خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

نگاه ترامپ به ناتو توسط مشاورانش تغییر پیدا کرد/ مقابله با روسیه دلیل دیدار با دبیرکل ناتو بود

asdasd
کد خبر : ۴۷۷۹۹۴

اساس پایه‌گذاری ناتو را باید جلوگیری از پیشروی شوروی در سابق و روسیه دانست که علاوه بر آن جمع‌آوری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات یکی دیگر از اهداف آمریکا برای هدایت و حمایت از ناتو بوده است که البته رئیس‌جمهوری آمریکا تنها از جنبه اقتصادی به آن نگاه کرده است اما نهایتاً وی از مواضع خود کوتاه آمد.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تغییر مواضع رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد ناتو عنوان کرد: در خلال دیدار دونالد ترامپ با دبیرکل ناتو شاهد بودیم که وی صراحتاً اعلام کرد که «ناتو دیگر منسوخ نیست» که همین عبارت موجب شد تا بسیاری از منتقدان و افکار عمومی ایالات متحده علیه وی موضع بگیرند. چراکه در گذشته و در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری شاهد بودیم که وی رسماً اعلام کرده بود «ناتو یک نهاد بی‌مصرف و قدیمی است که نمی‌توان همانند گذشته به آن اطمینان کرد» و حتی در مورد تامین هزینه‌های آن اظهار نظرهای تندی را صورت داده بود.

وی افزود: باید بدانیم که ایالات متحده از گذشته تاکنون ناتو را صرفاً یک نهاد نظامی مطلق نمی‌داند بلکه واشنگتن معتقد است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یک نهاد نظامی است که از طریق آن می‌توان منافع سیاسی و امنیتی را تامین کرد. در این راستا باید دانست که آمریکا مانند سال‌های گذشته به ناتو نگاه نمی‌کند بلکه ایالات متحده اعلام می‌کند که اروپا باید نگران امنیت خود باشد اما ما (آمریکا) می‌توانیم به تنهایی امنیت خود را تامین کنیم و این وضعیت یک نگاه تک‌قطبی را به نمایش می‌گذارد که ترامپ هم به دنیال چنین مدلی بوده و خواهد بود.

ادامه کشمکش‌های قدرت‌های مختلف در دنیا به خصوص دو قطب شرق و غرب موجب شد تا یک درگیری نمادین به نمایش گذاشته شود. تا جایی که برخی معتقد بودند تجمیع منابع گازی در روسیه موجب شده تا شوروی سابق به جدال با غرب برود و عده‌ای دیگر اذعان می‌کنند که در اینجا ایدئولوژی جای خود را به منافع داده است. لذا اساس پایه گذاری ناتو را باید جلوگیری از پیشروی شوروی در سابق و روسیه در حالت کنونی دانست که علاوه بر آن جمع‌آوری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات یکی دیگر از اهداف آمریکا برای هدایت و حمایت از ناتو بوده است که البته ترامپ تنها از جنبه اقتصادی به آن نگاه کرده است اما نهایتاً وی از مواضع خود عدول کرد اما دسته‌ای دیگر مواضع ترامپ در قبال ناتو را پایدار می‌دانند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر اینکه وضعیت سیاسی در اروپا و آمریکا توسط افراط‌گرایان هدایت و خط‌دهی می‌شود، گفت: در حالت کنونی که اروپا و غرب به سمت راستی‌ها متمایل شده است شاهد آن هستیم که کلمات و واژه‌هایی با رنگ و بوی نژادپرستی، قوم گرایی و فرهنگ‌زدایی غیر بومی که برای اولین بار توسط بوش پسر مطرح شده بود مجدداً توسط ترامپ و اشخاصی مانند وی در قاره سبز نمایان شده و می‌تواند آسیب‌های جدی در بر داشته باشد که همین روند بدون تردید بر وضعیت امنیتی این کشورها تاثیرگذار خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این‌که ناتو باید در کجا و در چه جبهه‌هایی فعال باشد، باید دید که سیاست‌های و راهبردهای آمریکا و کشورهای شاخص عضو ناتو حول چه محوری می‌گردد. به عنوان مثال باید دید که در یمن راهبرد ناتو و آمریکا چگونه است؛ آیا در آنجا به دنبال حمایت از شخصی مانند منصور هادی هستند یا اینکه سعی در سرکوب تروریسم دارند؟ در اینجاست که باید گفت در مورد پرونده سوریه به نظر نمی‌رسد که ناتو بخواهد به صورت جدی ورود کند چراکه مشکلات و به هم‌ریختگی‌های بیش از حد در این کشور به حدی است که آمریکا هم نمی‌تواند به صورت جدی و علنی ورود پیدا کند. بنابراین باید گفت که ایالات متحده به وجود ناتو برای سلطه جهانی نیاز دارد اما باید دید که کشورهای اروپایی چه خط‌مشی مشخصی را به کار می‌بندند و در سوی دیگر مشاوران ترامپ چگونه وی را هدایت می‌کنند.   ‌     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز