خبرگزاری کار ایران

انتصار در گفت‌وگو با ایلنا:

رابطه ایران با روسیه و چین متاثر از رابطه با غرب است/ احیای برجام به پیشبرد طرحی برای ایجاد امنیت دسته جمعی در خاورمیانه کمک می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۳۰۶۲

استاد ممتاز علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی گفت: احیای برجام در دراز مدت می‌تواند به ایجاد طرحی برای ایجاد امنیت دسته جمعی در خاورمیانه کمک کند ولی حتی اگر ایجاد چنین طرحی امکان پذیر شود، کشورهای عربی خلیج فارس مایل خواهند بود که زیر چتر امنیتی غرب، بخصوص آمریکا باقی بمانند.

نادر انتصار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شواهد حاکی از دستیابی قریب‌الوقوع به توافق در وین بوده و بسیاری از پرونده‌های ایران اعم از منطقه‌ای و بین‌المللی مانند کاهش تنش با عربستان و موضوع قرارداد ٢۵ ساله با چین و توافق راهبردی با روسیه و غیره در انتظار تعیین تکلیف این توافق هستند؛ دستور کار تهران پس از توافق وین چه خواهد بود، گفت: در زمان کنونی ما باید به این موضوع با احتیاط نگاه کنیم و به قول معروف جوجه‌ها را قبل از اینکه از تخم بیرون آین نباید بشماریم. گرچه ظواهر نشان می‌دهند که امکان دستیابی به یک توافق در وین وجود دارد ولی برای ارزیابی در مورد این توافق احتمالی و اینکه دستور کار تهران پس از توافق وین چه خواهد بود، باید اول به دقت متن توافق احتمالی را بخوانیم و بعد در خصوص آن اظهارنظر کرده و راهکار ارائه دهیم. 

وی ادامه داد: با این حال شکی نیست که رابطه ایران با روسیه و چین متاثر از رابطه ایران با غرب است و خواهد بود ولی این را نیز باید در نظر داشته باشیم که روسیه و بخصوص چین چهار چوبی در روابطشان با ایران ساخته‌اند که در بسیاری از موارد این روابط گروگان رابطه ایران و غرب نیستند.  مساله مهم برای ایران این است که اگر تعادل در رابطه‌اش با غرب ایجاد شد، تمام تخم مرغ‌های سیاست خارجی خود را درون یک سبد نیندازد.  

این استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به این سوال که در دولت پیشین بارها از طرحی برای ایجاد امنیت دسته جمعی در خاورمیانه سخن به میان آورده شد که با استقبال مواجه نشد؛ با توجه به اینکه نیاز به شکل گیری یک پیمان امنیت دسته جمعی در منطقه احساس می‌شود، آیا احیای برجام می‌تواند این ابتکار عمل را در دست ایران قرار دهد، گفت: احیای برجام در درازمدت می‌تواند به ایجاد طرحی برای ایجاد امنیت دسته جمعی در خاورمیانه کمک کند  ولی حتی اگر ایجاد چنین طرحی امکان‌پذیر شود، کشورهای عربی خلیج فارس مایل خواهند بود که زیر چتر امنیتی غرب، بخصوص آمریکا باقی بمانند.

وی افزود: آنچه ایران از آن به عنوان پیمان امنیت دسته جمعی سخن گفته است، با آنچه برخی کشورهای عرب منطقه می‌خواهند، متفاوت است؛ یعنی ایران حضور نظامی کشورهای فرامنطقه‌ای را مغایر طرح  امنیت دسته جمعی در منطقه می‌داند در صورتی که برخی کشورهای عربی خلیج فارس حضور نظامی غرب را مکمل یک پیمان امنیت دسته جمعی در منطقه حساب می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز