خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل موسسه جهاد نصر:

فعالیت موسسه جهاد نصر در پروژه‌های اصلاح خاک‌های کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۷۳۵

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به اهمیت خاک در بخش کشاورزی، گفت: پروژه‌های مهمی در زمینه آب و خاک کشاورزی، توسط موسسه جهاد نصر انجام می‌شود که بیشترین هدف‌گذاری آن اصلاح و افزایش بهره‌وری خاک است.

به گزارش ایلنا، رضا عظیمی با اشاره به اینکه یکی از کارهای مهم بخش آب و خاک جهاد کشاورزی، تهیه زیرساخت‌های لازم برای کشاورزی است، گفت: یکی از مباحث مهم در این زمینه خاک است و موسسه جهاد نصر برخی از مگاپروژه‌های مهم بخش کشاورزی را انجام می‌دهد.

طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام

عظیمی ادامه داد: ازجمله مهم‌ترین پروژه‌هایی که جهاد نصر در بحث آب و خاک انجام می‌دهد، طرح 550 هزار هکتاری استان‌های خوزستان و ایلام است که در این طرح بخش مهمی از اراضی دشت خوزستان در وهله نخست با اجرای شبکه‌های آبیاری و ایجاد شبکه‌های مدرن زهکشی، شرایط را برای احیای خاک‌های شور و قلیا آماده کرده‌ایم و پس از ورود آب در این شبکه و همچنین بارندگی‌های سالانه، پروفیل خاک شستشو و املاح محلول از خاک خارج می‌شود و به این صورت شوری خاک در یک دوره 4 الی 5 ساله آبشویی می‌شود.

افزایش عملکرد در نتیجه کارهای زیرساختی

وی افزود: طی بررسی‌های به‌عمل آمده در نتیجه این آبشویی‌ها متوسط برداشت محصول در این اراضی که قبل از اجرای طرح حدود یک تن در هکتار بوده، به 5 تن در هکتار افزایش پیدا کرده که یکی از مهم‌ترین دلایل آن اصلاح خاک بوده است؛ یعنی فقط با یک فاکتور رفع شوری خاک، عملکرد از یک تُن به پنج تن در هکتار رسیده است که این مسئله بحث اهمیت دادن به خاک را نشان می‌دهد. این در‌صورتی است که اگر در همان خاک شور آبیاری انجام شود، ضمن اینکه بهره‌وری آب نیز به شدت پائین می‌آید، چنین عملکردی هم اتفاق نمی‌افتد. پس یکی از اهداف در پروژه‌های بزرگ اصلاح خاک است که کمک می‌کند راندمان آب نیز بالا برود.

عظیمی در مورد طرح 550 هزار هکتاری استان خوزستان، گفت: 295 هزار هکتار از این اراضی تاکنون آماده و تحویل بهره‌برداران شده است و 255 هزر هکتار نیز باقی مانده که مطالعات آن در حال اتمام است و اسناد مناقصه برای واگذاری به پیمانکار آماده است و متعاقب تامین اعتبار، شروع به کار خواهد شد.

پروژه غرب و شمال غرب

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به دیگر پروژه موسسه جهاد نصر، گفت: در اراضی پروژه غرب و شمال غرب کشور نیز با اراضی مواجه بودیم که برخی مشکل املاح داشتند و برخی از اراضی نیز مشکل آبیاری داشتند  که 127 هزار هکتار از 227 هزار هکتار این طرح آماده و تحویل بهره‌برداران شده و بهره‌وری آنها بهبود پیدا کرده و بقیه اراضی این طرح نیز در حال آماده سازی و تحویل است.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز