خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل از بحران گرسنگی برای کوچ دادن فلسطینی‌ها استفاده می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۶۹۳

احتمال افزایش درگیری در مسجد الاقصی و کرانه باختری در ماه رمضان

کارشناس مسائل منطقه گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تحت فشار داخلی و خارجی قرار دارد و به همین دلیل نقش اصلی را باید بازیگران بین‌المللی ایفا کنند تا در نهایت بتوانند اسرائیل را کنترل کنند.

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به بحران گرسنگی در غزه در آستانه ماه رمضان و لزوم ورود بازیگران بین‌المللی به این پرونده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید توجه شود که مباحث مختلفی در خصوص آتش‌بس غزه مطرح شده که در نشست پاریس و حتی در جلسات قاهره مورد نظر قرار گرفته بود اما دو طرف مذاکرات یعنی حماس و اسرائیل دو خواسته مختص به خود را مطرح می‌کنند که برای هر یک مهم قلمداد می‌شود. حماس بر این باور است که برخلاف دفعات گذشته باید آتش‌بس بلند مدت انجام شود و به آتش‌بس کوتاه مدت تن نمی‌دهد اما در مقابل اسرائیل بر آزادی اسراء تاکید دارد و چندان موضوع آتش‌بس برای تل‌آویو مهم قلمداد نمی‌شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس این مواضع باعث شده که آتش‌بس در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. از سوی دیگر کشورهایی مانند قطر، مصر و ایالات متحده به دنبال آن هستند که باز هم مذاکرات را به جریان بیندازند تا در نهایت اوضاع آرام شود؛ چراکه با شروع ماه رمضان اوضاع برای ساکنان غزه سخت خواهد شد و حتی ممکن است در این راستا تشدید درگیری‌ها را شاهد باشیم. به همین جهت اختلاف‌ها همچنان ادامه دارد ولی به نظرم واسطه‌ها باید یک راه میان‌بر را در دستور کار خود قرار دهند تا برای چند هفته آتش‌بس اجرا شود، در غیر این صورت اوضاع می‌تواند به سمت تشنج متمایل شود. بر اساس داده‌های موجود حماس به دنبال امتیازگیری از اسرائیل است و همچنان در عرصه میدانی اعمال فشار بر تل‌آویو را تا تامین منافع خود ادامه خواهد داد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: با توجه به شرایط جغرافیای غزه، اسرائیل علاقه‌مند است که به هر ترتیب فشار بر مردم این منطقه را افزایش دهد تا بتواند ساکنان غزه را مجبور به نقل مکان و کوچ دادن از این ناحیه کند که یکی از ابزارهای آنها تحمیل گرسنگی بر مردم غزه است. نتانیاهو با این اقدامات به دنبال تزریق فشار و اخذ امتیاز است اما اگر نتواند سناریوی خود را عملیاتی کند، در اینجا نقش بازیگران بین‌المللی اهمیت پیدا می‌کند و آنها باید برای کنترل کردن تل‌آویو وارد میدان شوند. نتانیاهو در شرایط کنونی تحت فشار از داخل و خارج اراضی اشغالی قرار دارد و به همین دلیل نقش اصلی را باید بازیگران بین‌المللی ایفا کنند تا در نهایت بتوانند اسرائیل را کنترل نکند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته نهایی این است که با توجه به شروع ماه مبارک رمضان عزم فلسطینی‌ها برای برگزاری نماز جماعت و مراسم‌های مذهبی خاص خود، احتمال افزایش درگیری در مسجد الاقصی و کرانه باختری وجود دارد که یکی از دلایل آن می‌تواند فشارهای حاصل از اخلال در توزیع اقلام و کمک‌های بشردوستانه باشد. بر این اساس جامعه نخبگان و بازیگران بین‌المللی باید وارد میدان شوند و این روند می‌تواند در روز قدس علیه اسرائیل و در بالاترین سطوح بین‌المللی اجرایی شود که در نهایت می‌تواند وجهه رژیم صهیونیستی را به صورت جدی خدشه‌دار کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز