خبرگزاری کار ایران

صفاتاج در گفت‌وگو با ایلنا:

نبرد بعدی در کرانه باختری خواهد بود/ نخبگان مستقل آمریکا از سیاست اسرائیل ناخشنود هستند/کشورهای عربی نمی‌خواهند در مسیر موج مخرب تفکرات تل‌آویو باشند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۴۹۶۶

کارشناس مسائل فلسطین گفت: کشورهای عربی نمی‌خواهند بیش از این در مسیر موج مخرب تفکرات اسرائیل و پیامدهای نبرد فعلی باشند و به نظر می‌رسد که عملیات مقاومت فلسطین تاثیرات بازدارنده خودش را روی دولت‌های عربی منطقه و تفکر آنها خواهد گذاشت.

«مجید صفاتاج» کارشناس مسائل فلسطین در تشریح پیامدهای داخلی و خارجی عملیات مقاومت فلسطین برای اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نبردی که از دو روز پیش توسط گروه‌های مقاومت فلسطین کلید خورده است، در حقیقت نخستین جنگ همه‌جانبه و سازمان‌یافته جنبش حماس و سایر جریان‌های فلسطینی در طول بیش از هفت دهه گذشته علیه رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید. در این نبرد تلفات زیادی از اسرائیل و ارتش این رژیم گرفته شده و به همین دلیل باید گفت که تل‌آویو همین حالا در یک شوک مشخص فرو رفته است. این تقابل اولین نبردی است که تعداد کشته‌های اسرائیل بیش از هر زمان دیگر است و در مقابل رژیم صهیونیستی صرفاً از زمین و هوا موشک‌های خود را علیه زنان و کودکان در غزه استفاده کرده است.

وی ادامه داد: تمام این مؤلفه‌ها نشان می‌دهد که دست بالاتر هنوز هم با مقاومت فلسطین خواهد بود و اسرائیل هم نه تنها در حوزه میدانی بلکه در حوزه جنگ روانی و رسانه‌ای با مشکلات و یک نوع شکست چند ضلعی روبرو شده است. بر همین اساس این چالش‌ها به حدی عمیق شده که احتمال دارد اعتراضات در اراضی اشغالی طی روزهای آینده به بالاترین سطح خود برسد. نکته اینجاست که بلوف بنیامین نتانیاهو برای ورود به غزه در سال ۲۰۰۸ از سوی سیاستمداران اسرائیل مطرح شده بود. لذا معتقدم که همین حالا هم بحث ورود نظامی تمام عیار اسرائیل به غزه یا انجام نخواهد شد و یا اینکه تل‌آویو باید منتظر تلفات و تبعات غیر منتظره‌ باشد. به باور من وضعیت فعلی در میدان به کشورهای عربی نشان داد که چندان نمی‌توانند به اسرائیل تکیه کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: معتقدم عملیات فعلی باعث شد تا مقاومت فلسطین قوی‌تر از گذشته شود و به نظرم اگر حملات تل‌آویو ادامه پیدا کند ما شاهد شروع نبرد جدید در کرانه باختری خواهیم بود. در گذشته اسرائیل یک نفر اسیر در دست گروه‌های مقاومت فلسطین نداشت اما حالا این میزان از اسرای آنها باورنکردنی است و حماس به نوعی می‌تواند از این مؤلفه به نفع خود استفاده کند. در حوزه داخلی ما شاهد نافرمانی برخی از نظامیان و حتی فروریختن روحیه نیروهای ارتش اسرائیل هستیم که نشان می‌دهد چالش‌های زیادی مقابل ساختار نظامی و امنیتی اسرائیل قرار دارد. اینکه ما شاهد کشته شدن گردشگران اسرائیلی در مصر آن هم توسط پلیس این کشور هستیم، نشان می‌دهد که یک جو ضد صهیونیستی در منطقه به راه افتاده است که ریشه در رفتار رادیکال کابینه اسرائیل با فلسطینی‌ها دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فارغ از این مسأله باید بگویم در خصوص تبعات خارجی عملیات طوفان الاقصی باید توجه داشت که در کشورهای اروپایی، لابی‌های اسرائیل با نفوذی که دارند مانع از انتقاد جدی علیه این رژیم شده‌اند اما از سالیان گذشته شاهد بایکوت محصولات اسرائیل در خاک اروپا بودیم. همین حالا هم عده‌ای از سیاستمداران اتحادیه اروپا از رفتار اسرائیل به شدت انتقاد کردند. در ایالات متحده هم طیف نخبگان سیاسی مستقل با توجه به رفتار نتانیاهو، چندان از سیاست‌های اسرائیل در مواجهه با غزه و پرونده فلسطین خشنود نیستند؛ چراکه اگر میزان کشتار فلسطینی‌ها افزایش پیدا کند در داخل ایالات متحده عده‌ای نسبت به حمایت واشنگتن از اسرائیل اعتراض می‌کنند که دقیقاً برخلاف منافع ایالات متحده به حساب می‌آید. معتقدم کشورهای عربی هم نمی‌خواهند بیش از این در مسیر موج مخرب تفکرات اسرائیل و پیامدهای نبرد فعلی باشند و به نظر می‌رسد که این عملیات تاثیرات بازدارنده خودش را روی دولت‌های عربی منطقه و تفکر آنها خواهد گذاشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز