خبرگزاری کار ایران

«جشنواره موسیقی نواحی شیراز» و چند سوال/ توضیحات مدیرکل اداره ارشاد استان فارس

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۲۰۹۲

مدیرکل اداره ارشاد استان فارس درباره حمایت‌های صورت گرفته از جشنواره موسیقی نواحی شیراز گفت: تا آنجا که توانسته‌ایم از آن حمایت کرده‌ایم. همچنین دوستان برگزارکننده برای تبلیغ جشنواره از کلیه امکاناتی که در اداره ارشاد داشته‌ایم، استفاده کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موسیقی کشور نیازمند برگزاری جشنواره‌هاست و هنرمندان این عرصه همواره برای حضور در چنین رویدادهایی تمایل نشان داده‌اند. اما آنچه هنرمندان عرصه موسیقی را از جشنواره‌ها دلزده می‌کند، نوع سیاست‌گذاری‌ها،‌ عدم برنامه‌ریزی‌های تخصصی و لجستیک، همچین گزینشی عمل کردن و ابراز سلیقه‌های فردی است که در نهایت به برگزاری رویدادهایی تشریفاتی می‌انجامد. در این میان جشنواره‌هایی در گوشه و کنار کشور نیز برگزار می‌شوند که معمولا از رصد و نقد رسانه‌ها دور می‌مانند و برخی نیز به دلیل عملکردهای غلط یا مشکلات مالی ناشی از نبود برنامه در میانه مسیر متوقف شده و دیگر برگزار نمی‌شوند. اگر به رویدادهای برگزار شده طی سال‌های اخیر نگاهی بیندازیم، با چنین جشنواره‌هایی مواجه خواهیم شد.

هرچند در میان جشنواره‌هایی از این دست که با حمایت دولت هم برگزار می‌شوند، رویدادهای معدودی هستند که بدون حاشیه با کیفیت بالا به صورت سالانه برگزار می‌شوند و هنرمندان شرکت‌کننده هم از حضور در آنها رضایت دارند. نمونه بارز چنین برنامه‌هایی مسابقه جایزه رضا کروریان است که توسط گروه «یارآوا» و با حمایت خانواده رضا کروریان (موسیقی‌دان و آهنگساز) برگزار می‌شود.

چند سوال درباره جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی

خبر برگزاری «جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی» با دبیری علمی دامون شش بلوکی و دبیر اجرایی آرش صفری اوائل اردیبهشت‌ماه امسال در رسانه‌ها منتشر شد و حال پس از مدت زمانی کوتاه، بدون طی کردن پیش‌تولیدی طولانی با حضور ده گروه و بخش‌ پژوهشی، از بیست و پنجم تا سی‌ام اردیبهشت‌ماه در شیراز درحال برگزاری است.

انتقادی که درباره جشنواره «جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی» مطرح است، عدم شفاف‌سازی درباره چند و چون برگزاری و موضوعاتی‌ست که در رابطه با جشنواره‌های داخلی باید به صورت عمومی منتشر و در اختیار عموم قرار می‌گرفت. جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی به همت موسسه فرهنگی هنری «آوای هنر ایل قشقایی» برگزار شده از طرفی براساس آنچه مدیرکل ارشاد فارس به ایلنا گفته؛ حامی اصلی جشنواره اداره ارشاد بوده که در جهت برگزاری بهتر امکانات لازم را هم در اختیار برگزارکنندگان قرار داده است. طبق گفته دست‌اندرکاران جشنواره قرار بوده برخی ارگان‌های دیگر هم از این رویداد حمایت کنند اما در میانه مسیر از همکاری سر باز زده‌اند. شهرداری شیراز هم در ابتدا برای همکاری و همیاری به عوامل جشنواره قول‌هایی داده بود اما درنهایت همکاری خود را محدود کرد.

مسئله دیگر عدم اطلاع‌رسانی درست درباره برنامه‌ریزی‌ها،‌ سیاست‌گذاری‌ها و جزییات نحوه گزینش گروه‌هاست که به این معناست «جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی» فراخوانی نداشته است. دامون شش‌بلوکی (دبیر علمی جشنواره) پیش‌تر درباره عدم وجود فراخوان به رسانه‌ها گفته: «با توجه به اینکه برای این جشنواره زمان محدود بود و فرصت فراخوان نداشتیم؛ بر اساس مطالعات و تجربیات طی سالیان گذشته و مشورت با پژوهشگران یکی از شاخصه‌ها را در این جشنواره حضور افرادی در نظر گرفتیم که کمتر یا اصلاً در جشنواره‌ها نبوده‌اند.»

در اینکه حمایت از هنرمندان کمتر شناخته شده موسیقی نواحی اتفاقی نیکوست، شکی وجود ندارد. اما با توجه به تعداد کثیر هنرمندان موسیقی نواحی در سراسر کشور که اغلب آنها تاکنون در هیچ جشنواره‌ای حضور نیافته‌اند؛ اینکه ملاک و نحوه انتخاب‌ها بر چه اساس بوده و در میان این جمع کثیر، چه افراد و گروه‌هایی بر چه اساس انتخاب شده‌‌اند موضوع مبهم دیگری است که درباره آن توضیحی ارائه نشد.

جدا از این موضوع، رسم بر این است که دبیرخانه جشنواره؛ تعداد متقاضیان و گروه‌های حاضر در جشنواره و دلایل انتخاب یا عدم انتخاب آنها را اطلاع‌رسانی کند که این مهم عملی نشد.

توضیحات مدیرکل اداره ارشاد استان فارس درباره جزییات «جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی»

حمیدرضا قانعی (مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس) درباره این جشنواره ابتدا به نحوه همکاری و تعامل ارشاد با «جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی» اشاره کرد و گفت: همکاری با عوامل برگزاری جشنواره‌ای که در رابطه با موسیقی نواحی است و این روزها در شهر شیراز در حال برگزاری است، هیچ سودی عاید اداره ارشاد استان نمی‌کند؛ برای برگزاری این جشنواره ما حتی امکاناتی را به صورت رایگان در اختیار برگزارکنندگان قرار داده‌ایم.

قانعی افزود: جز امکانات ارائه شده به دوستان، ما پرداخت هزینه هم داشته‌ایم به این دلیل که برگزاری چنین رویدادی را متعلق به خودمان و شهرمان می‌دانم. درست است که جشنواره به همت موسسه‌ای فرهنگی هنری شکل گرفته اما من این رویداد را متعلق به بخش خصوصی ندیده‌ام؛ لذا تا آنجا که توانسته‌ایم از آن حمایت کرده‌ایم. همچنین دوستان برگزارکننده برای تبلیغ جشنواره از کلیه امکاناتی که در اداره ارشاد داشته‌ایم، استفاده کردند.

قانعی درباره میزان حمایت‌های ارشاد استان فارس از «جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی» هم گفت: من به برگزارکنندگان قول پرداخت مبلغی را داده‌ام و گفته‌ام نگران نباشند. چون جشنواره را برای حضور گردشگر و توریست متعلق به خودمان می‌دانیم. ارشاد هم یکی از تکالیفش این است برای چنین اتفاقاتی فضا و بستر لازم را فراهم کند.

مدیرکل ارشاد فارس درباره همکاری این نهاد با دیگر بخش‌های خصوصی سهیم در برگزاری جشنواره شیراز و نحوه مراودات مالی با آنها گفت: سامانه‌های مالی که برای فروش بلیت برنامه‌ها در نظر گرفته‌ایم سایت «شیراز تیک» است که به طور کامل خصوصی است و پس از آغاز جشنواره در حال بلیت‌فروشی است و هیچگونه مراوده‌ای با اداره ارشاد شیراز ندارد. عوامل سایت شیراز تیک با دوستان مجری موسسه فرهنگی هنری آوای هنر قشقایی تعامل دارند و کل هزینه‌هایی که به دست می‌آید در اختیار خودشان است.

قانعی اذعان داشت: ما از اینکه عوامل جشنواره و دوستان موسسه آوای هنر قشقایی با چه اسپانسرهایی همکاری دارند، چیزی نمی‌دانیم و درباره اینکه چقدر از آنها بودجه گرفته‌اند یا گرفته‌اند هم سوالی نکرده‌ایم.

او گفت: در بحث حراست سالن هم مسئولیت را خودمان به عهده گرفته‌ایم تا همه چیز به خوبی انجام شود. همچنین برای کاهش هزینه‌ها چون برنامه را متعلق به خود می‌دانیم از همکاران ارشاد استفاده کردیم تا بحث مالی را تقلیل دهیم.

 قانعی درباره نحوه بلیت‌فروشی کنسرت‌ها هم گفت: اصولا هزینه ورودی گروه‌ها بالاست و ما برای گروه‌های موسیقی محلی تبلیغات جدی کرده‌ایم تا اجراها مخاطبان بیشتری داشته باشد. به طور معمول اگر یک کنسرت در سطح ملی در شیراز برگزار شود قطعا در کمتر از یک ساعت سالن تکمیل می‌شود اما در رابطه با گروه‌های موسیقی محلی اینطور نیست و اگر بلیت‌فروشی‌ خیلی هم خوب انجام شود، تازه هزینه دوستان را سر به سر پوشش خواهد داد.

او در پاسخ به اینکه رنج‌بندی قیمت بلیت‌ها بر چه اساس بوده است،‌ گفت: طبق استانداردهای کارشناسی شده‌ای که وجود داشته قیمت بلیت کنسرت گروه‌های محلی موسیقایی صدهزارتومان است که در سایت «شیراز تیکت» هم قابل مشاهده است.

قانعی درباره رقم‌های صد و ده و صد و شصت هزارتومانی درنظر گرفته شده برای قیمت بلیت‌ها هم گفت: قیمت‌گذاری‌ها بر اساس جایگاه صندلی‌هاست که رقم صدوشصت هزارتومان مربوط به بیست صندلی‌ای است که در جلوی سالن قرار دارند و بسیار جزیی است. رقم صد و ده هزارتومان هم بر همین اساس تعیین شده است. اما در کل عمده قیمت بلیت‌ها صدهزارتومان است.

وی درباره رقم دریافتی گروه‌های شرکت‌کننده و میزان مبلغی که احیانا به عنوان جایزه نقدی در نظر گرفته شده هم گفت: من به این جزییات ورود نکرده‌ام به این دلیل که خواستم بخش خصوصی در اجرای برنامه‌ها قدرت پیدا کند. البته دوستان ما در معاونت هنری کنار عزیزان موسسه و برگزارکنندگان هستند و در رابطه با سرفصل‌های قانونی و استانداردهای موجود آنها را راهنمایی می‌کنند.

مدیرکل ارشاد استان فارس در پایان درباره تعامل و همکاری شهرداری با عوامل برگزاری جشنواره و اداره ارشاد نیز گفت: در رابطه با همکاری‌ها و حمایت‌ها از شهرداری انتظارات بیشتری داشتیم اما حال نیز همه چیز راضی کننده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز