خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل سفر رئیس رژیم‌صهیونیستی به امارات پس از عملیات انصارالله/ سناریوی تل‌آویو برای سوءاستفاده از ضعف امنیتی ابوظبی

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۸۴۰۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ابوظبی را باید قوت قلب دادن به مقام‌های امارات پس از حملات انصارالله یمن دانست اما تل‌آویو در سوی دیگر به دنبال کسب منافع جدید سیاسی و امنیتی است.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد نخستین سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات قبلا برنامه‌ریزی شده بود اما این سفر را باید بعد از سفر اخیر نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به امارات، یکی از مهمترین سفرها در ساختار سیاسی تل‌آویو و پس از کنار گذاشتن نتانیاهو دانست. معتقدم سفر اسحاق هرتزوگ به ابوظبی، یکی از تلخ‌ترین سفرها برای مقام‌های امارات به حساب می‌آید؛ چراکه اماراتی‌ها توقع حمایت امنیتی بیشتری توسط اسرائیل داشتند اما در حمله اخیر انصارالله به ابوظبی شاهد بودیم که چنین اتفاقی رخ نداد. واقعیت این است که پس از حمله اخیر انصارالله به امارات، نه تنها ابوظبی در شوک فرو رفت بلکه اسرائیلی‌ها هم نگران این وضعیت شدند؛ به گونه‌ای که انصارالله صراحتاً اعلام کرد که اگر اسرائیل در این پرونده مداخله کند پاسخ آنها را هم خواهند داد.

وی ادامه داد: در مقابل شاهد بودیم که اماراتی‌ها یک پاسخ نظامی بی‌هدف به یمنی‌ها داده و با حملات خود به این کشور صرفاً غیرنظامیان را مورد هدف قرار دادند. عربستان هم در این میان با امارات و اسرائیل همسو است و در کل به نظرم سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ابوظبی را باید قوت قلب دادن به مقام‌های امارات دانست. از منظر دیگر گفته می‌شود که قرار است رئیس رژیم صهیونیستی با جامعه یهودیان امارات دیدار داشته باشد و حتی قرار شده با حضور در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ رسماً غرفه اسرائیل در این نمایشگاه افتتاح شود. این اقدام‌ها در حالی رخ خواهد داد که انصارالله هم این نمایشگاه را تهدید به حملات نظامی کرده است. بر این اساس، دلیل دیگر سفر اسحاق هرتزوگ به ابوظبی را می‌توان مسائل فرهنگی هم دانست و به همین دلیل ابوظبی این سفر را تاریخی می‌داند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که عملاً بایدن و تیمش چندان با اسرائیلی‌ها هماهنگ نیستند و اختلافاتی میان آنها همچنان وجود دارد. به همین دلیل ایران می‌تواند یکی از محورهای گفت‌وگو میان طرف اسرائیلی و اماراتی باشد. اسرائیلی‌ها در مورد برجام همچنان منفی‌گرا هستند و به همین دلیل می‌خواهند از شرایط امنیتی فعلی امارات در این پرونده به نفع خود استفاده کنند و یک اتحاد نصفه و نیمه علیه ایران رقم بزنند. از منظر دیگر این سفر شاید ایالات متحده را مجاب کند که انصارالله را مجدداً وارد فهرست تروریستی کند؛ چراکه حالا علاوه بر امنیت امارات، امنیت تل‌آویو هم مورد تهدید واقع شده است.

وی در پایان گفت: تمام این رخدادها در حالی عینی شده که اسرائیلی‌ها می‌دانند همچنان اختلاف‌نظرهای زیادی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و به خصوص امارات و عربستان وجود دارد و حالا می‌خواهند از این اختلافات هم به نفع خود بهره ببرند. اسرائیل می‌داند که این اختلافات می‌تواند برای آنها هم گران تمام شود؛ چراکه اگر این روند، با توجه به عملیات اخیر انصارالله ادامه داشته باشد، بدون تردید هزینه‌هایی از منظر امنیتی و نظامی برای تل‌آویو به وجود خواهد آورد و ترس آنها از یک واگرایی پس از عادی‌سازی روابط با امارات است. بر همین اساس اسرائیلی‌ها هم در مورد این حملات نگران منافع سیاسی و امنیتی خود هستند؛ کمااینکه تل‌آویو به خوبی می‌داند که نمی‌تواند کار زیادی برای اماراتی‌ها در این حوزه انجام بدهد و صرفاً مشاوره‌های امنیتی و فروش تجهیزات و تسلیحات را در دستور کار خود خواهند گذاشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز