خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

تامین امنیت غزه توسط اسرائیل به معنای ادامه اشغال این منطقه است/ فشارهای بین‌المللی به اسرائیل برای توقف جنگ باید افزایش پیدا کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۱۴۷

مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه گفت: اینکه در آمریکا و اروپا علیه اسرائیل تظاهرات برگزار می‌شود، یک مسأله است، اما مسأله اصلی این است که حمایت از اسرائیل یک راهبرد کلان در آمریکا به حساب می‌آید و ارتباطی با نگرش یا واکنش مردم این کشور و دولت‌های اروپایی ندارد.

«قاسم محبعلی» مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در تشریح موضع نخست‌وزیر اسرائیل در خصوص تأمین امنیت غزه بعد از جنگ توسط تل‌آویو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که از ابتدای جنگ در غزه قابلیت پیش‌بینی داشت این بود که اسرائیل تصمیم داشته باشد پس از حمله حماس، این جنبش را آرام آرام سرکوب کند و در نهایت همه یا بخشی از مردم غزه را از این منطقه اخراج کرده و در نهایت برقراری امنیت در غزه را به عهده بگیرد یا آن را به یک قدرت خارجی تفویض کند. بر همین اساس اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده که به دنبال برقراری امنیت به مدت نامعلوم در غزه و پس از جنگ با حماس است، موضوع جدیدی به حساب نمی‌آید و این طرح از قدیم در سر مقام‌های تل‌آویو بوده است که به نوعی نشان از ادامه اشغال غزه دارد.

وی ادامه داد: اسرائیل در شرایط فعلی به دلیل مشکلات داخلی به دنبال ادامه جنگ است اما اگر فشارهای بین‌المللی به رژیم صهیونیستی کارساز شود، در نهایت اسرائیل ‌آتش‌بس را می‌پذیرد و تبادل اسراء انجام می‌شود. پس از آن هم ممکن است بحث دو دولتی مطرح شود که این موضوع هم با مخالفت تل‌آویو روبه‌رو شده است؛ مگر آنکه حماس بتواند اسرائیل را روی زمین شکست دهد. توجه داشته باشید هرچه جنگ در غزه ادامه پیدا کند تیم نتانیاهو از این روند بهره‌برداری بیشتری خواهند کرد و بر همین اساس به نظرم بحث توافق بر سر آتش‌بس و تبادل اسرا باید هرچه زودتر اجرایی شود ولی ممکن است به هر دلیل نتانیاهو همان سناریوی خود را پیش ببرد.

این تحلیلگر مسال منطقه تصریح کرد: این در حالیست که واکنش کشورهای عربی به تحولات غزه هم کاملاً مشخص است. به عنوان مثال اخیراً وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی اعلام کرده که مسأله عادی‌سازی روابط با اسرائیل همچنان مطرح بوده و این در حالیست که هنوز هم بحث دو کشوری توسط کشورهای عربی و مابقی دولت‌ها مطرح است. در این بین ایالات متحده همچنان بر روی حمایت از اسرائیل متمرکز است و به همین دلیل باید بگویم که ادامه این روند در آینده هم محتمل خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه در جای جای ایالات متحده و اروپا علیه اسرائیل تظاهرات برگزار می‌شود یک مسأله است، اما مسأله اصلی این است که حمایت از اسرائیل یک راهبرد کلان در آمریکا به حساب می‌آید و ارتباطی با نگرش یا واکنش مردم این کشور و دولت‌های اروپایی ندارد. به هر ترتیب به نظرم ایالات متحده بحث آتش‌بس و تبادل اسراء را جلو خواهد برد و فشارهای بین‌المللی به انضمام فشارهای عربی بر اسرائیل باید افزایش پیدا کند تا جنگ متوقف شود؛ چراکه ادامه این منازعه نه به نفع اسرائیل است و نه به نفع مردم غزه و حماس.

 

گفت‌وگو: فرشاد گلزاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز