خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در نشست خبری با همتای ارمنی خود:

استقبال ایران از گفتگوهای صلح و فرمت ۳+۳ درباره قفقاز

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۰۷۳۱

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: رابطه با ارمنستان و همچنین کشورهای حوزه قفقاز جنوبی در سیاست خارجی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش ایلنا، نشست خبری حسین امیرعبدالهیان وزیرخارجه کشورمان و آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان ظهر امروز در محل وزارت خارجه برگزار شد.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست گفت: در ابتدا به همتای خود یعنی وزیر امور خارجه ارمنستان برای تشریف فرمایی به تهران تشکر می‌کنم.  رابطه با این کشور و همچنین کشورهای حوزه قفقاز جنوبی در سیاست خارجی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. در این راستا ایران از گفتگوهای صلح میان جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان استقبال می‌کند. ما از فرمت و سازوکار موسوم به ۳+۳ بین کشورهای منطقه  استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین ایران فعالانه بر پایه گفتگو تمرکز دارد. همچنین در سفر خود به باکو در حاشیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد، با رئیس جمهور این کشور یعنی آقای الهام علی اف دیدار کردم و در راستای آن گفتگوها امروز با وزیر خارجه ارمنستان دیدار و گفتگو انجام دادم و بر این نکته باور داریم که تهران بر صلح و امنیت پایدار در این منطقه متعهد است و اعتقاد داریم گفتگو و تقویت رایزنی نقشی مهم برای میل، درک مشترک و تصمیم گیری چشم انداز مطلوب برای جلب منافع مشترک کشورهای منطقه کمک شایانی خواهد کرد.

وی افزود: بر این باور داریم که ادامه منازعه و کشکمکش بر سرقدرت در منطقه قفقاز، برگزاری صلح در منطقه را به تاخیر خواهد انداخت و چالش جدی ایجاد خواهد کرد. اکنون‌ اعتقاد داریم که مذاکرات صلح ارمنستان بر دوره نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته و باید نظم مبتنی بر صلح در منطقه قفقار مستقر شود.  صلحی پایدار است که زمینه بروز جنگ را از بین برده باشد و گفتگو زبان بین دولت‌ها است. طبعا ما معتقد هستیم که مذاکره در فضای همراه با اختیار رضایت طرفین انجام شود و منافع طرفین نیز فراهم شود. 

امیرعبدالهیان تصریح کرد: متاسفانه برخی از کنشگران به دنبال صف‌بندی‌ها و سو استفاده از منطقه قفقاز هستند. ما از فرمت گفتگوهای گروه ۳+۳ با حضور جمهوری آذربایجان و ارمنستان استقبال می‌کنیم.

وی افزود: ما امروز درباره موضوع کریدورهای منطقه درباره ظرفیت ترانزیتی و ضرورت رفع مواصلاتی سنتی و تاریخی دو کشور گفتگو کردیم. تهران بر اهمیت این موضوع  تاکید ویژه‌ای داشتند و در جلسه امرور با همتای ارمنی تاکید بر این محور را توضیح دادم. در دیدار اخیر با رئیس جمهور آذربایجان الهام علی‌اف نگاه به کریدیور زنگزور در راستای رفع موانع این کریدور مطرح شد و اطمینان دادند که به دنبال بستن مسیرهای مواصلاتی آذربایجان و ارمنستان نخواهد بود.  ما حتی در شرایط بحرانی مسیر مداخلاتی را مسدود نکرده و توافق بین دو کشور وحود دارد. 

وی تصریح کرد:  در گفتگوهای امروز درباره توافق میان دو کشور ارمنستان و ایران مشورت و رایزنی داشتیم و در خصوص مناسبات دو جانبه ایران و ارمنستان تبادل نظر کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در روابط دو جانبه ایران و ارمنستان پروژه‌هایی که در گذشته تعریف کردیم مورد بررسی قرار گرفته و در طول سال گذشته توسعه‌های مناسبی، قدم برداشته اما همچنان ظرفیت ادامه همکاری وجود دارد. در جهت‌گیری حجم تبادل تجاری از یک میلیارد دلار به سه میلیارد دلار می‌تواند افزایش پیدا کند و گام‌هایی در این خصوص برداشته شده است. حضور وزیر خارجه ارمنستان در ساختمان وزارت خارجه امروز با یک هدف اصلی آن هم تعمیق روابط دو جانبه شکل گرفت و در دیدار امروز رئیس جمهور با وزیر خارجه ارمنستان توافقات در حوزه حمل و نقل، کشاورزی، صنعتی، تهاتر گاز با برق گسترش و توسعه دهیم. همچنین پروژه خط سوم برق از ارمنستان به ایران نیز در دستور کار جدی دو کشور قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز