خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقامی در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخابات استانبول تقابل امام‌اوغلو و اردوغان بود/ کردها دست رد به سینه «آک‌پارتی» زدند

asdasd
کد خبر : ۷۷۶۹۷۹

تحلیلگر مسائل ترکیه گفت: اهمیت سیاسی و اقتصادی استانبول برای تمام احزاب ترکیه مشخص است و حاکم شدن هر شخص بر این شهر آینده سیاسی آن را تضمین می‌کند.

«سیدعلی قائم‌مقامی» کارشناس مسائل ترکیه در تشریح ابعاد مبارزه دو حزب عدالت و توسعه و جمهوری‌خواه خلق در انتخابات شهرداری استانبول در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات شهرداری استانبول که ۱۰ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۹۶۳ نفر از واجدین شرایط مرد و زن این شهر در آن حضور داشتند، یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی در زمان حاکمیت آک‌پارتی بر ساختار سیاسی و اجتماعی ترکیه به شمار می‌رود. یکی از دلایل اجتماعی و قومی که این انتخابات را بسیار مهم جلوه می‌دهد، حضور جمعیت ۱۵ میلیون نفری در استانبول خواهد بود که متشکل از کردهای سنیِ شافعی، کردها و ترک‌های علوی و اعراب علوی تبار است. علاوه بر آنها مابقی اقوام مانند بوسنیایی‌های مقیم استانبول هم در این شهر ساکن هستند که نشان از چند ملیتی بودن این انتخابات دارد. در این مسیر باید توجه کرد که اردوغان برای مدتی شهردار استانبول بوده و به خوبی ارزش سیاسی و اقتصادی این شهر در ساختار ترکیه را می‌داند.

وی ادامه داد: بر اساس مسائلی که پس از دور اول انتخابات رخ داد و همچنین نزاع لفظی و تبلیغاتی میان دو حزب عدالت و توسعه و جمهوریخواه خلق باید بگویم که انتخابات شهرداری استانبول در اصل رقابت میان «رجب طیب اردوغان» و «اکرم امام‌اوغلو» است؛ چراکه اردوغان به عنوان پیشتاز تبلیغات از سوی حزب عدالت و توسعه به میدان نبرد آمده بود. درست است که «بینالی ییلدریم» به عنوان نامزد اصلی حزب عدالت و توسعه در انتخابات استانبول وارد عرصه رقابت شده بود اما واقعیت آشکار این است که اردوغان با استفاده از جایگاه ریاست جمهوری و رئیس حزب عدالت و توسعه به نفع ییلدریم دست به تبلیغات زد تا بتواند از کاریزما و نفوذ خود برای غلبه بر اکرم امام‌اوغلو استفاده کند. از سوی دیگر باید توجه داشت که وزن تاثیرگذاری ییلدریم بر افکار عمومی کمتر از اردوغان است و نتیجه این شد که اردوغان برای تقویت سبد آراء وی به میدان آمد.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با اشاره به پیروزی اکرم امام‌اوغلو در دور نخست انتخابات شهرداری استانبول، گفت: اکرم امام‌اوغلو به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق و کاندیدای ائتلاف ملت در دور اخیر انتخابات شهرداری‌ استانبول با کسب ۱۳ رای بیشتر از بینالی ییلدریم به پیروزی دست یافت و این موضوع برای حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان بسیار گران تمام شد. در این مدت و دقایق منتهی به انتخابات، نظرسنجی‌ها حکایت از آن داشت که آراء امام‌اوغلو شش درصد از بینالی ییلدریم بیشتر بوده و همین موضوع گمانه‌زنی‌ها را به این سمت هدایت کرد که او پیروز رقابت انتخاباتی استانبول خواهد بود که در نهایت هم این امر محقق شد. در این راستا باید توجه داشت که امام‌اوغلو و ییلدریم از بخش خصوصی ترکیه وارد هرم قدرت شده‌اند؛ به گونه‌ای که ییلدریم دارای چندین کشتی تجاری است و از سوی دیگر امام‌اوغلو هم به عنوان یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی در جامعه ترکیه مطرح است. لذا هر دو چهره به خوبی از جایگاه اقتصادی و اجتماعی استانبول با خبر هستند.

قائم مقامی افزود: در دور اول انتخابات استانبول شاهد آن بودیم که کردهای ترکیه به امام‌اوغلو رأی دادند و اردوغان به شدت از این موضوع عصبانی بود و دست به انتقادهای گسترده زد. تا جایی که او در اظهارات خود اعلام کرد که کردستان وجود خارجی ندارد و حتی اعلام کرد هر شخص یا جریانی که خواهان کردستان است، به شمال عراق برود. این اظهارات به خوبی عصبانیت اردوغان و ناراضی بودن وی از نتایج انتخابات استانبول را به نمایش می‌گذارد که چندی پیش مشخص شد که وی و حزب عدالت و توسعه دست به دامان «عبدالله اوجالان» شده است. اردوغان خواهان آن بود تا اوجالان به حزب دموکراتیک خلق‌ها دستور حمایت از عدالت و توسعه در انتخابات استانبول بدهد اما اوجالان اعلام کرد که حزب دموکراتیک خلق‌ها به هر صورتی که مایل است می تواند موضع‌گیری کند که آنها همانند گذشته از اکرم امام‌اوغلو حمایت می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اردوغان همواره و به خصوص در شرایط کنونی به دنبال آن بود تا بتواند میان کردها و جریان کردی در ترکیه شکاف ایجاد کند تا نهایتاً آراء ییلدریم در انتخابات استانبول افزایش پیدا کند. واقعیت این است که استانبول برای حزب عدالت و توسعه و حزب جمهوری‌خواه خلق و تمام احزاب ترکیه ارزش بسیار زیادی دارد و به دلیل چند ملیتی بودن آن و همچنین تاثیرش بر کل ترکیه، همواره مورد نظر تمام جناح‌های سیاسی بوده و به همین دلیل هر شخصی که بر استانبول حاکم شود آینده سیاسی نسبتاً روشنی برای خود رقم می‌زند. در این مسیر حزب عدالت و توسعه از افشاء برخی از تخلفات مالی خود در استانبول واهمه داشت و احتمال آن وجود دارد که با توجه به پیروزی امام‌اوغلو، وی توسط اردوغان مورد خطاب قرار بگیرد و حتی سناریویی برای سلب حکم وی طرح‌ریزی شود.                       

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز