خبرگزاری کار ایران

ترقی در گفت‌وگو با ایلنا:

احمدی‌نژاد به دنبال جلوگیری از مطرح شدن لاریجانی در انتخابات است/ شروع فعالیت‌های انتخاباتی در موتلفه

asdasd
کد خبر : ۵۶۷۴۴۶

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه احمدی‌نژاد گوشش بدهکار هیچ جریانی نیست، گفت: اگر اصولگرایان نسبت به رفتارهای احمدی‌نژاد سکوت می‌کنند به این دلیل است که وارد بازی دوقطبی‌سازی شدن جامعه به مصلحت کشور نیست.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در رابطه با شرکت حزب موتلفه در "اجلاس گفتگوی رهبران احزاب سیاسی جهان" در چین گفت: چین از سران احزاب جهان به خصوص آسیا دعوت کرده بود که بعد از کنگره‌ای که تشکیل دادند در جلسه  همفکری و  تبادل نظر بین احزاب جهان شرکت کنند که ما هم  هیاتی از حزب موتلفه فرستادیم و معاونت بین المللی حزب و برخی از دوستان دیگر در این اجلاس شرکت کردند و  تعاملات خوبی با احزاب شرکت کننده داشتیم .

تلاش برای عضویت آی کپ به عنوان عضو ناظر سازمان ملل

وی افزود: این تعاملات  در راستای عضویت در" آی کپ" که  جزء کمیته دائمی یعنی شورای مرکزی اتحادیه احزاب سیاسی آسیا هستیم صورت می گیرد؛ در این اتحادیه بالغ بر ۳۰۰ حزب از آسیا شرکت دارند که زمینه عضویت حزب اسلامی کار را هم فراهم کرده و به تصویب رساندیم تا به این مجمع بپیوندند و اکنون از ایران دو حزب عضو این اتحادیه هستند. 

ترقی ادامه داد: ارتباط ما با احزاب آسیایی زمینه همکاری در مسائل اختلافی و چالش‌های سیاسی که در آسیا وجود دارد را فراهم می‌کند. همچنین روند به سمتی می‌رود که این اتحادیه عضو ناظر سازمان ملل شود و بتواند مواضع احزاب را در این سازمان پیگیری کند. 

عضو حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: در بعضی از کشورهایی که مشکلاتی در زمینه انتخابات آنها وجود دارد احزاب عضو "آی کپ" به عنوان عضو ناظر می‌تواند حضور داشته باشند. از سوی دیگر تعاملات بین احزاب زمینه تعاملات بین قشرهای مختلف مانند زنان، جوان و اقتصاد‌دان‌های کشورها را فراهم می‌کند.

شروع فعالیت ‌های انتخاباتی در موتلفه/پیگیری مباحث گفتمان سازی واجرایی

وی در رابطه با فعالیت‌‌های داخلی حزب ‌موتلفه گفت: طبق روال معمول در سیاست داخلی پیگیر مسائل کشور هستیم و در رابطه با انتخابات پیش‌رو، بررسی شرایط فعلی و وضعیت نمایندگان و افرادی که در استان‌ها زمینه حضور در عرصه سیاسی را دارند شروع شده است. بحث گفتمان‌سازی در انتخابات و بحث‌های تئوریک و اجرایی نیز دنبال می‌شود.

در بحث نو اصولگرایی عقبه فکری وجود ندارد

ترقی در رابطه با بحث نواصولگرایی، گفت:تعریف مشخص و شفافی از نو اصولگرایی نشده است و هر کسی استنباط شخصی داشته ‌است. برای این حرفی که مطرح شده عقبه فکری و تئوری وجود ندارد تا بر اساس آن ارزیابی صورت گیرد و اکنون نمی‌توانیم به دلیل عدم عقبه فکری نظری داشته باشیم چراکه  اظهارنظرهایی که وجود دارد، برداشت شخصی است. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مبانی اصولگرایی و اصول انقلاب ثابت است،اگر مفهوم نواصولگرایی این است که اصولگرایان چهره ویترینی‌شان تغییرکند که این بحثی طبیعی است، اما اینکه بخواهیم در مبانی فکری اصولگرایی تغییراتی ایجاد کنیم، تغییری رخ نخواهد داد، مگر اینکه در روش‌ فعالیت‌های‌ سیاسی و چهره‌هایی که می‌خواهند ویترین کار باشند تغییراتی صورت ‌گیرد.

گروه‌ها و احزاب نمی‌توانند برای جامعتین تعیین نقش داشته باشند

این فعال سیاسی اصولگرا در رابطه با اینکه آیا بحث نواصولگرایی به گونه‌ای موجب کمرنگ شدن نقش جامعتین نخواهد شد، گفت:نقش جامعتین به‌گونه‌ای نیست که گروه‌ها و احزاب سیاسی برای آنها تعیین نقش کنند، لذا جامعتین است که نقش خود را برای حضور و عدم حضور تعریف می‌کنند. روحانیت تابع تشکل‌ها نیست که بر اساس برنامه‌ای که آنها مشخص می‌کنند کارکرد خود را تعیین کنند.

وی ادامه داد: در انتخابات‌های مختلف می‌بینیم که روحانیت در مواقعی نخواسته موضع‌گیری داشته یا به عرصه ورود کند،اما از کارکرد تشکل‌ها حمایت کرده است و این بستگی به روحانیت دارد که بخواهند چه نقشی را در عرصه سیاسی ایفا کنند. برخی معتقدند که جامعتین باید مانند حزب از یک جریان سیاسی حمایت کنند اما برخی دیگر بر ایفای نقش پدرانه و حفظ آن و نیز ارائه شاخص تاکید دارند.

احمدی‌نژاد به دنبال جلوگیری از مطرح شدن لاریجانی در انتخابات است

عضو حزب موتلفه با اشاره به رفتارهای اخیر احمدی‌نژاد و هدفش از این مواضع گفت: احمدی‌نژاد عمدتا به دنبال جلوگیری از مطرح شدن آقای لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است، اما این تلاش‌هایش به گونه‌ای نیست که از لحاظ معیاری و شاخص‌های منطقی، قابل قبول برای کسی در کشور باشد.

وی در رابطه با  دوقطبی‌سازی‌های احمدی‌نژاد و سکوت اصولگرایان گفت: دوقطبی‌سازی‌ از موضع‌گیری‌هایی است که مورد تقبیح رهبری قرار گرفته است و اصولگرایان عمدتا نمی‌خواهند وارد این بازی شوند، بنابراین اگر سکوت می‌کنند به این دلیل است که وارد بازی دوقطبی‌سازی احمدی‌نژاد شدن به مصلحت کشور نیست. لذا علت سکوت اصولگرایان این است که نمی‌خواهند در پازل بازی که احمدی‌نژاد به آن دامن می‌زند، حضور یابند.

احمدی‌نژاد گوشش بدهکار هیچ جریانی نیست

وی با بیان اینکه مواضع احمدی‌نژاد ربطی به حمایت‌های اصولگرایان از او در زمان ریاست جمهوری‌اش،ندارد،تاکیدکرد: وقتی که عنصر احمدی‌نژاد را مورد بررسی قرار دهیم این چیزی نیست که با حمایت اصولگرایان یا عدم حمایت آنها تغییری در موضع‌گیری‌هایش ایجاد شود. او خودش است و گوشش هم بدهکار هیچ جریانی نیست که تحت تاثیر آن جریان فعالیتش را کم یا زیاد کند. 

ترقی ادامه داد: ۹ سال از زمانی که اصولگرایان با احمدی‌نژاد در دولت دهم اختلاف پیدا کردند می‌گذرد، بنابراین طبیعی است که نمی‌شود آن چه که اکنون عمل می‌کند را به حساب اصولگراها گذاشت.احمدی‌نژاد از دولت اول اصولگرایان را قبول نداشت و می‌گفت بدون اتکا به آنها به میدان آمدم. حمایت اصولگرایان تنها در دولت نهم بود و در دولت دهم به دلیل تغییراتی که در رفتارش بود نسبت به او موضع گرفتند و برخورد کردند بنابراین حمایت اصولگرایان از احمدی‌نژاد سبب وضعیت رفتارهای کنونی او نیست.

ترقی گفت: احمدی‌نژاد مشی و روشش این است که می‌خواهد که در صحنه و مطرح باشد و به دنبال کنشگری است بنابراین دست به این رفتارها می‌زند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز