خبرگزاری کار ایران

رمضانی‌بونش در گفت وگو با ایلنا:

تصرف مرزهای مشترک با افغانستان، دستور کار «عملیات‌ منصوری» طالبان/ شورای کویته به دنبال راه‌اندازی و تثبیت مجدد امارت اسلامی

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۴۳۷

اشغال ولایت قندوز توسط طالبان که در جریان سلسله عملیات‌های بهاری صورت گرفته نشان می‌دهد که این جریان رادیکال به دنبال گسترده کردن دایره عملیات‌های خود تا مرزهای مشترک با کشورهای آسیای میانه است.

«فرزاد رمضانی بونش» کارشناس مسائل شبه‌قاره با اشاره به عملیات‌های اخیر طالبان در خاک افغانستان و اشغال شهر قندوز توسط عناصر این گروهک تروریستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از اعلام شروع عملیات‌های بهاری توسط طالبان که هرساله در فصل بهار توسط این جریان در افغانستان شروع می‌شود، شاهد بودیم که اهداف مختلف و نقاط مشخصی از افغانستان زیر هجمه این عملیات‌ها قرار گرفت. به گونه‌ای که چند هفته قبل شاهد کشته شدن ۱۴۰ نظامی افغانستان توسط طالبان بودیم و در روزهای اخیر هم اخباری مبنی بر اشغال مجدد ولایت قندوز توسط عوامل طالبان منتشر شد. عده‌ای بر این باورند که عملیات‌های فعلی طالبان که از سوی شورای رده بالای این جریان به عنوان عملیات‌های منصوری نام گرفته است نسبت به سال‌های گذشته تفاوت‌های زیادی دارد. به عنوان مثال اینکه نام این عملیات‌ها به دلیل گرامیداشت رهبر سابق طالبان یعنی ملااختر منصور به نام عملیات منصوری نام گرفته است، گویای تقابل سخت میان طالبان و نیروهای دولت حاکم بر کابل و همچنین نظامیان خارجی خواهد بود.

وی افزود: قدرتمند شدن سلسله عملیات‌های جدید طالبان باعث شده تا طالب‌ها ادعا کنند که ۵۰ درصد از خاک افغانستان زیر نفوذ این جریان قرار دارد و اعلام کنند که بسیاری از این مناطق توسط طالب‌ها اداره می‌شود. از جهتی دیگر طالبان سعی دارد در مناطق جدید مانند مرز تاجیکستان، بخش‌های شمالی افغانستان و حتی در ولایت بدخشان اقدام به کنشگری نظامی ‌کند تا بتواند علاوه بر زنده نگه داشتن نام خود، حداکثر فشارها بر دولت وحدت ملی افغانستان را وارد کند.

یکی دیگر از اهرم‌های فشار طالبان بدون تردید اشغال «ولایت قندوز» خواهد بود. چراکه هسته مرکزی طالبان و همین طور شورای کویته بر این باورند که بیش از گذشته بر دولت افغانستان فشار وارد کند تا بتوانند مرزهای مشترک افغانستان با سایر کشورهای آسیای میانه را ناامن نگه دارند که این خود موجب فشارهای متعدد از سوی جامعه بین‌الملل خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر جدال میان داعش و طالبان بیان کرد: یکی دیگر از راهبردها و اهداف طالبان را باید مخابره پیام به سمت داعش دانست. به گونه‌ای که در بیانیه جدید عملیات‌های منصوری طالبان، به هدف قرار دادن نیروهای خارجی مستقر در خاک افغانستان اشاره شده است و براساس ایدئولوژی و گرایش تشکیلاتی طالبان، داعش به عنوان یک جریان وارداتی به داخل افغانستان قلمداد می‌شود که باید با آنها مقابله کرد. لذا طالبان درصدد است به رقیب خود در افغانستان بفهماند که تنها مدعی امارت اسلامی افغانستان طالبان خواهد بود و در مقابل خود نیروی موثر دیگری را مشاهده نمی‌کند. از جهتی دیگر طالبان معتقد است که داعش با حمایت‌ کشورهای غربی وارد خاک افغانستان شده است و از این نظر یک عنصر بومی تلقی نمی‌شود و باید با آن مقابله کرد.

وی در پایان یادآور شد: نگاه گوناگون کشورهای دخیل در پرونده افغانستان باعث شده تا روند صلح ملی درافغانستان با مشکل مواجه شود و از این جهت می‌توانیم بگوییم این روند آینده روشنی ندارد. ازسوی دیگر، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرده است که با توجه به به هم‌ریختگی‌های میدانی در افغانستان اقدام به اعزام نظامیان متعدد به افغانستان خواهیم کرد که این می‌تواند دایره فعالیت طالبان را افزایش دهد، چراکه در هفته‌های گذشته بالغ بر دو هزار نیروی نظامی از سوی آمریکا به افغانستان اعزام شده که تمامی این موارد می‌تواند مجدداً شروع‌کننده فاز جدیدی از درگیری‌ نیروهای خارجی با طالبان و همچنین نظامیان افغانستان با این جریان را رقم بزند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز