خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل بیش از گذشته مشهود است/ تل‌آویو تاوان تفکر راستگرایان را می‌دهد/ دولت‌های عربی در روابط خود با رژیم صهیونیستی تردید کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۷۸۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: اگرچه آمریکا حمایت از اسرائیل را در دستورکار خود دارد اما رئیس‌جمهوری ابالات متحده در نهایت به دنبال منافع خود و جلب حمایت لابی یهود برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به شروع اعتراضات داخلی در اراضی اشغالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: عملیاتی که از حدود چهار هفته پیش علیه اسرائیل شروع شده، ضربات سیاسی و میدانی زیادی را به تل‌آویو وارد آورده است و شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی را زیر سوال برده و به نوعی آن را به اثبات علنی رساند. بحث اینجاست که دستاوردهای رقم‌خورده از این حمله از سوی مقاومت برای اسرائیل گران تمام شده و این در حالیست که تأثیر این تحولات حالا در داخل اراضی اشغالی قابل رؤیت است. رسانه‌های منطقه‌ای و غربی صرفاً به مسائل غزه و حملات اسرائیل به این منطقه معطوف شدند و متاسفانه ضرباتی که مقاومت به تل‌آویو وارد کرده را کمتر بازتاب می‌دهند و در این میان به اوضاع و احوال داخلی اسرائیل هیچ توجه و اشاره‌ای نمی‌شود.

وی ادامه داد: اسرائیلی‌ها به دنبال عملیاتی که صورت گرفته، از خودشان واکنش تند و خشن بروز دادند اما فعلاً مرحله اول عملیات طوفان الاقصی را شاهد هستیم؛ چراکه ما در حال حاضر دو غزه داریم که یکی روی زمین و یکی هم در زیرزمین بوده و به همین دلیل معادلات اسرائیل به هم ریخته است. از این جهت محاسبات نظامی اسرائیل و آمریکا در شرایط کنونی درست از آب در نیامده اما نکته مهم این است که حملات حماس به اسرائیل باعث شد که نتانیاهو و وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به صورت علنی مرگ حیات سیاسی خود را مشاهده کنند. همین حالا در داخل اراضی اشغالی اعتراضات گسترده مردمی به بالاترین حد خود رسیده است. توجه داشته باشید که روی کار آمدن مجدد نتانیاهو یک شوک بزرگ به جامعه اسرائیل وارد کرد و عملاً مخالفت‌های زیادی با این مسأله صورت گرفته بود و حالا هم شاهد آن هستیم که ساکنان سرزمین‌های اشغالی یک‌صدا علیه وی فریاد می‌زنند و به منتقد اصلی سیاست‌های وی تبدیل شده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالیست که حالا ساختار امنیتی و نظامی اسرائیل تمام تقصیرها را بر گردن نتانیاهو انداخته است؛ به گونه‌ای که شاباک و شین بت اعلام کردند که این وضعیت را به نتانیاهو گزارش داده‌اند اما او اعتنای چندانی به آن نکرده و حالا نخست‌وزیر اسرائیل خود را بی‌تقصیر می‌داند. این روند حالا به جایی رسیده که مجدداً تظاهرات علیه وی شروع شده و حتی خانواده اسرای اسرائیل که حالا در دست حماس هستند مقابل خانه نتانیاهو تجمع کردند و این نشان از تشدید اختلافات داخلی دارد. در مقابل نتانیاهو هم می‌خواهد در همین راستا و برای فرار کردن از مخاطرات این اعتراضات جنگ را به دوش ایالات متحده بیندازد و حتی تلاش می‌کند میان تهران و واشنگتن درگیری علنی رخ دهد.

وی افزود: واقعیت غیرقابل انکار این است که اسرائیل در زمان نتانیاهو ضربات زیادی را از تصمیمات جناح راستگراها متحمل شده و حالا هم تفکر راست افراطی که در بطن آن نتانیاهو و اشخاصی مانند بن گویر و غیره قرار دارند، تل‌آویو را با یک بحران چند ضلعی در داخل و خارج روبه‌رو کرده و تل‌آویو به نوعی تاوان تفکرات راستگراها را می‌دهد. توجه داشته باشید در زمان تشکیل کابینه فعلی اسرائیل و حتی قبل از شروع عملیات حماس انتقادهای بسیار زیادی به نتانیاهو و کابینه وی وارد شده بود و حتی بسیاری از مقامات سیاسی اسرائیل حاضر به تشکیل کابینه با وی نبودند. به همین دلیل منازعه کنونی به خوبی نشان داد که چرا بسیاری از جریانات سیاسی به سمت نتانیاهو نرفتند و با وی ائتلاف نکردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید بگویم که نتانیاهو درصدد انتقام گرفتن از مردم غزه و ساکنان اراضی اشغالی است. به همین جهت کابینه تحت رهبری او پس از پایان جنگ غزه محاکمه خواهند شد و حتی معتقدم که پیمان ابراهیم هم در همین راستا با دست‌اندازهای زیادی روبه‌رو می‌شود و دولت‌های عربی هم حالا در خصوص روابط خود با تل‌آویو شک و تردید کرده‌اند. به موازات این روند ایالات متحده هم از روی کار آمدن نتانیاهو چندان خوشحال نبوده و نیست اما جو بایدن در نهایت به دنبال منافع خود و جلب حمایت لابی یهود برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است. حال باید دید که بعد از پایان این جنگ، نگاه واشنگتن به پرونده فلسطین چه خواهد بود؛ چراکه نتانیاهو هم‌پیمانان منطقه‌ای خود در حاشیه خلیج فارس را هم به شک و تردید انداخته و حمایت آنها را از دست داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز