خبرگزاری کار ایران

کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با ایلنا:

نتانیاهو توان توجیه عملکردش برای اروپا را ندارد/ اسرائیل با مظلوم‌نمایی رسانه‌ای به دنبال توجیه حملات خود است/ پروژه مهاجرت اجباری ساکنان غزه به مصر توسط تل‌آویو کلید خورد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۶۳۰۴

کارشناس مسائل اروپا گفت: اسرائیل اگر با اعمال جنایات متعدد تمام مناطق را مصادره کند، باز هم مسأله فلسطین حل نمی‌شود و دولت‌های اروپایی هم از این روند آگاه هستند و می‌دانند که با خون‌ریزی بیشتر پرونده فلسطین بسته نخواهد شد.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح نوع نگاه کشورهای اروپایی به پرونده فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در خصوص مواضع اروپا و آمریکا نسبت به تحولات فعلی اراضی اشغالی باید توجه کرد که برای تحلیل این مسأله اگر به واکنش‌های اسرائیل نگاه کنیم به خوبی می‌بینیم که آنها یک راهبرد مشخص را از حیث رسانه‌ای و سیاسی در دستور کار خود قرار داده‌اند. اینکه اسرائیل چگونه می‌خواهد برای خود اعاده حیثیت کند یک مسأله مهم است؛ چراکه تل‌آویو حالا با مظلوم‌نمایی رسانه‌ای به دنبال توجیه حملات گسترده خود به غزه است. از منظر دیگر رجزخوانی وزرای کابینه اسرائیل نشان از یک راهبرد نژادپرستانه دارد؛ به گونه‌ای که حجم بمباران غزه و حملات موشکی علیه این منطقه تا به امروز بی‌سابقه بوده و حتی حالا بحث اجبار فلسطینی‌ها به مهاجرت به مقصد مصر در دستور کار تل‌آویو قرار گرفته است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی می‌خواهد با اعمال فشار بر ساکنان غزه آنها را مجبور به مهاجرت کند تا در نهایت پایگاه مردمی حماس را از بین ببرد و در نهایت این سرزمین را خالی از سکنه کند. این سناریو در حالی اجرا می‌شود که ترورها از گذشته تا همین چند هفته پیش ادامه داشت و باید دانست که در سطح کلان این سیاست تل‌آویو مورد قبول اروپا نبوده است. اروپا برخلاف ایالات متحده به دنبال طرح دو کشوری است و می‌خواهند به هر ترتیب که شده این طرح عملیاتی شود. در مقابل اما سیاست محافظه‌کارانه برخی از کشورهای اروپایی هم باید مدنظر قرار گرفته شود؛ به گونه‌ای که در بسیاری از این کشورها همچنان نفوذ اسرائیل علنی و مشهود است. نکته مهم دیگر این است که اسرائیل همچنان به دنبال آن است تا تبعات روانی جنگ را گسترده کند تا در نهایت بتواند حمایت اروپا و آمریکا را بیش از گذشته کسب نماید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اسرائیل بارها اعلام کرده ایران در حملات حماس و مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی مشارکت داشته اما مقامات سیاسی و نظامی آمریکا این اتهام‌زنی‌ها را رد کردند. در مقابل، ارائه تسلیحات از سوی آمریکا به تل‌آویو یا سفر وزیر خارجه انگلیس به اراضی اشغالی را باید نوعی حمایت کنترل شده غرب از اسرائیل دانست که البته نفوذ لابی صهیونیسم در این میان را نباید از قلم انداخت. تمامی این مسائل در حالی رخ می‌دهد که هم اروپا و هم آمریکا معتقدند راه‌حل نهایی اجرای طرح دو کشوری است اما در این میان بسیاری از کشورهای اروپایی هم معتقد به حمایت از فلسطین هستند و برخی دیگر از این دولت‌ها همچنان حمایت از اسرائیل را در دستور کار دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله دیگر این است که در سراسر اروپا نگاه به اسرائیل با نگاه به این رژیم در ایالات متحده متفاوت است. به عنوان مثال اگر به میزان تظاهرات‌ مردمی در آمریکا و اروپا برای حمایت از فلسطین نگاه بیندازیم به وضوح می‌بینیم که این میزان در کشورهای اروپایی بسیار بیشتر از ایالات متحده بوده است. همین حالا در داخل اسرائیل نتانیاهو نمی‌تواند بسیاری از اهداف و عملکردهای خود و کابینه‌اش را برای دولت‌های اروپایی توجیه کند و در رسانه‌های اروپا هم بارها و بارها علیه اسرائیل و نتانیاهو قلم زده شده است. در نهایت حتی اگر رژیم صهیونیستی به اهداف خود دست پیدا کند و با اعمال جنایات متعدد تمام مناطق را مصادره کند، باز هم مسأله فلسطین حل و فصل نخواهد شد و دولت‌های اروپایی هم از این روند آگاه هستند و می‌دانند که با خون‌ریزی بیشتر پرونده فلسطین بسته نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز