خبرگزاری کار ایران

جهان در سال ۲۰۲۱/ پرونده ششم: اسرائیل و فلسطین

حذف نتانیاهو و ظهور کابینه ۸ حزبی/ «شمشیر قدس» بر گردن تل‌آویو/ تراژدی در محله شیخ جراح/ عقب‌نشینی ابومازن از آشتی ملی

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۵۲۰۳

کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین گفت: جنگ ۱۲ روزه غزه که به خواست نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کرد، باعث شد جایگاه خود را از دست بدهد اما در سال ۲۰۲۲ بدون تردید مواجهه میان مقاومت فلسطین و تل‌آویو وارد عرصه جدید می‌شود.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین در تشریح مهمترین وقایع رخ داده در سرزمین‌های اشغالی در سال ۲۰۲۱ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طی ۱۲ ماه اخیر چندین اتفاق در داخل رژیم صهیونیستی رخ داد که نخستین آن بحث کنار رفتن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی از قدرت بود که این اتفاق پس از ۱۳ سال رخ داد. با کنار رفتن او و روی کار آمدن نفتالی بنت، برای اولین بار در سرزمین‌های اشغالی از سال ۱۹۴۸ میلادی کابینه‌ای روی کار آمد که هشت حزب را درون خود جای داده و قرار بر این شده که نخست‌وزیری به صورت دوره‌ای انجام شود که این موضوع را باید یک واقعه مهم در سال ۲۰۲۱ دانست. توجه داشته باشید که بنت صرفاً با هفت کرسی به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شده و این پایین‌ترین میزان آراء در طول تاریخ رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید؛ چراکه آمار مذکور نشان می‌دهد وی از پایین‌ترین مقبولیت در تاریخ سیاسی رژیم صهیونیستی برخوردار است که نشان‌دهنده یک دموکراسی ضعیف خواهد بود.

وی ادامه داد: از این‌رو بسیاری از مهره‌ها و سفرای رژیم صهیونیستی هم در سراسر دنیا طی سال ۲۰۲۱ تغییر کرد. در سوی دیگر این تحولات، شاهد آن بودیم که رئووین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی پس از هفت سال کنار رفت و اسحاق هرتزوگ که در گذشته رئیس آژانس یهود بود و در زمان نتانیاهو به عنوان اپوزیسیون شناخته می‌شد، به عنوان رئیس جدید رژیم صهیونیستی انتخاب شد که این هم یک اتفاق مهم بود. بحث دیگر جنگ ۱۲ روزه غزه بود که در سال ۲۰۲۱ به یک رخداد مهم تبدیل شد؛ چراکه برآوردها بر این بود که این جنگ نهایتاً طی سه تا چهار روز تمام شود اما اصرار نتانیاهو برای ترور یکی از فرماندهان مقاومت فلسطین باعث شد تا این جنگ ۱۲ روز ادامه پیدا کند. درست است که با عقب‌نشینی اسرائیل، این درگیری در سال گذشته به اتمام رسید اما واقعیت این است که توافقاتی میان دو طرف برای بازسازی غزه مطرح شد که مقاومت فلسطین معتقد است اسرائیلی‌ها به تحولات خود پایبند نبودند و هیچ اقدام مثبتی از سوی آنها صورت نمی‌گیرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در نمای دیگر باید توجه داشت که تعویض قدرت در کاخ سفید و روی کار آمدن جو بایدن باعث شده تا اختلافاتی میان تل‌آویو و واشنگتن به وقوع بپیوندد و به همین دلیل باید گفت که این روند در زمان اوباما هم مشهود بود اما حالا اختلاف میان دو طرف افزایش پیدا کرده است. در همین راستا تهدید ایران از سوی رژیم صهیونیستی به نوعی یکی از محورهای سال ۲۰۲۱ به حساب می‌آید. به‌رغم اینکه تهدیدات اسرائیل علیه ایران مخالفان و موافقات زیادی را در جامعه ملل به دنبال داشته است، اما معتقدم در سال ۲۰۲۲ میلادی هم این وضعیت ادامه خواهد داشت. توجه داشته باشید که طی سال ۲۰۲۱ اسرائیل توسعه روابط خود با کشورهای عضو توافق ابراهیم و به خصوص امارات و مراکش را در دستور کار قرار داد و این در حالی است که حالا بسیاری معتقدند کابینه جدید رژیم صهیونیستی به دنبال یکدست کردن محیط جغرافیایی خود است. توجه کنید که پس از روی کار آمدن ترامپ، شاهد آن بودیم که بحث الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی مطرح شد و اعمال فشارها افزایش پیدا کرد و این در حالی است که در سال ۲۰۲۱ این فشارها از سوی اسرائیل مهندسی شد و در نهایت ما شاهد یورش به محله شیخ جراح بودیم.

فلسطین

وی با اشاره به تحولات رخ داده در فلسطین طی سال ۲۰۲۱ میلادی گفت: در بحث فلسطین هم واقعیت این است که صدور احکام قضایی از سوی رژیم صهیونیستی باعث شد تا آنها به محله شیخ جراح حمله کنند و خواهان تخلیه این محل بودند. این پرونده به حدی حیثیتی شد که در نهایت عملیات شمشیر قدس کلید خورد که باعث شد یک بازدارندگی سراسری برای مقاومت فلسطین به وجود بیاید. به نظرم مهمترین دستاورد در فلسطین را باید همین عملیات دانست؛ چراکه حمایت مقاومت فلسطین از ساکنان محله شیخ جراح نشان داد که تمرکز این جریان صرفاً بر روی غزه نیست و به مناطق دیگر هم تسری پیدا کرده است. از سوی دیگر در سال ۲۰۲۱ متاسفانه شاهد بودیم که سازشکارانی مانند محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین  با روی کار آمدن جو بایدن آشتی ملی را به تعویق انداختند اما انتظاراتی که از بایدن داشتند به نفع آنها رقم نخورد.

رضوی افزود: این در حالی بود که حمایت فلسطینی‌های ساکن ۱۹۴۸ از مقاومت در عملیات شمشیر قدس به نوعی نشان داد که یک همبستگی میان آنها وجود دارد که البته هزینه‌های زیادی را به تل‌آویو تحمیل کرد. موضوع مهم دیگر، بحث فرار اسرای فلسطینی از امنیتی‌ترین زندان رژیم صهیونیستی بود که برای چند هفته به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد. واقعیت این است که این پرونده ضربه سنگینی به حیثیت امنیتی و نظامی اسرائیل وارد کرد و از سوی دیگر موجب شد که فشار بر اسراء تا حدودی کم شود. در این میان در سال ۲۰۲۲ میلادی احتمالاً بحث آشتی ملی از سوی محمود عباس با اعمال فشار بایدن مسکوت خواهد ماند و در داخل اسرائیل هم احتمال دارد تصویب قوانین یکجانبه علیه ساکنان الخلیل و نابلس افزایش پیدا کند و حتی ممکن است به درگیری ختم شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بحث تبادل اسرا میان اسرائیل و فلسطینی‌ها هم می‌تواند به یکی از محورهای وقایع سال ۲۰۲۲ تبدیل شود ولی مسأله اینجاست که اگر تل‌آویو بخواهد علیه ایران دست به انجام اقدامات تحریک‌آمیز بزند، بدون تردید ما شاهد شروع و تشدید درگیری‌ها خواهیم بود. در داخل سرزمین‌های اشغالی بحث فروپاشی کابینه فعلی ضعیف است مگر آنکه نفتالی بنت از تعهداتی که مطرح کرده، سر باز بزند. اگر هم توافق ایران و آمریکا نهایی شود، بدون شک شاهد تیرگی روابط اسرائیل با آمریکا خواهیم بود و در اینجاست که تل‌آویو تحت فشار قرار خواهد گرفت. یکی دیگر از وقایع احتمالی در سال ۲۰۲۲ بحث ادامه عادی‌سازی‌های روابط میان رژیم صهیونیستی و برخی کشورها از جمله عربستان، ترکیه و حتی اندونزی خواهد بود که البته در مورد اندونزی فعلاً یک جنگ روانی و رسانه‌ای حکمفرماست. در نهایت با فروکش کردن پاندمی کرونا، اسرائیل به سمت توسعه روابط اقتصادی و گردشگری خواهد رفت که این به نفع نفتالی بنت خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز