خبرگزاری کار ایران

رحیم‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

همسایگان برای همکاری با ایران ملاحظات مربوط به تحریم ‌و آمریکا را دارند/ دستیابی به توافق در وین، آغاز مسیری برای انتفاع اقتصادی از برجام است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۴۰۳۷

معاون پیشین وزارت امور خارجه گفت: آنچه دولت سیزدهم به آن علاقمند است و شعاری که می‌دهد نیک است اما باید بدانند کشورهای همسایه به شعارها نگاه نمی‌کنند و ما هم امروز در شرایط خوبی از نظر اقتصادی نیستیم و قسمتی از کار با همسایگان اقتصادی است و شما تحریم هستید و کشور مورد نظر شما ملاحظات مربوط به تحریم و آمریکا را هم دارد.

ابراهیم رحیم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی اقدامات دولت سیزدهم در دیپلماسی منطقه‌ای و در پاسخ به این سوال که دستگاه دیپلماسی که با شعار «سیاست خارجی متوازن» و با هدف اولویت دادن به همکاری با همسایگان کار خود را آغاز کرد، تا چه میزان توانسته این شعار را به منصه ظهور برساند، گفت: امروز که ۴۳ سال از انقلاب می‌گذرد، می‌دانیم سیاست خارجی چیزی نیست که با تغییر دولت تغییر کند. یک سوابقی از آن کشور وجود دارد که اگر بخواهیم مثال بزنیم؛ یهودی‌ها کوروش را ناجی خود می‌دانند یا ارامنه ایران را پس از نسل‌کشی صورت گرفته از سوی دولت عثمانی پناهگاه خود می‌دانند. سلطان قابوس عمان به دلیل کمک‌های رژیم پیشین نگاه خوبی به کشورمان داشت و لذا اینکه یک دولت جدیدی بیاید و بتواند همه سیاست‌ها را تغییر دهد، مقدور نبوده و البته به طور کلی در نظام ما،‌ دولت در سیاست خارجی تعیین‌کننده نیست.

وی افزود: پس آنچه دولت سیزدهم به آن علاقمند است و شعاری که می‌دهد نیک است اما باید بدانند کشورهای همسایه به شعارها نگاه نمی‌کنند و ما هم امروز در شرایط خوبی از نظر اقتصادی نیستیم و قسمتی از کار با همسایگان اقتصادی است و شما تحریم هستید و کشور مورد نظر شما ملاحظات مربوط به تحریم و آمریکا را هم دارد. در میان ۱۵ همسایه ما حداقل ۱۰ مورد آنها نگاه قوی به آمریکا دارند. لذا عرضم این است که دولت علاقمند است و قدم‌هایی را هم برداشته اما پیشبرد این سیاست کار راحتی نیست مگر اینکه همه ارکان نظام چنین اراده‌ای داشته باشند.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه همچنین در پاسخ به این سوال که پروسه‌ای برای کاهش تنش میان ایران عربستان آغاز شد که امروز پیش از آغاز دور پنجم به حالت تعلیق درآمده و چنین برآورد می‌شود که ریاض نیز به انتظار نتیجه مذاکرات وین نشسته است، تا چه میزان هرگونه تحول در حوزه شعارهای دولت سیزدهم برای منطقه، وابسته به مذاکراتی است که در وین جریان دارد، گفت: شش سال پیش زمانی که برجام امضا شد، وزیر امور خارجه عربستان در فرودگاه وین با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد تا ابهاماتی که از شرایط توافق داشتند را با وی درمیان بگذارد؛ چراکه ایران در حال کاهش تنش با آمریکا بود و برخی کشورهای منطقه از این روند خوشحال نبودند چراکه می‌دانند معادلاتی در منطقه بهم خواهد خورد.

وی ادامه داد: الان نیز همان گونه است و نگاه به وین یعنی می‌دانند در صورت حل و فصل بحث هسته‌ای، ایران شرایط نرمالی پیدا می‌کند و امیدوارم ما هم همین را بخواهیم که از شرایطی که برایمان ساخته‌اند، خارج شویم و بتوانیم روی سایر مسائل‌مان تمرکز کنیم. شما نمی‌توانید سعودی و امارات و بسیاری از کشورها را از آمریکا جدا کنید و بگویید حالا بیایید با هم کار کنیم.

این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که علیرغم آنکه گفته می‌شود دستگاه دیپلماسی در این دوره متمرکز بر موضوع برجام و مذاکرات نخواهد بود اما شواهد حاکی از آن است که کلیه اقدامات وزارت امور خارجه در حاشیه مذاکرات قرار گرفته است، پرونده‌هایی که پس از احتمال حصول توافق  در دستور کار ایران قرار دارد، چیست، گفت: مذاکرات وین و تفاهم پس از آن پایان کار نبوده و شروع کار است که باید بتوانیم این توافق را حفظ کنیم. باید تدابیری داشته باشیم که توافقی که با خون دل به دست آوردیم و امضا کردیم را در مسیر دستیابی به منفعت اقتصادی استفاده کنیم. لذا زمانی که توافق حاصل شود کار بسیاری داریم که آن امضا را حفظ کرده و با اصول در مسیر همکاری با همسایگان و سایر کشورها قدم برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز