خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم پذیرش محمود عباس توسط بایدن، خروجی فشار لابی یهود بود/ پرونده صلح خاورمیانه از دستور کار دموکرات‌ها خارج شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۸۷۷۴

تحلیلگر مسال منطقه گفت: عدم پذیرش محمود عباس توسط کاخ‌سفید نشان می‌دهد که اولویت بایدن و تیم امنیتی و سیاسی وی فعلاً فلسطین نیست.

«حسن هانی‌زاده» تحلیل‌گر مسائل منطقه در تشریح دلایل عدم ملاقات رئیس‌جمهوری آمریکا با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: با خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید و پیروزی دموکرات‌ها، انتظار می‌رفت که تیم بایدن اهمیت بیشتری به مسئله فلسطین بدهد اما به نظر می‌آید به مرور زمان نگاه جو بایدن به فلسطین تغییر پیدا کرده است. به یاد داریم در زمان سفر نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن و دیدار وی با جو بایدن، او به نوعی توانست با اصرار بر سناریوی خود، بحث فلسطین و به صورت کلی پرونده صلح خاورمیانه را کنار بگذارد. بر این اساس معتقدم نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آن دیدار تا حد زیادی توانست دیدگاه بایدن را تغییر دهد اما در همان دیدار ما شاهد بودیم که رئیس‌جمهور ایالات متحده مجدداً بر راهکار دوکشوری تاکید کرد. این تضادها اگرچه از منظر بسیاری از ناظران و تحلیلگران عادی به حساب می‌آید، اما واقعیت این است که نگاه دموکرات‌ها به پرونده فلسطین و بحث صلح خاورمیانه تغییر پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در همان دیدار نفتالی بنت تلویحاً سخنی از ادامه شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی به میان نیاورد اما ما شاهد هستیم که همچنان این روند ادامه دارد، اما ایالات متحده هیچگونه اعتراضی نسبت به آن نداشته و ندارد. در این راستا عدم پذیرش محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین توسط بایدن نشان می‌دهد که تمام گمانه‌زنی‌ها در مورد تغییر نگاه کاخ سفید نسبت به فلسطین درست بوده است. مستندات فعلی نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را نه تنها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به دیدار نپذیرفته است، بلکه کاخ سفید تقاضای محمود عباس برای ملاقات با بایدن را هم در دفتر کار وی رد کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که اولویت بایدن و تیم امنیتی و سیاسی وی فعلاً فلسطین نیست و بیشتر بر مسائلی مانند چین، روسیه، افغانستان، ایران و غیره تمرکز دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: معتقدم بازیگران اصلی پرونده فلسطین فعلاً و در غیاب ایالات متحده، کشورهایی مانند اردن، مصر، عربستان و حتی قطر هستند. از سوی دیگر ادامه روند عادی‌سازی اسرائیل با کشورهای اسلامی باعث شده تا نفوذ رژیم صهیونیستی در حاشیه خلیج فارس افزایش پیدا کند و این موضوع به راحتی می‌تواند باعث بایکوت پرونده فلسطین شود. مسئله دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اگر ایالات متحده بخواهد پرونده تشکیل دولت مستقل فلسطین را در دستور کار قرار دهد، بدون شک تمرکز کشورهای منطقه بر روی این پرونده قرار می‌گیرد و همین مسئله در تضاد با توافق ابراهیم یا همان روند عادی‌سازی روابط اسرائیل با اعراب است. در این میان توجه داشته باشید یکی دیگر از دلایلی که بایدن، محمود عباس را به حضور نمی‌پذیرد یا پرونده فلسطین را از اولویت خارج می‌کند، فشار لابی یهود بر کاخ سفید است که نمی‌خواهند این مسئله مجدداً فعال شود.

هانی‌زاده افزود: اسرائیلی‌ها از فراگیر شدن و ادامه پیگیری پرونده فلسطین هراس دارند؛ چراکه یکی از اهداف عادی‌سازی روابط آنها با کشورهای عربی و اسلامی، از دستور کار خارج کردن پرونده فلسطین بود که به نظر می‌رسد ایالات متحده هم در این میان تل‌آویو را همراهی می‌کند. حالا نه تنها پرونده فلسطین، بلکه تشکیلات خودگردان و مابقی جریان‌هایی که به دنبال به سرانجام رسیدن این پرونده بودند، به حاشیه رفتند و فضا برای مانور رژیم صهیونیستی و در رأس آن نفتالی بنت فراهم شده است. نخست وزیر اسرائیل به نوعی به دنبال این است تا بتواند این فضا را به نفع خود راهبری کند و در این میان به دنبال آن است تا توپ را به زمین کشورهای عربی بیندازد. اینکه دیده می‌شود نخست وزیر اسرائیل یا وزیر خارجه آمریکا اعلام می‌کنند که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باید برای رفع مشکل غزه، بسیج مالی شوند، به نوعی نشان می‌دهد که تل‌آویو و واشنگتن قرار نیست از جیب خود هزینه‌ای بدهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به یاد داریم در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ او و دامادش طرح معامله قرن را به گونه‌ای جلو بردند که اساساً محورهای سیاسی آن در حاشیه قرار بگیرد و مسائل اقتصادی و مالی بیش از گذشته برجسته شود. بر همین اساس اسرائیل و آمریکا به دنبال آن هستند تا کشورهایی مانند اردن، عربستان، قطر، مصر و حتی بحرین هزینه اقتصادی در غزه و کرانه باختری را بپردازند؛ چراکه بر اساس طرحی که آنها مد نظرشان است، سرزمین‌های اشغالی با مسائل اقتصادی روبه‌رو است و آنها با پیشبرد این طرح می‌خواهند کلیت پرونده فلسطین را وارد فاز اقتصادی و مالی کنند و تمام تبعات سیاسی و امنیتی را یا به تاخیر بیندازند و یا به صورت کلی از بین ببرند. بر این اساس باید گفت که تیم بایدن هم در این مسیر با اسرائیل همکاری خواهد کرد و اولویت آنها بر مسائل دیگری متمرکز شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز