خبرگزاری کار ایران

جراحی مغز با آواتار!

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۰۵۴

آزمایشگاه «ایمرشن» بخش نانوی دانشگاه «ام آی تی» در همکاری با یک استارتاپ حوزه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، زمینه آموزش جراحی از راه دور، میان قاره‌های مختلف با استفاده از آواتار را فراهم کرده است.

«ام آی تی نیوز»، «بنیامین وارف» جراح مشهور اعصاب در بیمارستان کودکان هوستون در آزمایشگاه «ام آی تی. نانو» ایستاده و بیش از سه هزار مایل آن طرف تر، آواتار مجازی او در کنار «ماتیوس واسکونسلوس» رزیدنت جراحی در کشور برزیل ایستاده و در همین حال این رزیدنت یک جراحی دقیق بر روی یک مدل عروسک مانند از مغز کودک را شروع می کند.

واسکونسلوس با یک جفت عینک مخصوص واقعیت مجازی قادر است انجام جراحی مغز توسط آواتار وارف را تماشا کند و سپس خود او ضمن پرسیدن سوالاتی از جفت دیجیتال وارف می تواند همان کارها را تکرار کند.

درواقع هدف همین است؛ جفت دیجیتال وارف فاصله‌ها را از میان برداشته و به او اجازه داده است که بطور عملی در آن واحد در دو مکان حضور داشته باشد.

واسکونسلوس رزیدنت جراحی اعصاب در دانشکده علوم پزشکی «سانتا کاسا دی سائوپولو» در سائوپولوی برزیل گفت: این اولین آموزش من با استفاده از این مدل بود که عملکردی عالی داشت. وی افزود: من به عنوان یک رزیدنت اکنون احساس اعتماد به نفس بیشتری دارم که می توانم تحت هدایت یک پروفسور این تکنیک را به کار ببرم.

آواتار «وارف» از طریق یک پروژه جدید اجراشده توسط شرکت EDUCSIM فعال در زمینه شبیه‌سازهای پزشکی و واقعیت افزوده (AR) ایجاد شده است. این شرکت بخشی از یک همکاری سال ۲۰۲۳ با «استارت.نانو» شتاب‌دهنده فناوری عمیق (دیپ تک) «ام آی تی.نانو» است که دسترسی ارزان به لابراتورهای «ام آی تی.نانو» برای استارتاپ‌های مراحل اولیه را ارائه می دهد.

در مارس ۲۰۲۳، «گیسله کوییلو» مدیر علمی شرکت یادشده همکاری با کارکنان فنی آزمایشگاه «ایمرشن» در «ام ‌آی تی.نانو» را برای ایجاد آواتار «وارف» شروع کرد. تا ماه نوامبر، این آواتار کار آموزش جراحان آینده مانند واسکونسلوس را شروع کرد.

کوییلو به عنوان یک رزینت جراحی اعصاب از فقدان راهکارهای آموزش فنی چنان به تنگ آمده بود که مدل خودش از یک مغز کودک را ساخت. این مدل فیزیکی دربردارنده تمام ساختارهای مغز است و حتی می تواند خونریزی کند و همه مراحل جراحی را شبیه سازی می کند.

او به زودی دریافت که شبیه‌سازها (سیمولاتور) و واقعیت مجازی (VR) منحنی آموزش را برای رزیدنت های او کاهش می دهند. کوییلو در سال ۲۰۱۷ شرکت EDUCSIM را راه اندازی کرد تا از این طریق بتواند آموزش رزیدنت ها را گسترش دهد.

به گفته کوییلو، این پروژه آواتار بطور خاص برای جراحانی که در مناطق دورافتاده مانند جنگل های آمازون برزیل کار می‌کنند، بسیار مهم است و از این طریق می تواند به این جراحان نیز همان سطح آموزشی در جاهای دیگر را ارائه داد.

وی خاطرنشان کرد که آموزش به جراحان با استفاده از آواتار می‌تواند آینده را تغییر دهد.

منبع ایرنا
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز