خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل سفر رئیس‌ رژیم صهیونیستی به بحرین و امارات/ ابعاد همکاری جدید نظامی تل‌آویو با منامه و ابوظبی

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۳۲۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: میانه‌روهای صهیونیست نگرانند که حضور مجدد رهبر حزب لیکود و تندروها باعث فاصله گرفتن اعراب منطقه از آنها شود که به نظر می‌رسد رئیس رژیم صهیونیستی هم از همین طیف باشد.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل سفر آتی رئیس رژیم صهیونیستی به بحرین و امارات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: شرایط به وجود آمده در رژیم‌صهیونیستی خصوصاً پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اخیر نشان می‌دهد که به روی کار آمدن تندروها در تل‌آویو برای برخی از چهره‌های میانه‌رو و طیف‌های مخالف افراط‌گرایی سیاسی، ناخوشایند است. به عنوان مثال رئویون ریولین، رئیس پیشین رژیم صهیونیستی پس از آن که نتانیاهو مسئول تشکیل کابینه این رژیم شد، صراحتاً او را به باد انتقاد گرفت و به روی کار آمدن مجددش را یک کابوس سیاسی برای اسرائیل خواند. اشخاص دیگری هم در این بین حضور دارند که از آمدن نتانیاهو بر سر کار ناخشنود بوده و به نوعی در حال انتقاد از سیاست‌های حزب لیکود و جناح دستراستی اسرائیل هستند.

وی ادامه داد: بر همین اساس باید دانست که به روی کار آمدن تندروهای اسرائیل و کسانی که عقایدی مانند توهین به بیت‌المقدس را دنبال می‌کنند این نگرانی را برای برخی از سیاستمداران به وجود آورده که احتمال دارد کابینه جدید به رهبری بنیامین نتانیاهو به گونه‌ای عمل کند که کشورهای عربی مجدداً اسرائیل را پس بزنند. به نظر می‌رسد یکی از این افراد اسحاق هرتزوگ، رئیس فعلی رژیم صهیونیستی است که سفر آینده او به بحرین و امارات متحده عربی تا حد زیادی از همین موضوع نشأت می‌گیرد. بر اساس بیانیه که دفتر او منتشر کرده، هرتزوگ قرار است در اوایل ماه دسامبر برای اولین‌بار به بحرین برود و پس از آن عازم امارات خواهد شد. به نظر می‌رسد او به دنبال آن است بتواند خود را یک میانه‌روی متعهد به آرمان‌های اسرائیل به بحرینی‌ها و اماراتی‌ها معرفی کند تا در نهایت نگرانی‌هایش بابت به روی کار آمدن تندروها را به گوش منطقه و سپس به گوش سیاستمداران اسرائیلی برساند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: البته دلایل دیگری هم در مورد سفر وی به این دو کشور وجود دارد. یکی از دلایل این است که از چندی پیش تاکنون کنیسه‌های زیادی در بحرین توسط آل‌خلیفه ساخته شده و به نوعی این کشور در حال به رسمیت شناختن یهودیت در خاک خود است. در این راستا باید متوجه بود که یهودیان مقیم بحرین به صورت بومی در این کشور حضور نداشته و تمامی آنها از جغرافیای دیگر به بحرین منتقل شدند اما در نهایت دلیل دیدار آتی هرتزوگ با جامعه یهودیان بحرین، بحث مشروعیت‌بخشی به این طیف است. دلیل دیگر سفر رئیس رژیم صهیونیستی به بحرین را هم باید همکاری‌های نظامی و امنیتی میان دو طرف دانست. پس از عادی‌سازی روابط منامه و تل‌آویو، طرف اسرائیلی به دنبال آن بود که بتواند در خاک بحرین پایگاه یا تاسیسات نظامی تاسیس کند اما به دلیل ملاحظاتی که آل خلیفه در داخل کشور خود داشتند این اقدام صورت نگرفت.

صدرالحسینی افزود: در نهایت اسرائیلی‌ها با هماهنگی آمریکا به این سمت رفتند که در داخل ناوگان پنجم ایالات متحده که در بحرین واقع شده، اقدام به ساخت تاسیسات یا پایگاه‌های نظامی کنند و به هر ترتیب اسرائیل از این به بعد در خاک بحرین تحرکات نظامی خواهد داشت. در مورد سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات هم باید بگویم که دیدارهای زیادی میان او و محمد بن زاید طی ماه‌های گذشته انجام شده است که محور این دیدار‌ها علاوه بر مسائل اقتصادی و سیاسی به مسائل نظامی هم مربوط است. این احتمال وجود دارد که امارات بخشی از خاک خود را برای تاسیس پایگاه نظامی اسرائیل در اختیار این رژیم قرار دهد اما بحث دیگر هم پرونده یمن است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه کنید که همکاری امارات و اسرائیل در یمن به نوعی از چندی پیش علنی و عمیق شده بود و به همین جهت معتقدم که در حاشیه این سفر ممکن است دو طرف در مورد همکاری‌های امنیتی در یمن هم با یکدیگر صحبت کنند. بر همین اساس باید گفت که این سفر صرفاً به معنای تثبیت عادی‌سازی روابط اسرائیل با بحرین یا تحکیم روابط با امارات نیست، بلکه جنبه‌های دیگری دارد که به نظرم مسائل داخلی را هم در بر می‌گیرد؛ چراکه به روی کار آمدن مجدد نتانیاهو میتواند مشکلات و دودستگی‌هایی را به وجود آورد و اوضاع را در داخل سرزمین‌های اشغالی دگرگون کند و در نهایت ممکن است باز هم شاهد برگزاری انتخابات کنست باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز