خبرگزاری کار ایران

شش ماه پس از ۷ اکتبر؛

چراغی: خسارات وارده به اسرائیل بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار است

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۵۲۶۱

نتانیاهو می‌خواهد از یک «باخت مشخص» برای خود «بُرد معین» بسازد/ احتمال حمله به رفح و لبنان

کارشناس مسائل سیاسی منطقه گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اهرم عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض سعی در کسب یک بُرد معین برای خود دارد، مگر آنکه فشارها در داخل علیه وی زیاد شود و برای فرار از این وضعیت دست به حملات گسترده‌تر بزند.

جلال چراغی، کارشناس مسائل سیاسی منطقه با اشاره به گذشت شش ماه از جنگ غزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: توجه داشته باشید که ۱۸۱ روز از حمله اسرائیل به غزه می‌گذرد و خسارت‌هایی که به رژیم صهیونیستی وارد شده، حدود ۶۵ میلیارد دلار به صورت مستقیم و چیزی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار به صورت غیر مستقیم برآورد شده است. در مورد میزان تلفات و زخمی‌ها هم اسرائیل آمار دقیقی منتشر نکرده اما اعلام کردند که ۶۰۰ نفر از نظامیان رژیم صهیونیستی در این مدت کشته شده‌اند. برخی رسانه‌ها هم عنوان کردند که هزار نفر از سربازان ارتش اسرائیل کشته و حدود هفت هزار نفر زخمی شدند اما آمار رسمی تل‌آویو بر پایه ۶۰۰ نفر کشته استوار است. این در حالیست که از ابتدای جنگ تاکنون حدود ۳۵۰ هزار نیروی ذخیره ارتش اسرائیل به حالت آماده‌باش درآمدند و ۱۸۰ هزار نفر هم در ارتش به صورت ثابت مشغول به خدمت هستند.

وی ادامه داد: نکته اینجاست که تمامی نیروهای ذخیره اسرائیل به نوعی حقوق بگیر ارتش به حساب می‌آیند و از کار خود استعفا داده‌اند و وارد بخش نظامی شده‌اند که این موضوع را هم باید در زمره هزینه‌های غیر مستقیم تل‌آویو ارزیابی کنیم. توجه داشته باشید که اسرائیل دارای بندر است و ایلات و حیفا مهم‌ترین آنها به حساب می‌آیند اما باید دانست که بندر ایلات بارانداز اقتصادی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود که حالا به حالت تعطیل درآمده است. این در حالیست که چیزی در حدود ۲۵۰ هزار نفر در داخل اراضی اشغالی جابه‌جایی یا کوچ داخلی را تجربه کردند و به نوعی باید گفت که شمال و جنوب اراضی اشغالی تخلیه شده است. مجموع مسائل و مؤلفه‌ها اعم از کشته‌ها و زخمی‌ها و همچنین هزینه‌های اقتصادی نشان می‌دهد که بخشی از نظامیان اسرائیل که طی شش ماه گذشته کشته شده‌اند از سطوح بالا و ارشد ارتش رژیم صهیونیستی به حساب می‌آیند  و اگر بگوییم که ساختار اجرایی اسرائیل در حال تعطیل شدن است بیراهه نگفته‌ایم.

این تحلیلگر مسائل سایسی تصریح کرد: در این شرایط حالا کابینه به سمت جذب تندروهای حریدی برای اعزام به میدان نبرد رفته است و همین مسئله اختلاف اجتماعی را در داخل تل‌آویو دامن زده است؛ به گونه‌ای که سایر طیف‌ها اعلام کردند ما هم جان خود را می‌دهیم و هم مالیات پرداخت می‌کنیم اما حریدی‌ها در حاشیه امن به سر می‌برند. از منظر دیگر راهپیمایی در داخل اسرائیل با عنوان آزادی اسرا چندین بار علیه نتانیاهو برپا شده تا بتوانند به وی اعمال فشار کنند. حتی حمله به کنسولگری ایران در دمشق را هم باید نوعی فرار از مهلکه دانست که البته هزینه‌های نتانیاهو را بسیار افزایش می‌دهد. البته دلایل دیگری هم در خصوص حمله به کنسولگری وجود دارد که ثبت پیروزی به نام نتانیاهو برای هدایت و انحراف افکار عمومی را باید یکی از آنها بدانیم. در این راستا پایگاه‌های اسرائیل از سوی مقاومت عراق، یمن و لبنان مورد حمله قرار گرفته که حالا مسأله موشک‌های بالستیک مطرح شده و ترس اسرائیل را دو برابر کرده است.

وی افزود: با تمام این تفاسیر باید گفت که اسرائیل علیرغم تمام هزینه‌هایی که پرداخت کرده صرفاً یک زمین سوخته از غزه به جای گذاشته و در نهایت شاهد افزایش کشتار غیرنظامیان هستیم. این مسائل نشان می‌دهد تل‌آویو به خروجی مطلوب و مورد نظر خود نرسیده و با توجه به داده‌های کنونی باید گفت مذاکرات آتش‌بس غزه تا دو سه هفته آینده خروجی مثبتی نخواهد داشت. معتقدم اسرائیل ممکن است با پایان ماه رمضان حمله به رفح را در دستور کار خود قرار دهد و از سوی دیگر احتمال حمله به لبنان از سوی اسرائیل بر اساس نوع تسلیحات جدید ی که از آمریکا دریافت کرده هم وجود دارد. به همین دلیل بیش از هر مولفه دیگری باید گفت که جنگ پررنگ‌تر به نظر می‌آید. نتانیاهو می‌خواهد از یک «باخت مشخص» برای خود «بُرد معین» بسازد.

چراغی در پایان خاطرنشان کرد: حتی ممکن است که در این راستا نتانیاهو با اهرم عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض سعی در کسب یک برد مشخص برای خود دارد، مگر آنکه فشارها در داخل علیه وی زیاد شود و برای فرار از این وضعیت دست به حملات گسترده‌تر بزند تا کشورهای غربی را هم در این راستا بیش از گذشته وارد سناریوی خود کند. در عرصه بین‌المللی هم شرایط به نفع اسرائیل نیست. اخیراً دیده‌بان حقوق بشر یکی از جنایات جنگی که چندی پیش رخ داده را به ضرر اسرائیل ثبت و از آن پرده برداشته و خواهان ورود دیوان کیفری بین‌المللی به این پرونده شده است. از سوی دیگر هدف قرار گرفتن تیم آشپزخانه مرکزی جهانی توسط اسرائیل هم باعث شده تا سفرای رژیم صهیونیستی در کشورهای مختلف از جمله استرالیا احضار شوند و یا تل‌آویو مورد بازخواست قرار گیرد. بر همین اساس باید گفت که فشار بر اسرائیل در عرصه داخلی و خارجی نسبت به شش ماه گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز