خبرگزاری کار ایران

العرب گزارش داد؛

تحلیل علل سفر الکاظمی به ایران/ آیا این سفر ارتباطی با شروط آمریکایی داشت؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۸۲۷

العرب در تحلیلی درباره علل سفر نخست وزیر سابق عراق به ایران، این سوال را مطرح می‌کند که آیا ایران از متحدان سنتی خود در بغداد برای پیدا کردن چهره‌های جدید و دوستان جدید با هدف بهبود روابط خود با کشورهای حوزه خلیج فارس عبور کرده و به مصطفی الکاظمی نزدیک شده تا از او برای بهبود چهره خود و در مقابل بهره‌مندی از او در داخل عراق، استفاده کند؟"

به گزارش ایلنا، نشریه العرب قطر، در گزارشی به پشت پرده سفر اخیر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر پیشین عراق به ایران اشاره کرده و نوشت: "آیا ایران از متحدان سنتی خود در بغداد برای پیدا کردن چهره‌های جدید و دوستان جدید با هدف بهبود روابط خود با کشورهای خلیج(فارس) و یا خارج عبور کرده و به مصطفی الکاظمی، مردی که چارچوب هماهنگی او را "مرد غرب" می‌خواند، پناه برده است تا از او برای بهبود چهره خود و در مقابل بهره‌مندی از او در داخل عراق، استفاده کند؟"

در ادامه این گزارش آمده است: خبری که هیچ توجه رسانه‌ای و حتی سیاسی نداشت اما رازهای بسیاری را از آنچه در واقعیت صحنه سیاسی در عراق و حتی آینده این کشور روی می‌دهد را با خود حمل می‌کرد، سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر سابق عراق به همراه برهم صالح، رئیس جمهور پیشین عراق به ایران و اقامت در هتل اسپناس پالاس پس از ترک کاخ‌های ریاست جمهوری و قدرت در حالی انجام شد که چراغ‌ها بار دیگر بر روی آنها سایه افکنده‌اند و سوال‌های دشواری را به همراه دارند که پاسخ‌های آنها جز در راهروهای سیاست و اتاق‌های تاریک تصمیم‌گیری به سختی می‌توان دریافت.

العرب می‌نویسد: دلایل بسیاری درباره توضیح علل این سفر که از پیش اعلام شده بود ارائه شده که از جمله آن می‌توان به ارائه اطلاعات درخصوص حادثه ترور سردار سلیمانی فرمانده وقت سپاه قدس ایران در زمانی که مصطفی الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات عراق پیش از انتخاب به عنوان نخست وزیر این کشور بود و در همان زمان حادثه نیز برهم صالح، رئیس جمهور عراق بود، اشاره کرد.

در ادامه این تحلیل آمده است: منابع آگاه دیگر، همچنین اعلام کردند که الکاظمی برای تکمیل وساطت خود میان تهران و واشنگتن در زمینه پرونده هسته‌ای ایران و روابط میان دو کشور به شکل کلی و همچنین وساطت میان ایران و عربستان سعودی به دلیل اشراف وی به پنج دوره مذاکرات برگزار شده میان تهران و ریاض در بغداد به تهران سفر کرده است. با این حال این نکته از نظرها پنهان نمانده که الکاظمی اکنون یک شخصیت خارج از قدرت است و این مباحثات با رهبری فردی که اکنون خارج از منطقه نفوذ است چه فایده‌ای می تواند داشته باشد.

العرب نوشت : هر چه به درک واقعیت نظام سیاسی در عراق نزدیکتر شوید و تصویر روشنی از صحنه قدرت حاکم ترسیم کنید، بیشتر در لابلای هرج و مرج و سردرگمی گم می‌شوید تا در نهایت به این سوال باز می‌گردید که در عراق چه خبر است؟

این رسانه در ادامه ادعا می‌کند که این حقیقت از ذهن‌ها نباید دور بماند که ایران درک کرده که اکنون زمان تغییر مسیرهای تعامل با مسائل به ویژه با فشارهای آمریکایی و شروطی که وزارت خزانه داری آمریکا برای منع انتقال دلار از عراق به ایران گذاشته است، رسیده است.

تحلیلگر العرب در ادامه می‌گوید: دعوت از کاظمی برای سفر به تهران یک پیام واضح خطاب به محمد الشیاع السودانی، نخست‌وزیر کنونی عراق و چارچوب هماهنگی به ویژه پس از آنکه شروط آمریکا را پذیرفتند است. بررسی دلایل این سفر نشان می‌دهد که با هدف اخذ مجوز برای فشار بر دولت چارچوب هماهنگی برای چشم‌پوشی و بستن پرونده‌های فساد رخ داده در دوره ریاست الکاظمی انجام شده تا وی بتواند به میدان سیاست بازگردد.

مصصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق و برهم صالح رئیس جمهور سابق عراق از طرف چه کسانی به ایران فرستاده شدند؟ و آیا این سفر ارتباطی با شروط آمریکایی دارد؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز