خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

اقدام اسرائیل در رفح، مصداق نسل‌کشی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۹۶۶

مصر با فشار بر آمریکا، منصرف کردن نتانیاهو را دنبال می‌کند

کارشناس مسائل منطقه گفت: دلیل اعتراض جامعه جهانی در خصوص جنایات اسرائیل در رفح به این دلیل است که تراکم جمعیت در این منطقه بسیار بالا بوده و هر اقدام نظامی می‌تواند یک فاجعه به بار بیاورد.

مصدق مصدق‌پور، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به حملات اسرائیل به رفح در میانه هشدارهای بین‌المللی نسبت به بروز هرگونه فاجعه انسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نتانیاهو و رژیم صهیونیستی برای نفوذ در جنوب غزه و رفح همچنان اصرار دارند که عملیات نظامی در این مناطق جریان داشته باشد و این عملیات‌ها هیچ دلیلی ندارد جز هدف قرار دادن حماس و تضعیف این جریان در نگاه مردمان فلسطین. اسرائیل همانند گذشته تاکید می‌کند که به هر ترتیب حماس در رفح حضور دارد و با همین ادله به دنبال حمله به این منطقه است. توجه داشته باشید که مساحت رفح چیزی حدود ۶۳ کیلومتر است و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان فلسطین که بخش عمده آنها آوارگان غزه هستند را در خود جای می‌دهد که در نهایت وضعیت بسیار دردناکی را به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: اسرائیل اعلام کرده بود که قرار نیست در رفح دست به انجام عملیات نظامی بزند ولی دقیقاً بر خلاف این وعده را اجرایی کرد. توجه داشته باشید که شهروندان غزه با این وعده به رفح رفتند و فکر می‌کردند که قرار نیست اتفاق خاصی در این منطقه رخ دهد اما در نهایت شاهد آن بودیم که ارتش اسرائیل سه بار رفح را طی روزهای اخیر بمباران کرد و بیش از ۱۰۰ نفر در این حملات جان خود را از دست دادند. دلیل اعتراض جامعه جهانی در خصوص جنایات اسرائیل در رفح به این دلیل است که تراکم جمعیت در این منطقه بسیار بالا بوده  وهر اقدام نظامی می‌تواند یک فاجعه به بار بیاورد. این در حالیست که ایالات متحده هم عملاً دست روی دست گذاشته و فقط در حال تماشای وضعیت کنونی در رفح است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: پرسش اصلی این است که نتانیاهو با حملات خود به رفح به دنبال چیست؟ آیا او می‌خواهد یک منطقه حائل به وجود بیاورد یا اینکه صرفاً به دنبال کشتار دسته‌جمعی ساکنان رفح است؟ در اسرائیل یک هدف تاریخی پشت سر این حملات بوده و آن هم مسأله نابودی ملت فلسطین است. اینکه گفته می‌شود حماس در رفح حضور دارد یا اینکه بهانه‌های مختلف در این خصوص از سوی تل‌آویو مطرح می‌شوند اساساً یک تاکتیک به حساب می‌آید؛ چراکه تمام جنایات و نسل‌کشی‌های فعلی برای آن است که اسرائیل بتواند رفح و غزه را از فلسطینی‌ها خالی کند و آنها را اخراج کند تا در نهایت این جماعت مجبور شوند به سمت صحرای سینای مصر کوچ کنند. در اسرائیل همگی معتقدند که باید فلسطینی‌ها را از سرزمین‌های اشغالی بیرون کرد و این حملات هم برای فراری دادن مردم فلسطین به سمت خاک مصر طراحی شده است.

وی ادامه داد: به یاد داریم که در گذشته و حتی در سال ۲۰۰۵ اسرائیل از مرز رفح و مصر عقب‌نشینی کرد و میان قاهره و تل‌آویو یک مرز مشخص وجود داشت و در این راستا یک توافق میان مصر و اسرائیل به امضا رسیده بود که حالا اگر فلسطینی‌های ساکن رفح به صحرای سینا بگریزند، بدون شک این توافق از بین خواهد رفت. اگرچه ارتش مصر همین حالا در آماده باش کامل قرار دارد اما قاهره قصد دارد تا آمریکا را در این راستا تحت فشار قرار دهد تا در نهایت واشنگتن جلوی اسرائیل را برای حمله به رفح بگیرد. مصر می‌خواهد به هر ترتیب که شده جو بایدن جلوی بنیامین نتانیاهو را در خصوص حمله به رفح بگیرد و همین فشار مصر باعث شده که بایدن و دموکرات‌ها مواضع انتقادی خود علیه اسرائیل را تشدید کنند. بر این اساس واشنگتن همین حالا در وضعیت امتحان قرار دارد و باید دید که بایدن چگونه در این راستا عمل خواهد کرد.

مصدق‌پور در پایان خاطرنشان کرد: عملکرد نتانیاهو نشان می‌دهد که اسرائیل اساساً به هشدارهای جامعه جهانی توجه ندارد و حتی هر پیشنهادی که به تل‌آویو داده می‌شود هم از سوی وی رد شده است. به همین دلیل معتقدم که پاسخ مقاومت از هر سو علیه اسرائیل افزایش خواهد داشت و این در حالیست که آمریکا و اروپا در بحث پرونده دریای سرخ با اختلافاتی روبه‌رو هستند که در نهایت موجب شده انگلیس به عنوان تنها کشور مشارکت‌کننده در تجاوز علیه یمن در کنار ایالات متحده بایستد. لذا معتقدم اوضاع به این آرامی جلو نخواهد رفت و این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که احتمالاً شاهد تشدید حملات علیه منافع آمریکا در منطقه باشیم. جریان‌های مقاومت در سراسر منطقه حملات خود علیه منافع آمریکا را تشدید خواهند کرد تا در نهایت بتوانند از این طریق اسرائیل را مهار کنند. این در حالیست که در داخل ایالات متحده هم مشکلات زیادی وجود دارد که البته سکوت کشورهای عربی مانند امارات و عربستان سعودی هم در این راستا مجوز سرکشی‌های نتانیاهو را صادر کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز