خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

نشست سه جانبه تل‌آویو، کمک ترامپ به نتانیاهو بود/ پروازهای مستقیم، شاهرگ امنیتی – اقتصادی تل‌آویو/ شاهد اجرای نمایشنامه در دقیقه ۹۰ هستیم

asdasd
کد خبر : ۹۹۸۰۲۱

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی گفت: سه طرفِ نشستی تل‌آویو از حیث قانونی و حقوقی جایگاهی در سرزمین‌های خود ندارند و اساساً نمی‌توان این نشست و تشکیل دهندگان آ‌ن را دارای وجاهت حقیقی دانست.

«صباح زنگنه» نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی با اشاره به برگزاری نشست سه‌جانبه مقام‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا و بحرین در تل‌آویو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از چند روز گذشته اخباری در مورد برگزاری نشست سه‌جانبه در تل‌آ‌ویو با حضور وزیر خارجه بحرین، وزیر خارجه ایالات متحده و همچنین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی منتشر شده بود که واکنش‌های زیادی اعم از اعتراض فلسطینی‌ها و سایر شهروندان کشورهای عربی را به دنبال داشت. به هر ترتیب این نشست در پایتخت رژیم صهیونیستی برگزار شد و به نظرم باید آن را یک «دورهمی سیاسی» در وقت اضافه دانست. این نشست در حالی برگزار می‌شود که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا علیه ترامپ رقم خورد و او از حیث روانی و روحی کاملاً به هم ریخته است. از سوی دیگر، شاهد آن هستیم که چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به مفاسد اداری و اقتصادی نتانیاهو در تل‌آویو به زودی برگزار خواهد شد و به موازات آن بسیاری از محافل سیاسی اسرائیل اعلام کردند که احتمال برگزاری دور چهارم انتخابات کنست بسیار قوی است.

وی ادامه داد: اگر این چند مؤلفه را در مورد واشنگتن و تل‌آ‌ویو کنار یکدیگر قرار دهیم، به خوبی می‌فهمیم که برگزاری این نشست نه تنها برای ترامپ، بلکه به احتمال زیاد برای نتانیاهو هم در واپسین لحظات حضورشان در اریکه قدرت است. در بحرین هم اوضاع کاملاً مشخص است؛ این کشور به نوعی دنباله‌روی سیاست‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی است و اساساً تمام اقدام‌هایی که در این کشور صورت می‌گیرد، به صورت یک‌طرفه و بدون دخیل کردن نظرات مردم در این کشور انجام می‌شود که در مساله عادی‌سازی هم اینگونه بوده است. بر این اساس معتقدم سه طرفِ این نشست از حیث قانونی و حقوقی جایگاهی در سرزمین‌های خود ندارند و اساساً نمی‌توان این نشست و حاضران آ‌ن را دارای وجاهت حقیقی دانست. لذا به نظرم این نشست بیشتر به یک وقت‌گذرانی سیاسی شبیه است تا یک جلسه سیاسی رسمی.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: این جلسات قبل از واگذاری قدرت در واشنگتن و تل‌آویو برگزار شده و این در حالی است که تغییر قدرت در ایالات متحده که قرار است در جریان آن، رهبری به «جو بایدن» محول شود هم هیچ جذابیتی برای شهروندان منطقه نداشته است و اساساً این موضوع چندان جلب توجه نکرده است. به همین دلیل نشست سه‌جانبه مذکور را می‌توان حداقلِ اقدام از سوی یک مرده متحرک مانند ترامپ دانست؛ اما مسأله دیگر این است که در این نشست وزیر گردشگری بحرین هم به همراه رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور در تل‌آ‌ویو حضور خواهد داشت و در مورد مسائلی از جمله برقراری پروازهای مستقیم تجاری و توریستی میان منامه و تل‌آ‌ویو گفت‌وگو کرده‌اند و بخشی دیگر از این رایزنی‌ها بدون تردید اقتصادی خواهد بود. اینکه چرا اسرائیل نه تنها در مورد بحرین بلکه در قبال امارات و سودان هم به دنبال برقراری پروازهای مستقیم است به نوعی جنبه اقتصادی و امنیتی دارد.

زنگنه افزود: صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانند که عملیاتی و اجرایی‌ شدن این خط پروازی در هر جای جهان، آورده‌های اقتصادی زیادی برای تل‌آویو دارد؛ چراکه مسیرهای جدید باعث صرفه‌جویی‌های اقتصادی در بحث پروازها می‌شود و از منظر امنیتی هم این پروازها یک مسیر جدید در نزدیکی ایران به حساب می‌آیند. به همین ترتیب اسرائیلی‌ها می‌توانند از این مسائل برای کارکردهای جاسوسی از حریم‌های هوایی بحرین علیه کشورهای منطقه استفاده کنند و به نوعی این مسیرهای پروازی امکانات و ظرفیت‌های محیطی اسرائیل در منطقه را با محورهای اقتصادی و امنیتی افزایش می‌دهد که می‌تواند به دست برتر این رژیم در منطقه تبدیل شود. این توافق‌‌ها را باید برای هر طرف بسیار مهم دانست؛ چراکه عبداللطیف الزیانی (وزیر خارجه بحرین) در کنفرانس خبری مشترک با همتایان اسرائیلی و آمریکایی خود صراحتاً این دیدارها را امیدوارکننده و مثمر ثمر خواند که به نظر می‌رسد توافق‌های پشت پرده در این بین وجود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع دیگر که در جلسه مذکور مورد اشاره قرار گرفت، مسأله افتتاح سفارت بحرین در قدس اشغالی است که کمی پس از ورودِ وزیر خارجه این کشور به تل‌آویو و دیدارش با گابی اشکنازی (وزیر خارجه اسرائیل) این موضوع به تأیید دو طرف رسید. اینکه آیا منامه اقدام به چنین کاری خواهد کرد یا خیر، مشخص نیست اما اگر شاهد افتتاح سفارت بحرین در سرزمین‌های اشغالی باشیم بدون تردید این اقدام را باید بخشی از نمایشنامه تیم ترامپ و نتانیاهو بدانیم. کما اینکه اسرائیل اخیراً برخی از کشورهای آسیای دور و همچنین آفریقا را مجبور به افتتاح سفارت خود در قدس اشغالی کرده است که تمامی این مؤلفه‌ها صرفاً یک نوع سناریو از سمت نتانیاهو برای گذار از مشکلات فعلی به حساب می‌آید. او بیشتر نگران سقوط خود از نخست‌وزیری و ورودش به محاکمه و دادگاه‌هایی است که حیثیت سیاسی او و حزب لیکود را مورد هدف قرار می‌دهد و به نظرم حالا پمپئو به عنوان یک یهودی و دست راست ترامپ، در دقایق نهایی دولت جمهوری‌خواهان به کمک وی آمده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز