خبرگزاری کار ایران

استاد کالج امانوئل بوستون:

پیروزی مخالفان در انتخابات شهرداری استانبول نشانه فساد تدریجی حزب حاکم است/ رکود اقتصاد ترکیه در شکست اردوغان تاثیر داشت

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۱۵۹

استاد علوم سیاسی کالج امانوئل بوستون گفت: شکی نیست که پیروزی مخالفان در این انتخابات نشانی از فساد تدریجی حزب عدالت و توسعه است. استانبول مهم‌ترین شهر در ترکیه است، هم به‌خاطر نقشی که در اقتصاد کشور دارد و هم از لحاظ جمعیتی.

«لنوره جی. مارتین»، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در کالج امانوئل بوستون است. وی ریاست دپارتمان علوم سیاسی و مطالعات بین‌الملل این کالج را نیز برعهده دارد. تحقیقات و تالیفات این تحلیل‌گر بر خاورمیانه، خلیج فارس و ترکیه متمرکز است. از جمله آثار او می‌توان به «سرحدات نوین در امنیت خاورمیانه» و «آینده سیاست خارجه در ترکیه» اشاره کرد. 

لنوره جی. مارتین با اشاره به برگزاری مجدد انتخابات شهرداری‌ها در استانبول و پیروزی «اکرم امام‌اغلو»، نماینده حزب جمهوری‌خواه خلق، به خبرنگار ایلنا گفت: شکی نیست که پیروزی مخالفان در این انتخابات نشانی از فساد تدریجی حزب عدالت و توسعه است. استانبول مهم‌ترین شهر در ترکیه است، هم به‌خاطر نقشی که در اقتصاد کشور دارد و هم از لحاظ جمعیتی. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، از این شهر کار سیاسی خود را آغاز کرد و به مدت ۲۵ سال پست شهرداری در اینجا در اختیار حزب عدالت و توسعه بود. به همین خاطر بود که وقتی اردوغان در ۳۱ مارس در انتخابات شهرداری‌ها شکست خورد، خواستار برگزاری مجدد آن شد. البته دلیلی که اردوغان و حزب متبوعش برای برگزاری مجدد انتخابات مطرح کردند چندان منطقی نبود. اما اردوغان و حزبش نمی‌خواستند پایگاه خود در استانبول، پایتخت مالی ترکیه و ارتباطات تجاری آن را از دست بدهند. 

وی در ادامه افزود: چیزی که اهمیت بسیار دارد این است که امام‌اغلو در این دور از انتخابات با آرای بیشتری نسبت به ۳۱ مارس برنده شد. مجموع آرای او این‌بار ۵۴ درصد بود، حال آن‌که در انتخابات ماه مارس این رقم ۴۸ و هشت دهم درصد بود و نامزد حزب حاکم ۴۸ و ۵۵ صدم درصد از آرا را به خود اختصاص داد. پرسش اینجاست که چرا این میزان افزایش یافت؟ نخست آن‌که اقتصاد همچنان دچار رکود است. دوم آن‌که رئیس‌جمهور همچنان به شیوه‌ای مستبدانه حکومت می‌کند که بسیاری از بخش‌های جامعه را زیر سیطره دارد، از جمله پلیس، ارتش، مدارس، روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها، تحصیلات عالیه. تجارت بین‌المللی آشکارا بسیاری از بخش‌های جمعیت ترکیه را به حاشیه رانده است. امتیازدهی به اطرافیان و رویکرد نظامی اردوغان در رابطه با مسائل جنوب شرقی این کشور باعث شد که بسیاری در این انتخابات دل خوشی از حزب عدالت و توسعه نداشته باشند. بسیاری از احزاب سیاسی علیه اردوغان دست به ائتلاف زدند، ائتلافی غریب با منافع گوناگون و متغیر. اما تمام این‌ها در یک نکته با یکدیگر همگرا بودند و همین باعث پیروزی اما‌م‌اغلو شد. 

حتی پیش از انتخابات اخیر نیز «عبدالله گل»، رئیس‌جمهوری پیشین ترکیه و «احمد داووداغلو»، نخست‌وزیر پیشین این کشور، از عزم‌شان مبنی بر جدایی از حزب اردوغان خبر داده بودند. نتایج این انتخابات به چنین حرکاتی دامن خواهد زد. 

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در کالج امانوئل بوستون در رابطه با تاثیر نتایج انتخابات شهرداری‌ها در استانبول بر سیاست‌های آینده اردوغان گفت: مشکل بتوان پیش‌بینی کرد که اردوغان چه واکنشی به این قضیه نشان خواهد داد. او پیشتر با صادر کردن اجازه دیدار «عبدالله اوجالان»، رهبر حزب کارگران کردستان، با برادرانش قدم‌های ضعیفی برای به دست آوردن دل کردها برداشته بود. او همچنین با رئیس‌ جدید اقلیم کردستان عراق نیز دیدار کرده بود. این‌ها نشان از آن دارد که او تا حدی به این نتیجه رسیده که تغییر ناگزیر است. با این حال، این امر نیازمند حفظ اتحاد با حزب حرکت ملی و بهره‌برداری او از ناسیونالیسم برای کسب حمایت از حزبش و سیاست‌های آن است. 

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در ادامه افزود: اردوغان گفته که در رابطه با این‌که آیا نیازی به ایجاد تغییرات در حزبش هست یا نه تصمیم خواهد گرفت، این حرف درباره انتخاب وزرا و انتخاب نظام سیاسی جدید این کشور و افزایش اختیاراتش نیز صادق است. از میان تمام گزینه‌های محتمل، نباید چندان روی تغییر نظام سیاسی این کشور و تضعیف جایگاه رئیس‌جمهور حساب باز کرد. نباید هم گمان کرد که وی از شیوه برخوردش با کسانی که قدرتش را به چالش می‌کشند، کوتاه می‌آید. 

وی همچنین گفت: با این حال، رئیس‌جمهوری ترکیه باید ذکاوت بیشتری به خرج داده و درباره مسئله کردها از طریق سیاسی وارد شود تا سیاست‌های نظامی که از سال ۲۰۱۵ به سراغ‌شان رفته است. باید اجازه ورود منتقدان به رسانه‌ها را بدهد تا بتواند از نظر مردم باخبر شود. این بهتر از آن است که در چنین انتخاباتی متوجه نارضایتی‌ها بشود. ترکیه به دانشگاه‌های حرفه‌ای احتیاج دارد تا بخش اعظمی از مردم کشور بتوانند از آن فارغ‌التحصیل شوند و کشور بتواند به جلو برود و به جایگاه اقتصادی بالایی دست یابد. در حال حاضر تهدید و زندانی کردن بسیاری از اساتید، شماری از بهترین دانشگاه‌های ترکیه را تضعیف کرده است. 

لنوره مارتین در ادامه افزود: زمان آشکار خواهد کرد که آیا اردوغان از نتایج این انتخابات استفاده خواهد کرد تا دریابد چطور سیاست‌هایش به چنین ماحصلی انجامید یا آن‌که همچنان به سیاست‌های تمامیت‌خواهانه‌اش که شماری از هم‌پیمانان بین‌المللی و محلی‌اش را از خود رانده ادامه می‌دهد.   

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز