خبرگزاری کار ایران

در نخستین جشنواره مهارت اروند مطرح شد:

مدارس ما دانش آموز گریز هستند/ روش های آموزشی فعلی قدیمی و ناکارآمد است/ لزوم توجه به مهارت آموزی دانشجویان و دانش آموزان

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۹۰۲

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان گفت: روش های آموزشی فعلی قدیمی و ناکارآمد است و دانش آموزان علاقه ای به حضور در مدارس نداشته و از سر تکلیف بر سر کلاس های درس حاضر میشوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، عبدالنبی سواعدی پیش از ظهر امروز، دوشنبه ۱۴ مرداد ماه در نخستین جشنواره مهارت اروند و تجلیل از فعالان، نخبگان و تلاشگران عرصه مهارت به که مناسبت بزرگداشت هفته ملی مهارت در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد آبادان با حضور مدیران کل استانی، نمایندگان مجلس، مدیران منطقه آزاد اروند و مسئولین محلی شهرستان آبادان و خرمشهر برگزار شد، ضمن تبریک هفته ملی مهارت و روز ملی کارآفرینی وآموزش فنی وحرفه ای اظهارکرد: طرح کارآفرینی مهارت بنیان در جهت تحقق شعار سال در استان اجرا شده است.

وی افزود: در راستای اهداف کارآفرینی مهارت بنیان، تمام کارگاه‌ها در اختیار کارآفرینان به منظور آموزش مهارت و تولید محصول قرار داده می شود.

سواعدی ادامه داد: همه فضاهای مراکز آموزش فنی و حرفه ای در بخش خصوصی و دولتی آماده مشارکت با تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات برای استفاده از این ظرفیت هستند.

وی عنوان کرد: طرح نهادینه کردن مهارت بین نوجوانان و کودکان که به صورت مشترک توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش اجرا و به نام طرح ایران مهارت نام گذاری شده است.

سواعدی تصریح کرد: قبل از اینکه طرح "ایران مهارت" در کشور اجرا شود، طرح مشترک مهارت افزایی و اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان به صورت مشترک با مراکز آموزش فنی و حرفه ای در منطقه آزاد اروند، اجرا شد. امیدواریم در شورای آموزش و پرورش منطقه آزاد اروند روی اجرای طرح ایران مهارت به خوبی کار شود و ما شاهد پیشرفت و پیشتازی این منطقه باشیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان در خصوص طرح استقرار نظام صلاحیت حرفه ای بیان کرد:" کار را به کاردان بسپاریم است"  این طرح قانون مند است و بر اساس قانون اجرا می‌شود، مطالعات این طرح به صورت مشترک با شرکت نهروان و اتاق اصناف اهواز از حدود ۳ سال پیش در خوزستان شروع شده است. همچنین سامانه آن طراحی و الزامات قانونی در آن دیده شده است.

وی ادامه داد: پایه‌گذاری اجرای نظام صلاحیت حرفه ای به منظور سپرده شدن کار به کسی است که هم مهارت فنی و تخصصی داشته باشد و هم مورد اعتماد جامعه بوده و اخلاق حرفه‌ای داشته باشد، مهارت های سخت و نرم در این طرح به خوبی دیده شده است.

سواعدی با بیان اینکه طرح اجرای شناسه کار منابع انسانی در جهت تحقق این هدف است که بتوانیم نظام صلاحیت حرفه ای را در استان خوزستان پایه گذاری کنیم، تصریح کرد: یکی از عواملی که موجب آموزش گریزی و عدم علاقه مندی دانش آموزان و دانشجویان به آموزش و محیط های آموزشی شده است، متد های آموزشی قدیمی و ناکارآمد است.

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان ما با علاقه به مدرسه نمیروند، گفت: ما در سازمان فنی حرفه ای با آغاز رویکرد جدید و اصلاح روش های آموزشی، آموزش های ایده محور و محصول محور مبتنی بر استارتاپ کارها را در دستور کار  قرار داده ایم همچنین از بستر یادگیری و یاددهی الکترونیک طرح ویژه ای را با استفاده از تکنولوژی آموزش طراحی کرده ایم.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان نهضت مهارت افزایی در سال رونق تولید را یک نهضت عمومی خواند و تاکید کرد: خدا را شاکر هستیم که در بحث آموزش عالی، غیر رسمی و رسمی توجه ویژه‌ای به مهارت آموزی و مهارت افزایی شده است. همچنین مقرر شده طرح مشترک جاک (طرح جامع ارتقای مهارت دانشجویان در حین تحصیل) که هم افزایی میان سازمان فنی و حرفه ای، پارک علم و فناوری و دانشگاه است و در حال حاضر در چند دانشگاه در حال اجراست و در دانشگاه های اروند نیز اجرایی شود.

 وی ادامه داد: در صورت همه گیر شدن این طرح دانشجو با مهارت از دانشگاه فارغ التحصیل میشود و تفکر بیمار استخدامی که اکنون در میان فارغ التحصیلان ریشه دوانده است، مداوا خواهد شد.

سواعدی عنوان کرد: زمانی به دلیل احساس نیاز به آموزش، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را توسعه دادیم ولی اکنون همه مسئولین و مردم معتقد هستند که جامعه نیاز به مهارت آموزی نظام مند و هدف گرا دارد. نباید اجازه دهیم هر نوع آموزش مهارتی اتفاق بیفتد بلکه باید توسط یک مدیریت واحد و بر اساس نیاز منطقه انجام شود.

وی پیشنهاد کرد: باید کارگروه مشترکی متشکل از مدیریت منطقه آزاد اروند، آموزش و پرورش، آموزش عالی، آموزش فنی و حرفه ای، صنایع و صنوف تشکیل شود  تا بتوانیم هدفمندی مهارت آموزی را محقق کنیم.

سواعدی افزود: پیشنهاد میکنیم هر صنعت در بحث مسئولیت های اجتماعی خود به عنوان معین اقتصادی یک منطقه انتخاب شده و اعتباراتش را سمت محرومیت زدایی و توسعه منابع انسانی آن منطقه سوق دهد.

وی در ادامه به ایجاد مرکز تخصصی تربیت نیروی ماهر برای اعزام به خارج از کشور، اشاره کرد و گفت: در اکثر کشورهای صادر کننده نیروی انسانی، مراکز تخصصی آموزش وجود دارد. اگر بخواهیم  نیروهایی برای اعزام به کشورهای حوزه خلیج فارس تربیت کنیم باید با آداب و  فرهنگ آنجا آشنا شوند. این طرح یک فرصت سرمایه گذاری بزرگ برای منطقه آزاد اروند به عنوان یک الگو موفق است.

شایان ذکر است؛ در پایان جشنواره مهارت از فعالان، نخبگان، تلاشگران مهارت منطقه آزاد اروند شهرشتان آبادان و خرمشهر و روسای مراکز نمونه، مربیان نمونه و کارآفرین برتر اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان با اهدا لوح تقدیر و هدایا تجلیل شد.مدارس ما دانش آموز گریز هستند/ روش های آموزشی فعلی قدیمی و ناکارآمد است/ لزوم توجه به مهارت آموزی دانشجویان و دانش آموزانمدارس ما دانش آموز گریز هستند/ روش های آموزشی فعلی قدیمی و ناکارآمد است/ لزوم توجه به مهارت آموزی دانشجویان و دانش آموزانمدارس ما دانش آموز گریز هستند/ روش های آموزشی فعلی قدیمی و ناکارآمد است/ لزوم توجه به مهارت آموزی دانشجویان و دانش آموزان

 

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز