خبرگزاری کار ایران

فولاد سنگان؛ قطب ارتباط صنعت و دانشگاه

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۸۱۶

در سال ۲۰۲۳ یک میلیارد و ۸۵۰ هزار تن فولاد در جهان تولید شد و این حجم از تولید نسبت به سال ۲۰۲۲، به میزان ۰.۱ درصد رشد داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی فولاد سنگان، با حضور محمد مقیمی رئیس و اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران ، میرزایی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، رسولیان مدیرعامل مجتمع معدن دولتی سنگان، علی امرایی مدیرعامل فولاد سنگان و نخبگان دانشگاهی و همچنین همسر شهید علیمحمدی و کارکنان شرکت فولاد سنگان، موسسه تحقیقات علم و فناوری پروفسور شهید علیمحمدی افتتاح شد.

در آیین آغازین این مراسم، علی امرایی مدیرعامل فولاد سنگان، ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر در این مراسم گفت: شهرستان خواف با سابقه تاریخی از مراکز علمی در دوره های مختلف بوده و در گذشته مراودات علمی گسترده ای با خوارزم و بخارا داشته است. وی به سابقه و ظرفیت های علمی، فرهنگی و تاریخی این منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: شهرستان خواف، یکی از شهرستان‌های  تاریخی خراسان رضوی است. از بزرگان و مفاخر علمی این منطقه می توان به حافظ ابرو خوافی، بونصرمشکان زوزنی، محمد سیجاوندی، پیر احمد خوافی از رجال متشخص و سیاستمداراران کم نظیر دوران تیموریان و… اشاره کرد که نشان بر عظمت و سابقه علم و فرهنگ و هنر در این منطقه دارد.

 وی ادامه داد؛ شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با هدف تولید و تأمین گندله مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال 1394 با سرمایه گذاری این هلدینگ تاسیس شد و در حال حاضر واحد گندله سازی و کنسانتره سازی این شرکت به ظرفیت اسمی هرکدام 5 میلیون تن در سال در حال بهره برداری  می باشد که با اجرای طرحهای توسعه ظرفیت هر کارخانه به 7.5 میلیون تن در سال خواهد رسید که سهم بسیار مهمی در صنعت فولاد کشور دارد. امرایی با اشاره به تأسیس شرکت آتیه فولاد سنگان گفت:کارخانه های گلوله های فلزی آسیاب به ظرفیت 15 هزار تن و کارخانه بنتونیت شرکت آتیه فولاد سنگان نیز از دیگر کارخانه های این شرکت است.

مدیرعامل فولاد سنگان در ادامه با اشاره به جایگاه کشورمان در عرصه تولید فولاد اضافه کرد: در سال ۲۰۲۳  یک میلیارد و ۸۵۰ هزار تن فولاد در جهان تولید شد و این حجم از تولید نسبت به سال ۲۰۲۲، به میزان ۰.۱ درصد رشد داشت. ایران در سال ۲۰۲۳ جایگاه خود را به عنوان دهمین تولیدکننده فولاد جهان حفظ کرد و تولید فولاد کشور در کل این سال ۳۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود. مدیرعامل فولاد سنگان با اشاره به توان تولید فولاد کشور، ایران را یکی از ده قدرت اول فولاد جهان دانست که حتی می تواند رده های بالاتری را در تولید این محصول استراتژیک داشته باشد.

امرایی ارتباط صنعت و دانشگاه را از شاخص های پیشرفت یک کشور دانست و عنوان داشت:

توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه به علت تأثیرات و پیامدهای بسیار مثبت آن در تحولات فناورانه، اقتصادی و اجتماعی از دیرباز توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان دانشگاهی و صنعت را به خود جلب کرده است چراکه در حال حاضر دانشگاه و صنعت دو قطب پیشران دانش محور در اقتصاد جهان به شمار می آیند. وی گفت: به دلیل نقش محوری دانشگاهها در رشد تولید ناخالص داخلی کشورها، سرمایه گذاری بر علوم کاربردی در حوزه صنعت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. صنعتگران و اندیشمندان به این نتیجه رسیده اند که دانشگاه ها میتوانند از طریق پرورش و توسعه نیروی انسانی توانمند به رشد و بهره وری بخش صنعت کمک نمایند.

امرایی با اشاره به لزوم استفاده از فناوری های نوین، گفت : در سالهای آتی هوش مصنوعی آنچنان پیشرفت خواهد کرد که شرایط کسب و کار و صنعت و اقتصاد را متحول خواهد نمود، به طوری که در ابتدای امر ۸۵ میلیون فرصت شغلی از دست خواهد رفت و ۹۷ میلیون فرصت شغلی مبتنی بر علوم مرتبط به وجود خواهد آمد.این مسئله یعنی  پرداختن به فناوریهای مدرن و استفاده از آنها ضرورت دارد.

امرایی با اشاره به سابقه  ارتباط دانشگاه با صنعت در کشور و مصوبه سال ۱۳۶۱ دولت با تاکید بر توسعه ارتباط این دو حوزه خاطر نشان کرد، ارتباط صنعت و دانشگاه و جامعه یکی از کلیدی ترین واژه‌ها در بیانات مقام معظم رهبری است که در بیانات مختلفشان به این مهم اشاره داشته و دارند. وی اظهار داشت: با وجود اینکه محققان کشور با انتشار ۷۸ هزار سند علمی در مجلات بین المللی رتبه ۱۵ جهانی را کسب کرده‌اند، اما رتبه کشور در زیر شاخص ارتباط دانشگاه و صنعت در شاخص جهانی نوآوری  چندان شایسته ایران نیست، و دانشگاه باید به سمت پژوهشهای کاربردی و آموزشهای مهارت محور متناسب با نیاز بخش صنعت کشور حرکت نماید.

مدیرعامل فولاد سنگان با اشاره به حرکت رو به جلو و سریع فولاد سنگان در حوزه‌های مختلف به پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت اشاره کرد و بیان داشت: در فولاد سنگان با تکیه بر روشهای جدید علمی از جمله توجه به روشهای جدید فرآوری سنگ آهن، توجه به توسعه پایدار و رویکرد حمایتی و ویژه نسبت به محیط زیست، پروژه‌های مختلف توسعه ای را با سرمایه گذاری بیش از 870 میلیون یورو  در دست اقدام داریم که زمینه اشتغالزایی بسیار مناسبی برای منطقه ایجاد خواهد بود و رشد تولید بسیار خوبی را در صنعت فولاد کشور رقم خواهد زد و رفاه و آبادانی را برای منطقه فراهم می آورد.

امرایی از احداث نیروگاه تولید برق بادی، کارخانه کنسانتره هماتیت، سیستم مکانیزه انباشت باطله (اسپریدر)برای اولین بار در خاورمیانه و سومین بار در جهان، افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی، تجهیز نوگان حمل و نقل صنعتی و معدنی، شبکه جمع آوری فاضلاب تایباد، احداث تصفیه خانه تایباد و …  به عنوان پروژه های بزرگ فولاد سنگان نام برد که این پروژه ها تاثیر بسزایی در توسعه همه جانبه منطقه و اشتغال پایدار در این منطقه از کشور عزیزمان خواهد شد. 

مدیر ارشد فولاد سنگان با اشاره به اقدامات ارزشمند صورت گرفته در حوزه مسئولیت های اجتماعی این شرکت گفت : یکی دیگر از افتخارات بزرگ فولاد سنگان این است که هرگز خود را محصور در یک بعد تولی،د نکرده است و در عمل به مسئولیتهای اجتماعی به عنوان یک رسالت ذاتی در کشور پیشگام بوده است. بر همین اساس با رویکردی کاملا علمی به نیازسنجی در سطح شهرستان پرداختیم و در چند حوزه به صورت جدی با سرمایه گذاری 1330 میلیارد ریال تاکنون ورود کرده‌ایم.

 به گفته امرایی یکی از بزرگترین و ماندگارترین اقدامات فولاد سنگان اجرای طرح عمران و آبادانی شهرستان خواف با مشارکت دانشگاه تهران بود، که نتایج درخشانی را به دنبال داشته است و به اشتغالزایی 420 نفر مستقیم و 1200 نفر غیرمستقیم منجر شده است. این طرح موفق که شامل ماهها مطالعه و برنامه ریزی و نیازسنجی بوده است و اکنون به عنوان پایلوت اقتصادی در شرق کشور الگوی مناسبی برای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم کشور شناخته می شود .

مدیر عامل فولاد سنگان حوزه های فعال این شرکت را برشمرد و اضافه کرد : توسعه پروژه های زیرساختی منطقه، توسعه پایدار حفظ محیط زیست، توسعه آموزش و مهارت، توسعه مسکن ،توسعه اشتغال زایی، توسعه اقتصادی ، معیشتی و خیرخواهانه، توسعه و ارتقاء فرهنگی و آرمان مذهبی و توسعه و سلامت حفظ، درمان جسم و روان از جمله سرفصل های کاری فولاد سنگان در حوزه عمل به مسئولیت های اجتماعی می باشد.

وی در پایان: ضمن قدردانی از حضور چهره‌های علمی کشور به خصوص همسر پروفسور شهید مسعود علیمحمدی گفت: مرکز تحقیقات علم و فناوری پروفسور شهید علیمحمدی دانشگاه تهران به پاس خدمات علمی ارزنده آن شهید والامقام به عنوان یکی دیگر از بازوهای علمی و تحقیقاتی فولاد سنگان در کنار پردیس صنایع مدنی افتتاح خواهد شد.

در ادامه محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در فولاد سنگان گفت: به عنوان دانشگاه مادر در ایران همواره توجه به مسائلی نظیر رفع نیازهای صنعت کشور به عنوان یک مسئله جدی مد نظر است و در سالهای گذشته نیز اقدامات بسیار خوبی در این خصوص انجام گرفته است.

مقیمی با اشاره به بحث توسعه پایدار محیط زیست، این موضوع را یک امر مهم و حیاتی دانست که باید نگاه ویژه و علمی به آن داشت چرا که در آینده بحرانهای زیست محیطی می تواند جامعه بشر را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. رئیس دانشگاه تهران با اشاره به حرکت صنعت جهان به سمت صنعت سبز و فولاد سبز، این موضوع را امری حتمی دانست و بر ضرورت همکاری دانشگاه و‌صنعت برای حرکت به سمت صنعت سبز و تولید محصولات سبز تاکید کرد.

مقیمی تولیدات علمی دانشگاهی کشور را خوب ارزیابی کرد و افزود در حوزه تولید محصولات و‌ مقالات علمی یک کشور مهم در جهان به شمار می رویم که لازم است با برنامه ریزی و‌جهت دهی هر چه بهتر این امر را تقویت کنیم. وی ارتباط صنعت و دانشگاه را محوری و‌ مهم  دانست و از آمادگی دانشگاه تهران برای همراهی کامل و جدی  با این حوزه  خبر داد.

در این مراسم مهمانان ضمن بازدید از مجموعه معادن سنگ آهن و کارخانجات فولاد سنگان ضمن آشنایی با روند تولید محصولات این شرکت، با حضور همسر شهید دکتر علیمحمدی، مقیمی رئیس دانشگاه تهران، میرزایی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و سایر میهمانان، موسسه تحقیقات علم و فناوری شهید علیمحمدی دانشگاه تهران در فولاد سنگان افتتاح گردید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز