خبرگزاری کار ایران

قشقاوی:

برخورد آمریکایی‌ها با برجام به صورت حاکمیتی و یکپارچه نبوده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۵۲۴۸

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا تاکید کرد: جهانیان پس از توافق برجام یعنی از سال ۲۰۱۵ تاکنون شاهد بوده و هستند که برخورد آمریکایی‌ها با این توافق بین‌المللی به صورت حاکمیتی و یکپارچه نبوده است.

به گزارش ایلنا، حسن قشقاوی در گفت وگوی تفصیلی با خبرگزاری دولتی "افه" اسپانیا به مناسبت فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در پاسخ به سوالی در مورد روند جاری مذاکرات وین گفت: امیدوارم حاصل شش دور مذاکرات اخیر هسته ای به نتیجه موثر و مثبتی برسد.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی کار، به اختلافات در سطح حاکمیت آمریکا برمی‌گردد و نه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: علیرغم وجود کنوانسیون ۱۹۶۹ حقوق معاهدات که در توافق‌های بین‌المللی حاکمیت ملی طرفین را به صورت یکپارچه و منسجم می بیند، ولی جهانیان پس از توافق برجام یعنی از سال ۲۰۱۵ تاکنون شاهد بوده و هستند که برخورد آمریکایی‌ها با این توافق بین‌المللی به صورت حاکمیتی و یکپارچه نبوده است.

این دیپلمات ادامه داد: این برخوردها عمدتا به صورت "حزبی" بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و همچنین" قوه‌ای" بین قوای مجریه و مقننه (دولت و کنگره) بوده است. بر این اساس، حتی در یک حزب واحد مثل حزب حاکم دموکرات هم مثلا سناتوری چون باب منندز درست مقابل هم حزبی خودش کریس مورفی قرار دارد.

به گفته قشقاوی، چنین پدیده عجیبی در هیچ دموکراسی دیگری در جهان از جمله ایران در اخذ تصمیم و ارائه تضمین برای اجرای یک توافق بین‌المللی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری راجع به اتمام مهلت و ادعای کاهش زمان رسیدن ایران به تولید مواد لازم برای ساختن بمب هسته‌ای، اظهار داشت: در مدت سیزده ماه اخیر یعنی از ژانویه سال گذشته میلادی تا فوریه امسال، طرف آمریکایی بیش از ۲۷ بار ادعا کرده ایران فقط چند هفته بیشتر تا به اصطلاح غروب آفتاب فاصله ندارد!

سفیر ایران در مادرید با تاکید بر اینکه ایران بارها اعلام کرده تولید یا کاربرد سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران، هیچ جایگاهی ندارد، تصریح کرد: بیان مکرر بن‌بست چند هفته‌ای در حقیقت برای فرارسیدن بن‌بست زمانی برای رقابت‌های انتخاباتی میان دوره‌ای کنگره آمریکا است و نه رسیدن ایران به بمب هسته‌ای.

قشقاوی در این گفتگوی اختصاصی همچنین به سوالات خبرنگار حوزه بین‌الملل این خبرگزاری پیرامون عملکرد مقایسه‌ای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با کرونا و تحولات جاری در اوکراین نیز پاسخ داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز