خبرگزاری کار ایران

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ابطال نتایج انتخابات استانبول، اپوزیسیون ترکیه را تقویت می‌کند/ اردوغان از دموکراسی فاصله گرفته است

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۵۰۶

روند تند و تیزی که رئیس‌جمهوری ترکیه در دستور کار قرار داده است، می‌تواند به فروپاشی حزب عدالت و توسعه بیانجامد، چراکه احتمال تاسیس یک حزب قدرتمند وجود دارد.

«افشار سلیمانی» سفیر پیشین ایران در آذربایجان با اشاره به ابطال نتایج انتخابات شهرداری استانبول و پیامدهای آن برای حزب عدالت و توسعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ابطال نتایج انتخابات شهرداری استانبول و برگزاری انتخابات مجدد یکی از موضوعاتی است که برای بررسی ابعاد پیدا و پنهان آن باید به گذشته رجوع شود. واقعیت این است که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر ترکیه و انتشار نتایج آن، شاهد پیروزی (حداقلیِ حداکثری) اردوغان بودیم و او (برخلاف عوام) به خوبی می‌داند که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری به مثابه اخطار برای حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان است. بسیاری معتقدند به دلیل اینکه او در کسوت رئیس‌جمهوری ترکیه قرار دارد، نباید نگران حیات سیاسی خود باشد اما این موضوع کاملاً نادرست است؛ بلکه باید به میزان آراء توجه کرد که آمارها نشان می‌دهد اوضاع اردوغان مناسب نیست و حتی رفتار سیاسی او می‌تواند باعث تبدیل شدن رقابت حزبی به تنش حزبی در آینده نزدیک شود.

وی ادامه داد: پس از کودتای ۲۰۱۶ شاهد حذف رقبای اردوغان و حزب عدالت و توسعه با برچسب فتو (جنبش فتح‌الله گولن) بودیم و در همین مسیر اردوغان بسیاری از رقبای سیاسی خود مانند صلاح‌الدین دمیرتاش (رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها) یا کمال قلیچدار اوغلو (رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق) را بایکوت کرد یا به هر دری زده تا آنها را مغلوب کند. اما در انتخابات اخیر شهرداری‌ها که نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق (حزب اپوزیسیون ترکیه) پیروز انتخابات استانبول شد، اردوغان به شدت از این موضوع ناراضی بود و تا جایی این روند ادامه داشت که با اعمال فشار بر شورای عالی انتخابات نتیجه این دور از انتخابات محلی را لغو و قرار شد در ۲۳ ژوئن مجدداً این انتخابات برگزار شود. در این میان «بن‌علی ییلدیریم» نخست‌وزیر سابق ترکیه که به عنوان نامزد انتخابات محلی وارد عرصه شده بود، شکست را پذیرفت اما اردوغان همچنان بر این موضوع اعتراض دارد. این روند به خوبی نشان می‌دهد که اردوغان همچنان به دنبال استفاده از برچسب گولن علیه رقبای خود بوده که به عنوان یک سناریوی تکراری و قدیمی همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به رفتار تند رئیس جمهوری ترکیه بعد از انتخابات ریاست جمهوری تا به امروز، گفت: معادلاتی که پس از کودتای ۲۰۱۶ ترکیه تا به امروز با محوریت اردوغان در دو محور سیاست داخلی و سیاست خارجی رقم خورده به وضوح نشان می‌دهد که رئیس جمهوری این کشور هر روز در حال دور شدن از دموکراسی است. او بارها رسانه‌ها و احزاب را هدف قرار داده اما واقعیت این است که ریل‌گذاری جامعه ترکیه تا حد زیادی به سمت غرب است و میل به شرق در این کشور خروجی مطلوبی نداشته است؛ از این منظر رسانه‌ها و احزاب هم در این میان ساکت نمی‌مانند اما اگر اردوغان شکست را می‌پذیرفت و دست به اعمال نفوذ نمی‌زد، وجهه‌اش تا حدودی از این وضعیت خارج می‌شد. ساختار سیاسی ترکیه «دموکراسی صندوقی» را تجربه کرده و از این روند طی سال‌های اخیر استفاده کرده است اما متاسفانه اردوغان همچنان سودای این را دارد تا به دنیا بگوید: فقط من!

سلیمانی افزود: فضای ملتهب اقتصادی، سیاسی و همچنین افزایش آمار بیکاری و تورم در ترکیه به هیچ وجه کشش به وجود آمدن فضای درگیری مجدد میان احزاب را ندارد بلکه این روند باعث ایجاد تنش در افکار عمومی داخلی و خارجی ترکیه را خواهد داشت. از سوی دیگر ایالات متحده پس از به وجود آمدن این فضا اقدام به متهم‌سازی ترکیه در بحث حقوق‌بشر خواهد کرد که البته این موضوع یک ابزار قدیمی برای واشنگتن به حساب می‌آید که ماحصل آن به ضرر مردم و مخدوش شدن جمهوریت ترکیه خواهد بود. نکته دیگر که بسیار مهم خواهد بود این است که احزاب کردی و طرفداران آن بدون وقفه از حزب اپوزیسیون (جمهوریخواه خلق) حمایت خواهد کرد که یک فاکتور بسیار مهم به حساب می‌آید؛ چراکه احتمال دارد در انتخابات مجدد استانبول نامزد حزب جمهوریخواه خلق با آراء کردها به پیروزی بی‌نظیر دست پیدا کند و این موضوع برای اردوغان بسیار گران تمام خواهد شد. معتقدم که اقدام اخیر اردوغان هیچ خروجی مثبتی برای او و حزبش ندارد و حتی می‌تواند دلیلی برای ریزش طرفداران او باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اخیراً اشخاصی مانند احمد داوود اوغلو (نخست‌وزیر پیشین)، عبدالله گل (رئیس جمهور اسبق ترکیه) و علی بابا جان (وزیر خارجه اسبق) به صورت غیر مستقیم اعلام کرده‌اند که به دنبال تاسیس و راه‌اندازی حزب جدید هستند. اگر این موضوع به اجرایی شود بدون تردید حزب عدالت و توسعه با فروپاشی روبه‌رو خواهد شد یا حداقل بخش عمده‌ای از آن به حزب تازه تاسیس عبدالله گل و داوود اوغلو می‌پیوندند. چراکه این طیف از سیاستمدارن ترکیه دموکراسی را با معنا و مفهوم جدی درک کرده‌اند اما اردوغان دموکراسی را یک نوع ابزار برای تامین منافع خود می‌داند. باید متوجه بود که برگزاری مجدد انتخابات استانبول بدون تردید وجهه و جایگاه حزب عدالت و توسعه را به خطر می‌اندازد و اگر بازداشت‌ها همانند گذشته ادامه پیدا کند، می‌تواند باعث تشدید وضعیت وخیم سیاسی و اقتصادی شود.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز