خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از امین یزدانی؛

نگاهی گذرا به دیدارهای سه نماینده خوزستان در هفته نهم لیگ برتر فوتبال کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۲۷۶

امین یزدانی (هافبک سابق منتخب خوزستان و کارشناس فوتبال) به تحلیل عملکرد سه نماینده خوزستان در هفته نهم لیگ برتر فوتبال خوزستان، پرداخت.

شب گذشته دیدار دو تیم صنعت نفت و پرسپولیس در حالی شروع شد که ویسی از قبل به دنبال کسب حداقل امتیاز از این بازی بود و سرانجام نیز به خواسته‌اش رسید.

پرسپولیس که هفته گذشته دو‌ امتیاز مهم را در انزلی از دست داده بود و  پیش از این دیدار  نیز از نتیجه بازی های استقلال و سپاهان مطلع بود، برای رسیدن به صدر جدول بشدت به سه امتیاز این دیدار نیاز داشت.

گل محمدی از مدل پایه ۱-۳-۳-۴ استفاده می‌کرد، با این تفاوت که به محمد عمری، آزادی عمل بسیاری در زمین حریف داده بود و باهویی را برای اولین بار، در پیشانی خط حمله قرار داده بود و از رفیعی بعنوان بازیکن پست ده و طراح تیم، پشت باهویی استفاده کرده بود.

در آن سوی میدان، ویسی از مدل پایه ۲-۴-۴ استفاده می‌کرد که در هنگام از دست دادن توپ به دو شکل ۱-۱-۴-۴ و ۱-۴-۵ در می آمد، بدین شکل که هرگاه منطقه بازی و  طراحی حملات پرسپولیس از کناره راست خودی باشد، هافبک چپ خود را درقالب مدافع چپ برای جلوگیری از ارسال فولبک راست پرسپولیس در آن منطقه قرار می‌گرفت و مدافع تخصصی چپ خود را بسمت مدافع میانی متمایل به چپ قرار می‌داد و در جناح چپ پرسپولیس نیز همین برنامه را بکار می‌گرفت تا بتواند فولبک های پرسپولیس و زوج سازی آنها را مختل کند و ازطرفی با چهار هافبک، کلیه  مناطق جلوی مدافعین خودی را با دوندگی بی امان، بویژه منطقه ۱۴ را پوشش می‌دادند، می بستند.

هدف اصلی ویسی تشکیل یک خط دفاعی و دفاع تیمی فشرده، متراکم و چند لایه بود تا بتواند کلیه منافذ و شکاف های یک سوم دفاعی خود را ببندد و در اینکار نیز موفق بود.

برنامه اصلی ویسی جهت رسیدن به دروازه پرسپولیس استفاده از ضد حملات و انتقال مثبت بود که حتی در انتقال منفی نیز بسیار موفق عمل کردند.

برنامه ویسی بیشتر استفاده از منطقه خط دفاعی سمت چپ پرسپولیس جایی که علی نعمتی بدون پوشش بود، تمرکز داشت.

نفتی‌ها بخوبی با دو ارسال از آن منطقه به دو گل رسیدند و مهمتر، فرود ارسال‌ها در جایی از محوطه جریمه پرسپولیس انجام گرفت که فضای بین کنعانی زادگان و دانیال اسماعیلی فر( بازیکنی که در بازی هوایی ضعیف است) بود و هدف از این برنامه، کشاندن گولسیانی بسمت نعمتی بود تا بازی هوایی این گرجستانی سرزن را خنثی کنند و از قضا، عالی اینکار را انجام دادند و‌موفق هم بودند.

پرسپولیس پس از بثمر رساندن گل دوم خود، در صدد کنترل بازی بود و تا حدود زیادی موفق عمل کرد،اما نفتی‌ها در وقت‌های تلف شده، انتحاری بازی کردند و توانستند مشابه گل نخست خود، به گل تساوی بخش هم برسند.  

پرسپولیسی‌ها در دقایقی که باید بازی را اداره و کنترل می‌کردند، مغرورانه بازی کردند و در چنین شرایطی، فوتبال درس خود را به چنین تفکراتی بارها و بارها داده و سرانجام نفتی‌ها مستحقانه با یک امتیاز شیرین آزادی را بسوی آبادان ترک کردند تا از نظر روحی، روانی و ذهنی خود را آماده دومین پیروزی خود در مقابل هوادار در تختی آبادان کنند. اما بازیکنان این تیم باید از فضای بازی پرسپولیس خارج شده و تمام تمرکز خود را بر روی بازی با هوادار که بنوعی یک بازی شش امتیازی است، بگذارند.

اینکار یکی از وظایف مهم کادر فنی است.

نگاهی گذرا به دیدارهای سه نماینده خوزستان در هفته نهم لیگ برتر فوتبال کشور

مس رفسنجان ۳ - ۰ فولاد خوزستان

فولاد که پس از روی کار آمدن مارتینز توانسته بود با دو پیروزی و‌ کسب شش امتیاز به شرایط نامناسب خود سروسامانی بدهد، پس از باخت به شمس آذر قزوین در خانه، انتظار می‌رفت امروز که برای کسب سه امتیاز خارج از خانه به رفسنجان سفر کرده بود، حداقل یک امتیاز را  کسب کند اما متاسفانه با دستانی خالی رفسنجان را بسوی اهواز ترک کرد.

مارتینز در این بازی از مدل پایه ۱-۳-۲-۴ استفاده کرده بود. حال آنکه الهامی از مدل ۱-۲-۴-۳ استفاده می کرد.

استفاده از کولیبالی در کنار مریدی بعنوان هافبک دفاعی پست شش واقعا سوال برانگیز بود، اینکار درحالی رقم خورد که آبشک با تجربه و متخصص در این پست، روی نیمکت نشسته بود.

خط دفاعی شکننده فولاد بارها و بارها در مقابل حملات مسی ها لرزان عمل کرد و دریافت سه گل نشان از این گفته دارد.

زوج توکلی و جفرسون بسیار ناهماهنگ و شکننده عمل کردند. کولیبالی نیز در انجام دادن وظایف یک هافبک تدافعی بسیاری سردرگم و آشفته عمل کرد و در این بین بازی ضعیف کولیبالی سبب شد که مریدی نیز نتواند آنچنان که  از او انتظار می رفت، عمل کند تا خط میانی مس با هدایت آذرباد و طراحی و دوندگی علی محمدی بر میانه زمین احاطه کاملی داشته باشند و بارها شیمبا را در موقعیت گلزنی قرار دادند.

دوندگی های فراوان انصاری نیز نتوانست فولاد را به اهدافش برساند، زیرا ترکیب و چینش تیم و سردرگمی و ضعف فنی و جسمانی بازیکنان و بی روح بودن تیم‌ و فاصله فراوان خطوط تیمی فولاد، سبب شد که این تیم مورد علاقه صدها هزار خوزستانی عاشق توپ گرد، مجددا شکست سنگین دیگری را متحمل شود و کار برای این تیم متمکن و صاحب امکانات، سخت ودشوار شود.

فولاد خوب بسته نشده و بنظرم کیفیت فنی  بازیکنان مسن این تیم را هیچ مربی‌ای نمی‌تواند تغییر داده و بنوعی توسعه دهد، فقط باید منتظر نیم فصل شد تا مدیریت این تیم ( که خود در این ناکامی ها متهم ردیف اول هستند) بتواند حداقل با جذب چند بازیکن و استفاده از بازیکنان باکیفیت آکادمی اش، نقاط ضعف خود را برطرف کند تا حداقل در میانه جدول قرار گیرد.

چنین شکل و شیوه ای که  فولاد با آن بازی می کند، زنگ خطر را برای این تیم خوزستانی به صدا درآورده است.

نگاهی گذرا به دیدارهای سه نماینده خوزستان در هفته نهم لیگ برتر فوتبال کشور

استقلال خوزستان ۱-۱ گل گهر سیرجان

استقلال خوزستانی پس از تساوی مقابل نفت آبادان، برای کسب اولین برد خود در فصل جاری لیگ برتر ، امشب گام‌ به زمین غدیر اهواز گذاشت.

شاگردان پورموسوی پس از سپری کردن ۲۰ دقیقه ابتدایی نیمه اول بر توپ و میدان حاکم شدند و توانستند روی یک ضربه ایستگاهی از نقطه کرنر توسط خوشکفا مدافع بلند زن و خوش قدوقامت و اندیمشکی خود با ضربه دقیق  سر به گل برسند و سپس با کنترل و اداره بازی، نیمه نخست را برنده راهی رختکن شوند.

نیمه دوم را گل گهری تهاجمی شروع کردند، اما شاگردان پورموسوی بخوبی بازی را کنترل نموده و درچند نوبت از منطقه چپ خود، دروازه اخباری را بشدت تهدید کردند، اما درضربات آخر خوب عمل نکردند تا توشه ای سه برابری داشته باشند.

شاگردان پورموسوی در نیمه دوم مجددا می‌توانستند روی ضربه کرنر، گل دوم خود را هم بثمر برسانند، اما حضور اخباریِ آماده، مانع شد که آنها به دومین گل خود برسند و بازی را راحت تر دنبال کرده تا در ادامه، استرس کمتری را تجربه کنند.

سرانجام لحظه بد بازی برای تیم اس خوزستان از راه رسید و گل گهری ها که کناره‌های استقلال خوزستان (بویژه سمت راست گل گهر و چپ حریف) رابرای رسیدن به گل هدف قرار داده بودند، روی ارسال از سمت راست خودی و چپ استقلال خوزستان و  استقرار بد و نامناسب و اشتباه مکرر و سریالی مدافعینش که تقریبا همه در یک امتداد قرار داشتند، توسط زنده روح تازه وارد، گل تساوی بخش را بثمر رساند تا مجددا استقلال خوزستان بازی برده را با تساوی عوض کند و همچنان در حسرت کسب اولین پیروزی خود در انتظار هفته دهم بماند.

متاسفانه استقلال خوزستان تنها تیمی در لیگ برتر فوتبال کشورمان هست که در فصل جاری هنوز به پیروزی نرسیده است.

چنانچه این تیم که بازی‌های زیبایی را هم به نمایش می‌گذارد و بیشتر روی کارهای فردی صاحب موقعیت می‌شود، به اولین برد خود دست یابد قطعا از نظر روحی و روانی و آمادگی ذهنی می تواند شرایط خود را در جدول رده بندی تغییر دهد.

برای کنترل و اداره بازی راهکارهای فراوانی وجود دارد که قطعا کادرفنی، آنها را در تمرینات انجام می دهند، اما کم تجربگی، استرس و عدم تمرکز بازیکنان سبب می‌شود که نتوانند آنها را در مسابقه، اجرایی و پیاده کنند. البته نباید فراموش کرد مسئولیت تمام‌ موارد فنی و تاکتیکی و انتخاب استراتژی تیم برعهده مربیان و بویژه سرمربی تیم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز