خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقامی در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

انباشت اختلافات ترکیه و آمریکا دلیل اصلی تعلیق صدور روادید/ تشدید دوگانگی در سیاست‌خارجی آنکارا

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۷۰۹

روابط آنکارا و واشنگتن به دلیل بازداشت یک جاسوس واژگون نخواهد شد چراکه مناسبات نظامی و امنیتی طرفین و همچنین شفاف نبودن سیاست‌خارجی ترکیه مجدداً دو کشور را به روی ریل هماهنگی هدایت خواهد کرد.

«علی قائم‌مقامی» کارشناس مسائل ترکیه در تشریح ریشه‌های تعلیق صدور روادید میان ترکیه و آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دلیل اصلی تعلیق صدور روادید میان آمریکا و ترکیه حول چند محور مختلف می گردد که مجموع آنها موجب شده تا شاهد بروز چنین اختلاف دیپلماتیکی باشیم. در اخبار و گزارشی که از سوی رسانه‌های ترکیه و سایر رسانه‌های خارجی منتشر شده، دلیل این اختلاف بازداشت یکی از کارکنان کنسولگری آمریکا در استانبول به جرم جاسوسی اعلام شده است. براساس داده‌ها و اسناد، این شخص از سال ۱۹۷۰ به عنوان کارمند دیپلماتیک ایالات متحده در ترکیه حضور داشته و گزارش‌های سازمان اطلاعاتی ترکیه نشان می‌دهد که در طول این مدت مشخصات وی ثبت نشده و تحرکات مشکوک در ارتباط با جریان «فتح الله گولن» داشته است.

 وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که وضعیت فعلی تنها ماحصل بازداشت این شخص نیست بلکه آنکارا از ماه‌های اخیر و خصوصاً پس از کودتای نافرجام سال گذشته وارد تنش نسبی با آمریکا شده است. ایالات متحده و روابط آن با ترکیه بیشتر بر اساس مناسبات امنیتی و نظامی بنا شده و تنها حدود ۱۵ میلیارد دلار تبادل تجاری میان واشنگتن و آنکارا برقراراست. به گونه‌ای که بخش اعظمی از تسلیحات سبک و سنگین زرهی، دریایی و هوایی ترکیه از سوی ایالات متحده تامین می‌شود و از این جهت نمی‌توان رابطه این دو را تنها در مورد منطقه نافذ دانست.

همگان به خاطر دارند که آمریکا نسبت به حساسیت ترکیه در خصوص پ.ک.ک و پ.ی.د  تا حد زیادی ابراز بی‌اعتنایی کرد؛ از این منظر تنش میان دو طرف تنها براساس پرونده گولن شکل نمی‌گیرد، چراکه در مورد عراق، سوریه (رقه و ادلب) و حتی کریدور کردی شمال عراق و سوریه ترکیه همچنان از ایالات متحده دلخور است. از این جهت شاهد هستیم که آنکارا تا حد زیادی به سمت روسیه و ایران متمایل شده و نهایتاً احساس می‌کند که باید منافع خود را از طریق مذاکرات آستانه تامین کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به سایر محورهای اختلاف میان واشنگتن و آنکارا بیان کرد: پرونده‌های دیگری مانند اختلاف‌نظر ترکیه و آمریکا بر اثر مساله اقلیم کردستان هم از دیگر محورهای اختلاف فعلی و سابق است. اگر به صورت فهرست‌وار به اقدام‌های ترکیه در منطقه و همچنین عبور آمریکا از کنار آن و اظهار بی‌اعتنایی نسبت به سیاست‌های آنکارا دقت کنیم می‌بینیم که اردوغان توقع داشت با روی کار آمدن ترامپ بخشی از سیاست‌ها و منافع ترکیه در منطقه تامین شود؛ ولی ما شاهد بودیم که ترامپ برخلاف انتظار شخص اردوغان عمل کرد.

رییس جمهور ترکیه سعی داشت تا بتوان به نوعی پ.ی.د را وارد درگیری با شورای مخالفان سوریه کند اما نهایتاً شاهد بودیم که این جریان کردی به سمت واشنگتن متمایل شد و آنکارا بلافاصله آنها را تروریست اعلام کرد. چراکه ایالات متحده تسلیحات زیادی به کردهای شمال سوریه تحویل داد و قرار است تحولات متفاوتی در شرق فرات اتفاق بیافتد.

وی در پایان یادآور شد: پ.ک.ک از همه‌پرسی و استقلال اقلیم اظهار خرسندی کرد اما ترکیه از آن عصبانی شده است. بنابراین با توجه به وضعیت فعلی ترکیه سعی دارد تا یک سیاست دوگانه را دنبال کند. به صورتی که از یک سو اعلام می‌کند حمایت آمریکا از کردهای سوریه برخلاف امنیت ملی ترکیه است و از جهت دیگر پایگاه‌های خود را در اختیار ناتو و آمریکا قرار می‌دهد. از جهت دیگر در مورد اقلیم کردستان عراق هم همین روال برقرار است، تا جایی که ترکیه استقلال اقلیم را علیه امنیت ملی و مرزهای جنوبی خود می‌داند اما شاهد هستیم که همچنان سیاست دوگانه‌ای در قبال این پرونده اتخاذ کرده است. مجموع این کنش و واکنش‌ها نشان می‌دهد که نیاز ترکیه به آمریکا موجب می‌شود تا آنکارا همکاری‌ خود با واشنگتن را ادامه بدهد و مشکلات را مرتفع کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز