خبرگزاری کار ایران

نقد رادیکال در نشر روزنه

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۴۶۸

فرید قدمی، دبیر جلسات نقد رادیکال در نشر روزنه شد. این مجموعه در تقابل با فضاهای نقد خنثی و بی‌رمقی شکل گرفته که در جوامع ادبی و رسانه‌ها مرسوم شده است.

ایلنا؛ فرید قدمی(نویسنده و مترجم) از همکاری‌اش با نشر روزنه برای انتشار مجموعه‌ی «نقد رادیکال» خبر داد. به گفته او این مجموعه قرار است شامل کتاب‌هایی نظری پیرامون ادبیات مدرن باشد که مهم‌ترین وجه آن‌ها نگرش انتقادی و رادیکال نسبت به ادبیات با متدی بینارشته‌ای است.

نویسنده‌ رمان‌های «دومینانت» و «مایا» در اینباره به خبرنگار ایلنا گفت: متأسفانه در ایران ادبیات، سیاست و فلسفه همواره به عنوان حوزه‌هایی مجزا بازشناخته شده‌اند و ما با انبوه نویسندگانی مواجهیم که هیچ درکی از فلسفه و سیاست ندارند و همین امر کار‌هایشان را به شدت ایدئولوژیک و غیر انتقادی کرده. در مقابل‌اش، خیل فلسفه‌دانانی را هم داریم که کمترین درکی از ادبیات ندارند و در نتیجه، فرم و آفرینش هیچ روزنه‌ای به نوشته‌ها و فکر‌هاشان ندارد و کاری که ارائه می‌دهند، خنثا و بی‌رمق است، اگرچه اغلب داعیه رادیکالیسم هم دارد.

به گفته دبیر مجموعه «نقد رادیکال»، این مجموعه در تقابل با چنین فضایی و برای بر هم زدن چنین نظم خنثی و بی‌رمقی شکل گرفته. قدمی با ابراز امیدواری به چاپ چهار کتاب از این مجموعه تا پایان امسال، از این کتاب‌ها می‌گوید.

نخستین کتاب این مجموعه «سیاست ادبیات» نام دارد، شامل هجده تز پیرامون سیاستی که ذاتی ادبیات است. ولگردی، فرم و سکوت از جمله مضامین این تز‌ها هستند. این کتاب نوشته فرید قدمی است.

دومین کتاب از این مجموعه «ادبیات و ایدئولوژی» نام دارد، نوشته مجتبی گلستانی، که در آن به نمودهای مختلف ایدئولوژی در ادبیات پرداخته شده. از جمله مضامین این کتاب می‌توان به ادبیات پلیسی، بوف کور و رمان عامه‌پسند اشاره کرد.

سومین کتاب این مجموعه «نوشتار زنانه» نوشته کامران برادران رزاز است. این کتاب به بررسی انتقادی نظریه‌های متنوعی درباره نوشتار زنانه پرداخته و از خلال آن‌ها امکانات این نوشتار را برجسته کرده است. ژولیا کریستوا، جودیت باتلر، لوس ایریگارای و الن سیکسو از جمله متفکرانی‌اند که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده.

چهارمین کتاب این مجموعه به قرائتی نقادانه و نو نسبت به آثار جیمز جویس اختصاص یافته که آن هم نوشته فرید قدمی است و «شپش‌های اندیشه: سیاست جویس» نام دارد. این کتاب که بخشی از آن به صورت رساله‌ای کوچک پیش از این در مجله «تجربه» منتشر شده بود، حاوی بخش‌هایی است، از جمله: کمونیسم ادبی، نوشتن در مقام تجربه و شپش‌های اندیشه.

گفتنی است که رمان «زن‌ها در زندگی من یا داف معبد دلفی» نوشته فرید قدمی و «ولگردهای دارما» نوشته جک کروآک و با ترجمه او، از جمله کتاب‌هایی‌اند که همین روز‌ها از سوی نشر روزنه بر پیشخان کتاب‌فروشی‌های کشور می‌نشینند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز