‌های آن است.

علیزاده با بیان اینکه سیلاب‌ها در گذشته، آسیب‌های کمتری به ساختمان‌ها و مزارع وارد می‌کردند، اظهار کرد: به دلیل اینکه در حریم رودخانه‌ها ساختمانی بنا نشده بودند و هر جای دیگر دنیا هم جاهایی بیشتر از سیل آسیب می‌بینند که به حریم رودخانه‌ها تجاوز شده باشد.

وی برخی دیگر از آسیب‌های برداشت غیر مجاز شن و ماسه از حاشیه رودخانه‌ها را برشمرد و گفت: اما آسیب فقط سیلاب نیست بلکه برداشت بی‌رویه و خارج از ظرفیت شن و ماسه از کف، بستر و حریم رودخانه‌ها، مخاطرات فراوانی از جمله؛ تخریب محل تخم ریزی و از بین رفتن زیستگاه موجودات آبزی، تخریب زیستگاه پرندگان مهاجر و گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب را در پی دارد.

علیزاده کاهش تنوع زیستی، کاهش غلظت اکسیژن در کف و افزایش دمای آب، تخریب دیواره‌ها، تغییر شیب بستر و عمق، فرسایش بستر و ایجاد تغییرات مورفولوژیکی نهایتا از بین رفتن اراضی مرغوب، کنده شدن کف و ایجاد گودال، تغییر مسیر و تشدید فرسایش خاک اطراف، پایین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی، تخریب تاسیسات، ابنیه و سازه‌‌های موجود مانند سردهنه نهر‌ها، سد‌های انحرافی، پل‌ها و جاده‌ها، تخریب مناظر طبیعی و تشدید سیلاب‌ها و… را از دیگر مواردآسیب‌های برداشت شن و ماسه از رودخانه‌ها عنوان کرد.

کار‌شناس ارشد برنامه ریزی توریسم خطاب به مسئولان ضرورت توجه به نیاز شدید رودخانه‌های گیلان به امر مدیریت و مهندسی را تاکید کرد و گفت: باید ظرفیت برد فیزیکی رودخانه‌ها مشخص شود و مورد مطالعات آمایشی قرار گیرند.

وی مهندسی رودخانه‌ها را منجر به ساماندهی آن‌ها خواند و ادامه داد: کنترل سیل، هدایت جریان، تثبیت مسیر و کنترل رسوب از فواید مهندسی رودخانه‌ها است.

علیزاده متذکر شد: بنابراین لازم است با کار کار‌شناسی و علمی، میزان تولید سالیانه شن و ماسه این حوضه‌های آبی مشخص شود و بر اساس آن زمینه برداشت منطقی و اصولی از رودخانه‌های شهرستان به طوری که منجر به حفظ تعادل هیدرولوژیکی و اکولوژیکی آن‌ها شود، فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز