خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای هماهنگی مدیران حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان شد:

ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰۰ نفر با مهارت آموزی در مناطق حاشیه شهر اهواز

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۱۲۹

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان گفت: در طرح توانمند سازی اقشار حاشیه نشین اهواز تنها با مهارت آموزی و ایجاد خودباوری در بین جوانان و بدون دریافت حتی یک ریال تسهیلات بانکی، برای بیش از ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد کردیم که قابل رهگیری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، عبدالنبی سواعدی عصر امروز شنبه ۵ مردادماه، در ششمین جلسه شورای هماهنگی مدیران کل حوزه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در استان خوزستان که به میزبانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان و با حضور ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و تنی چند از مسئولین استانی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از عوامل مؤثر در توانمندسازی جوانان مهارت آموزی است.

وی افزود: یکی از وظایف این سازمان آموزش فنی و حرفه ای توانمندسازی یا مهارت آموزی به جوانان جویای کار فاقد مهارت است؛ همچنین ارتقاء مهارت شاغلین، صنایع و صنوف برای حفظ اشتغال، ارتقاء بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید و صیانت از منابع انسانی از دیگر وظایف این سازمان است.

سواعدی ادامه داد: آنچه که در برنامه‌های کلان سازمان و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای مورد توجه قرار دارد، این است که بتوانیم آموزش های هدفمند، اثربخش و براساس نیاز بازار کار را انجام دهیم.

وی با اشاره به ارائه طرح تکاپو توسط معاونت آموزش و پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، تصریح کرد: براساس این طرح برنامه توانمند سازی یا مهارت افزایی آموزش فنی و حرفه ای استان را انجام‌ میدهیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان با بیان اینکه طرح های اشتعال محور و توسعه کار آفرینی را به کارگاه ها اضافه کردیم، گفت: آموزش کار آفرینی مهارت بنیان را به عنوان یک طرح برای فعال سازی ظرفیت های خالی مراکز آموزش فنی حرفه ای در حوزه اشتغال و خدمات در سال ۹۸ در دست اجرا داریم.

وی در خصوص گوشه ای از تنوع در آموزش های مهارتی سال های ۹۷ و ۹۸ تاکنون، بیان کرد:  در حوزه آموزش های مرتبط با تجهیزات پزشکی و تعمیرات تجهیزات پزشکی نیاز مبرم به نیروی ماهر داریم که با هدایت سرمایه گذار بخش خصوصی  و تامین فضا از طرف فنی و حرفه ای، کارگاه خوبی تجهیز و در همین هفته به بهره برداری رسید.

 سواعدی افزود: در حوزه جرثقیل هوایی و حرفه های مرتبط با آموزش اپراتور مرکزی جرثقیل نیز با همکاری بخش خصوصی و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای بهترین کارگاه آموزش مرتبط با اپراتور جرثقیل را در مرکز امام علی (ع) دایر کردیم.

 وی اشاره کرد: با مشارکت سازمان‌ها، تشکل‌ها و سمن ها توانستیم آموزش های مهارتی در قالب طرح هایی در روستاها و شهر اهواز (از مهارت آموزی تا اشتغال و بازاریابی) را به صورت کامل اجرا کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان در خصوص طرح جاک، عنوان کرد: طرح جامع کار آفرینی و اشتغال پذیری دانشجویان دانشگاهی به عنوان یک الگوی دانشگاه کار آفرین با مشارکت آموزش فنی حرفه ای، دانشگاه و پارک علم و فناوری دو سال متوالی در دانشگاهها در حال اجرا است که هدف این طرح تامین مهارت برای فارغ التحصیلان است.

سواعدی ضمن اشاره به طرح توانمند سازی اقشار حاشیه نشین شهر اهواز، توضیح داد: در نتیجه اجرای این طرح طی یک سال گذشته بدون دریافت حتی یک ریال تسهیلات بانکی و فقط با مهارت آموزی و خودباوری در بین جوانان برای بیش از ۳۰۰ نفر در مناطق هدف(کوی علوی، ملاشیه، عین دو) اشتغال ایجاد کردیم که قابل رهگیری است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان اظهار کرد: از مدیران آموزش فنی و حرفه ای در شهرستانها خواستیم تا حداقل ۳ پروژه از آموزش تا اشتغال را در منطقه خود اجرایی کنند امیدواریم بتوانیم در گام های بعدی هر شهرستان بتواند ۳ طرح آموزش و اشتغال را همزمان با هم‌ اجرا کند.

سواعدی با اشاره به اینکه در کنار ۶ صنعت بزرگ استان مراکز جوار صنعت داریم، گفت: سعی کردیم با ایجاد یک نهضت مهارت آموزی در استان و معرفی الگو های موفق، مردم را علاقه مند کرده و جامعه ای مطالبه گر در حوزه مهارت آموزی و اشتغال به وجود آوریم.

وی عنوان کرد: پس از ۲ سال تلاش و پیگیری های جدی و موافقت نمایندگان، توانستیم در سال جاری نام سازمان آموزش فنی و حرفه ای را در قانون بودجه سال ۹۸ به عنوان دستگاهی که بتواند از اعتبارات توسعه متوازن برای مناطق کمتر توسعه یافته استفاده کند، اضافه کنیم. تا بتوانیم از این ظرفیت برای توسعه کارگاه های آموزشی، بروز رسانی تجهیرات آموزشی و توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه ای استفاده کنیم انتظار داریم در شورای برنامه ریزی استان نیز بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

سواعدی افزود: همه واقف هستند که امروز هیچ خدمتی مهمتر از مهارت افزایی و مهارت آموزی در حوزه جوانان و متقاضیان اشتغال نیست.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان در خصوص بحث مسئولیت های اجتماعی صنایع حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تصریح کرد: صنایع اعتباراتی دارند به نام اعتبارات مسئولیت های اجتماعی که باید به توانمند سازی نیروهای بومی منطقه اختصاص یابد؛ ما طرحی را به نام معین اقتصادی برای مناطق کمتر توسعه یافته مطرح کردیم که طی آن صنایع میتوانند با انتخاب یک منطقه به عنوان معین اقتصادی در توسعه آن منطقه به ما کمک کنند که برنامه های مهارت آموزی و اشتغال را در راستای محرومیت زدایی و توانمند سازی منابع انسانی با هم انجام دهیم‌.

سواعدی یادآورشد: الگویی در  دوره بازسازی در بصره در حال انجام است؛ بدین صورت که علاوه بر اینکه هزینه آموزش کارآموز را تقبل می کنند، در طول دوره آموزشی نیز به آنها کمک هزینه و هزینه ایاب و ذهاب داده می شود و پس از آموزش نیز تجهیزات و ادوات مورد نیازش را به او اهدا می کنند.

وی ادامه داد: ما نیز این آمادگی را داریم به صورت شفاف این طرح را در مناطق محروم و روستایی ارائه دهیم  و همه صنایع به خصوص صنایع مرتبط با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به اجرای این طرح در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی خود ملزم کنیم.

ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰۰ نفر با مهارت آموزی در مناطق حاشیه شهر اهواز

ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰۰ نفر با مهارت آموزی در مناطق حاشیه شهر اهواز

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز