خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

ایده گنبدآهنین دریایی توسط اسرائیل ریشه اقتصادی دارد/ تل‌آویو از تهدید منافعش در آب‌های مدیترانه و دریای سرخ ترس دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۷۰۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ آتی آنها به احتمال زیاد در دریا خواهد بود، نه بر روی خشکی و به همین دلیل شاهد تغییر تاکتیک آنها هستیم.

«احمد دستمالچیان» سفیر پیشین ایران در لبنان در تشریح ابعاد و دلایل تصمیم اسرائیل برای ایجاد گنبد آهنین دریایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اخیراً اخباری در مورد تحرکات ارتش رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و آمادگی آن برای رویارویی احتمالی با حزب‌الله لبنان منتشر شده که به نوعی نشان می‌دهد ساختار نظامی و امنیتی اسرائیل از ناحیه دریا و به خصوص در مدیترانه احساس خطر کرده است. بر اساس آنچه که رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند حزب‌الله لبنان توانسته به موشک‌های توسعهیافته و همچنین تجهیزات مربوط به رزم در دریا دست پیدا کند و به همین دلیل اسرائیلی‌ها معتقدند که این مسأله تهدیدی برای کشتی‌های نیروی دریایی‌اش، سکوهای گازی و همچنین مناطق حساس و استراتژیک به شمار می‌رود. بر همین اساس نیروی دریایی اسرائیل اعلام کرده که چهار کشتی از نوع «ساعر۶» را برای حفاظت از سکوهای گازی اسرائیل در آب‌های مدیترانه به خدمت گرفته که گفته شده این کشتی‌ها مجهز به سامانه‌های پدافند هوایی گنبد آهنین هستند.

وی ادامه داد: اینکه چرا در بازه زمانی کنونی اسرائیل چنین اخباری را منتشر می‌کند باید گفت که بخشی از آن به مسائل داخلی این رژیم و بخشی دیگر به موضوعات منطقه‌ای برمی‌گردد که ریشه امنیتی و نظامی دارد. باید متوجه بود که اسرائیل مدتی است با بحران داخلی دست و پنجه نرم می‌کند و با تضادهای درونحزبی می‌جنگد که در رأس آن نتانیاهو و راستگرایان تل‌آویو حضور دارند. در این میان چند هفته‌ای است که حملات متعددی از سوی اسرائیل به سوریه انجام شد و سپس از سوی دیگر هم بحث افتتاح سفارت‌ها در کشورهایی مانند ترکمنستان مطرح شد که باید این دو موضوع را فرار از اختلافات داخلی و انحراف افکار عمومی قلمداد کنیم. مستندات موجود، گواه این است که اسرائیل اگر بخواهد به صورت نظامی وارد میدان شود بدون شک مقاومت فلسطین با آنها وارد تقابل همه‌جانبه خواهد شد و این استراتژی ضعیف در تمام روند مذکور با چاشنی تهاجم تبلیغاتی همراه است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این بین دبیرکل حزب‌الله لبنان هم اعلام کرده بود اساساً هر تحرکی که علیه میدان گازی کاریش یا آب‌های لبنان انجام شود، بدون تردید بدون پاسخ نخواهد ماند که این خود نشان می‌دهد تل‌آویو هشدار مذکور را جدی گرفته است. توجه داشته باشید که از زمان روی کار آمدن نتانیاهو او بارها در مورد مسائل آب‌های آزاد پیرامون اسرائیل و همچنین مرزهای آبی لبنان سخن گفته بود که البته خروجی خاصی دربر نداشت. بر این اساس در شرایط فعلی و با توجه به درگیری‌ها و تضاد‌هایی که در منطقه و اطراف اسرائیل وجود دارد این رژیم به دنبال آن است که به هر ترتیب بتواند در حوزه دریا هم فعال شود. اسرائیل به این نتیجه رسیده است که از حوزه آب‌های مدیترانه و دریای سرخ مورد تهدید واقع شده و به همین دلیل حالا اقدام به نصب سامانه پدافندی گنبد آهنین خود با کاربری در دریا و بر روی کشتی‌های جنگی خود کرده است.

وی افزود: این اقدام رژیم صهیونیستی به خوبی نشان می‌دهد آنها به دنبال آن هستند که بتوانند به هر ترتیب تهدیدهای دریایی از سوی حزب‌الله را کاهش دهند. از سوی دیگر موشک‌ها و کشتی‌های نظامی که اسرائیل در اختیار دارد به نوعی حکم شاهرگ نظامی در آب‌های مدیترانه و دریای سرخ را دارد. مسأله اینجاست که نوع نگاه اسرائیل به این مسأله صرفاً نظامی نیست، بلکه اقتصاد اسرائیل به دلیل دریا پایه بودن، رابطه مستقیم با برقراری امنیت در دریای سرخ، کانال سوئز و آب‌های مدیترانه دارد؛ به عبارت گویاتر اسرائیل نگران رفت و آمد کشتی‌های تجاری خود در مسیرهای ذکر شده است.

دستمالچیان در پایان خاطرنشان کرد: آنها به این نتیجه رسیدند که تجهیزات و تسلیحات جدید حزب‌الله لبنان صرفاً مربوط به حوزه هوایی و زمینی نمی‌شود، بلکه در بستر دریا هم قابلیت استفاده دارد و این خطر را برای آنها دو برابر و حتی چند برابر می‌کند. به اعتقاد من بخشی از اخباری که در مورد نصب سامانه گنبد آهنین بر روی کشتی‌های اسرائیل منتشر شده می‌تواند جنگ روانی و برای فرار از مشکلات داخلی باشد و بخش دیگر به تهدیداتی برمی‌گردد که آنها از ناحیه دریا و آب‌های مدیترانه حس می‌کنند. بر همین اساس معتقدم که رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده که جنگ آتی آنها به احتمال زیاد در دریا خواهد بود، نه بر روی خشکی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز