خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛

افزایش ۱۲۰ درصدی مخاطبان مردمی جشنواره/ پروانه نمایش نیاز ضروری هر فیلم است/ لزوم تاسیس دبیرخانه ثابت

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۴۰۴

مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره مخاطبان مردمی این دوره گفت: تعداد بلیت‌های فروخته شده مردمی در جشنواره چهلم نسبت به دوره قبل ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری چهلمین جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری این رویداد، امروز (شنبه ۱۶ بهمن) در خانه جشنواره فجر و در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج‌ میلاد با حضور مسعود نقاش‌زاده (دبیر جشنواره) و یزدان عشیری (مدیر روابط عمومی جشنواره) برگزار شد.

در ابتدای، یزدان عشیری درباره تاخیر برگزاری این نشست خبری گفت: قرار بود در روز ۶ بهمن، نشست خبری درباره اهداف چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر برگزار شود اما به دلیل ابتلای دبیر جشنواره به ویروس کرونا، این نشست به ۱۶ بهمن منتقل شد.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر فراز و نشیب‌هایی بسیاری دارد، اما ما دچار فقدان یک مرکز و دبیرخانه ثابت و رسمی است. هر جشنواره‌ای در روزهای آغازین ممکن است ناهماهنگی‌هایی داشته باشد اما در مجموع با کمک شما، به روزهای آرامی رسیدیم.

مسعود نقاش‌زاده در ادامه نشست خبری، ضمن تشکر از اهالی رسانه و ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، بیان کرد: روز ۵ آبان سال جاری مسئولیت دبیری چهلمین جشنواره فیلم فجر به من واگذار شد و کمتر از ۳ ماه مهلت داشتیم. پیشنهاد کردم که جشنواره فیلم فجر، دبیرخانه دائمی و ثابت داشته باشد زیرا این جشنواره بزرگ‌تر از آن است که ستادی به صورت موقتی فعالیت کنند.

وی افزود: به رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری پیشنهاد کردم که پس از جشنواره‌ فیلم فجر چهلم، تاسیس دبیرخانه ثابت جشنواره فیلم فجر چهل و یکم انجام شود.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر خاطر نشان کرد: تاکنون تلاش کردیم، آن چه را انجام می‌دهیم، مطابق با آیین‌نامه باشد و استانداردها ارتقا پیدا کنند. امسال روی برنامه‌های فرهنگی، بجز فرهنگی‌های رقابتی، تاکید داشتیم. برنامه‌های فرهنگی عمق بخشیدن به جشنواره فیلم فجر است.

افزایش ۱۲۰ درصدی مخاطبان مردمی جشنواره فجر

نقاش‌زاده در ادامه توضیح داد: تا امروز فروش بلیت در سینماهای مردمی، نسبت به سال گذشته، ۱۲۰ درصد افزایش داشته است. سال گذشته ۹۴ هزار قطعه بلیت فروخته شد و امسال ۲۱۴ هزار قطعه بلیت، تا این لحظه به فروش رفته است. خوشبختانه از امروز در مراکز ۳۱ استان، در قالب محدود، تمام ۲۲ فیلم اکران خواهند شد.

وی در پاسخ به حضور فیلم‌های ضعیف در این دوره تشریح کرد: در هر جشنواره‌ای، ما یک هیات انتخاب داریم که ترکیبی از افراد با تجربه سینما هستند. طبیعی است که همه فیلم‌ها را ممکن است دوست نداشته باشند و انتقاد داشته باشند و یا بخش‌هایی را بپسندد. دوستانی که در هیات انتخاب این دوره از جشنواره فیلم فجر بودند، استاد دانشگاه، فیلمساز و صاحب سبک هستند. برخی آثار به اندازه کافی جذابیت و انتظار سینمایی را برآورده نکنند؛ اما تنوع ژانری نظر هیات انتخاب را جلب کرده بود. به هر حال، باید به نظر آن‌ها احترام بگذاریم.

دبیر جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: زمانی که می‌گوییم قانون‌مداری حرف اول است، پس باید توجه کنیم که پروانه نمایش نیاز ضروری هر فیلم است. ما در تابع این قانون هستیم‌. برخی فیلم‌ها بودند که نظر هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر هم بودند اما نتواستند پروانه نمایش را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنند.

قرار است برنامه‌های فرهنگی قدرت تعمق ما را گسترش دهد. در تمام جشنواره‌های دنیا، همزمان با نمایش فیلم‌ها، نشست‌های متفاوتی برگزار می‌شود و لر فردی باتوجه به رویکرد خودش، انتخاب کند که در نشست فرهنگی شرکت کند یا فیلم ببیند. همچنین که فیلم‌ها در خانه رسانه، در دو سانس نمایش داده می‌شوند و نشست‌های فرهنگی نیز در پلتفرم‌های مختلف به صورت آنلاین پخش می‌شوند.

وی درباره بودجه صرف شده جشنواره فیلم فجر گفت: بودجه دقیق هنوز مشخص نیست و پس از پایان جشنواره فیلم فجر اعلام خواهیم کرد.

 امیدآفرینی رویکرد چهلمین جشنواره فیلم فجر

نقاش‌زاده ذکر کرد: جشنواره‌ها در همه جای دنیا سازنده آثار نیستند. رویکرد چهلمین جشنواره فیلم فجر امیدآفرینی در آیین‌نامه ذکر شده است. فیلم‌ها نیز با آن‌چه ما با مایه کلام مطرح کردیم، بی‌مناسبت نیست و در میان آن‌ها امید نیز دیده می‌شود. البته سینما آیینه تمام نمای جامعه است. تمام دغدغه برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر تزریق امید است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر با تغییر دولت هم تغییر می‌کند یا خیر، توضیح داد: پیشنهاد ما به سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری هم این بود که یک آیین‌نامه ثابت تدوین شود. بایستی این آیین‌نامه تصویب شود و بگوییم که در کدام قسمت‌های جزیی هرساله می‌تواند تغییر کند. 

وی اضافه کرد: ما در زمانه کاهش تولیدات سینمایی کشور هستیم. به دلیل همه‌گیری کرونا ما کاهش آثار را داشته‌ایم اما از همه اهالی هنر و سینما باید تشکر کنم که با وجود تمام دشواری‌ها، کار را تعطیل نکردند. باید به قدری تولید وجود داشته باشد که از هرگونه‌ای بتوان چند مورد را انتخاب کرد.

این دبیر درباره انتخاب برخی فیلم‌ها توسط هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: درباره فیلم «لایه‌های دروغ» و اینکه من در آن زمان در فارابی مسئولیت داشتم باید بگویم وقتی تقاضا برای حمایت می‌آید ما دقیقا نمی‌توانیم پیش بینی کنیم نتیجه چه می‌شود و فقط تا حدودی می‌توان حدس زد. این فیلم در دوره من ساخته نشد و در زمانی که من در بنیاد سینمایی فارابی حضور نداشتم، تولید شد. جشنواره فیلم فجر محل آزمون و خطا نیست و هیات انتخاب به دلیل سرمایه‌گذاری فارابی فیلم‌ها را انتخاب نمی‌کنند.

نقاش‌زاده خاطر نشان کرد: سه برنامه‌ریزی و طرح برای پیش‌بینی همه‌گیری ویروس کرونا داشتیم. یکی از آن‌ها با حضور صاحبان آثار و مردم بود. یکی دیگر این بود که نمایش‌های مردم را حذف کنیم و فیلم‌ها صرفا برای اهالی رسانه نمایش داده شود. طرح سوم این بود که تنها داوران فیلم‌ها را تماشا کنند‌. تا ۵ روز قبل از شروع جشنواره فیلم فجر، هشدارهای کلی و مراقبت‌های عمومی به ما یادآوری می‌شد اما هیچ توصیه یا تاکیدی درباره محدودیت‌های شدید به ما نشد. برنامه‌ها روز به روز تغییر می‌کرد و شهر از آبی به زرد تبدیل شد. به همین دلیل، برنامه‌های ما لحظه به لحظه مورد بازبینی قرار می‌گرفت. 

وی با اشاره به تغییر سالن‌های نشست خبری افزود: پرده نمایشی که در سالن اصلی همایش میلاد وجود دارد، بسیار حساس است و در کشور وجود ندارد. درنتیجه رفت و آمد روی سن باید با محدودیت باشد تا پرده سینما آسیب نبیند. ضمن این که سالن‌های نشست معمولا ۶۰ نفری و محدود هستند اما باتوجه با درخواست‌ها، بلافاصله پس از روز اول، ما مکان نشست‌های خبری را به سالن اصلی تغییر دادیم.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره تعداد کارت‌های صادر شده در خانه رسانه بیان کرد: سالن برج میلاد ۱۶۰۰ نفر ظرفیت دارد، بخشی از کارت‌هایی که صادر شده، دسترسی به سالن ندارند که تعدادشان کم نیست.

آن‌هایی که به سالن‌ها دسترسی دارند بخش اعم‌شان اهالی رسانه و انجمن منتقدان هستند. دست اندرکاران فیلم‌ها و داوران بخش تجلی اراده ملی نیز دارندگان کارت‌ها هستند.

یزدان عشیری در ادامه نشست‌ خبری اضافه کرد: هزار و ۳۰۰ کارت داده‌ایم که بخشی مربوط به مدیران سینما 

۸۳۱ اهالی رسانه و اعضای انجمن منتقدان که البته بسیاری منتقدان جای دیگر مانند سینما فلسطین و موزه سینما رفتند. بیش از ۱۰۰ نفر عوامل فنی هستند که دسترسی به سالن ندارند. اعضای ستاد ما هم که دسترسی به سالن ندارند مگر اینکه سالن زیر ۲۰۰ نفر پر شده باشد.

نقاش‌زاده درباره برنامه‌ سال آینده توضیح داد: پس از جشنواره فیلم فجر، مشخص می‌شود که آیا من دبیر دوره بعد خواهم بود یا خیر. در واقع رییس سازمان سینمایی درباره یک برنامه بلندمدت با من صحبت کرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بهترین سانس‌ فیلم‌ها در اختیار اصحاب رسانه نیست، افزود: ما همواره دنبال این بودیم که بهترین سانس‌ها را به اهالی رسانه دهیم. اهالی رسانه به ما مشورت دادند که نشست رسانه‌ای آخر به دیر وقت شب نرسد چون تردد برای افراد به ویژه خانم‌ها دشوار می‌شود‌‌. به همین دلیل به زعم ما، این بهترین برنامه است تا اهالی رسانه زودتر مطالب را در رسانه‌ها منتشر کنند و یا اگر قرار است پخش تصویری داشته باشند، دچار مشکل نشوند. 

دبیر جشنواره فیلم فجر در پایان، درباره این که حراست و اهالی سالن همایش میلاد به حجاب خانم‌ها ایراد می‌گیرند، بیان کرد: من هم در جریان رفتارهایی که با خانم‌ها می‌شود، هستم. این جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی است. حجاب قانون کشور ما است و اکنون من حجاب غیرمنطقی از خانم‌ها در این‌جا ندیدم. کسانی باید کارشان را انجام دهند اما باید درست انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز