خبرگزاری کار ایران

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

ابعاد منطقه‌ای و داخلی سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امارات/ نقطه‌گذاری‌ جدید سیاسی – اقتصادی ابوظبی در منطقه

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۹۳۸۳

کارشناس مسائل سیاسی منطقه گفت: نخست‌وزیر فعلی اسرائیل، اولین فردی در این مقام است که به امارات می‌رود و به همین دلیل او سعی می‌کند در سرزمین‌های اشغالی از همین موضوع به نفع خود استفاده کند.

«جلال چراغی» کارشناس مسائل سیاسی منطقه در تشریح ابعاد سفر نفتالی بنت به امارات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سفر نخست‌وزیر اسرائیل به امارات در حقیقت از دو بعد تاریخی و سیاسی دارای اهمیت است. نکته اول این است که از منظر تاریخی، نفتالی بنت اولین نخست‌وزیر در تاریخ رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید که وارد امارات شده و از منظر سیاسی هم ابعاد بسیار گسترده و چندلایه‌ای در این میان وجود دارد. بر اساس داده‌های موجود، نخست‌وزیر اسرائیل بعدازظهر یکشنبه با عبور از آسمان عربستان که با ریاض هم هماهنگ شده بود، وارد امارات متحده عربی شد و در آنجا توسط وزیر خارجه این کشور مورد استقبال قرار گرفت. در نهایت روز گذشته شاهد آن بودیم که محمد بن زاید، ولیعهد امارات از نخست وزیر اسرائیل استقبال کرد و گفته شده که دیدار دوجانبه این دو نفر بدون حضور مشاوران برگزار شده است.

وی ادامه داد: این سفر در حالی انجام می‌شود که اخیراً یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل در اولین سفر خود به امارات اقدام به افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در ابوظبی کرد و به نوعی در همان موقع سنگ بناهای عملی روابط دو طرف را بنا کرد. نکته مهم این است که سفر نفتالی بنت به امارات در حالی انجام می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی قصد داشت تا این سفر را انجام دهد اما اماراتی‌ها معتقد بودند که او به دنبال استفاده انتخاباتی از سفر به امارات است و به همین دلیل با سفر نتانیاهو مخالفت کردند. مسأله مهمی که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که سفر نخست‌وزیر اسرائیل به امارات دقیقاً در شرایطی انجام شد که طی هفته‌های گذشته شاهد فعال شدن دیپلماسی امارات در منطقه بودیم.

این تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: در هفته‌های گذشته به وضوح دیدیم که بسیاری از مقام‌های امارات به سوریه، ایران و در نهایت ترکیه سفر کردند که نشان می‌دهد اماراتی‌ها یک رویکرد سیاسی و اقتصادی باز را در دستور کار خود قرار دادند. این رویکرد جدیدِ ابوظبی به نوعی درون خود یک منافع اقتصادی را پنهان کرده است و بر همین اساس معتقدم بخش اعظمی از سفر نخست‌وزیر اسرائیل به امارات جنبه اقتصادی دارد. امارات به دنبال آن است تا طی ۱۰ سال آینده حجم مبادلاتش با اسرائیل را به ۱۰ تریلیون دلار برساند که همین موضوع نشان می‌دهد هدف‌گذاری آنها کاملاً از قبل مشخص شده است. اینکه می‌بینیم مقام‌های امارات قبل از سفرِ نفتالی بنت به ابوظبی، به کشورهایی مانند ایران، سوریه و ترکیه سفر می‌کنند نشان از آن دارد که می‌خواهند مانع از ناراحتی این کشورها در مورد سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شوند.

چراغی افزود: از حیث داخلی هم باید توجه داشته باشید که کابینه فعلی اسرائیل چندان ثبات سیاسی ندارد و نفتالی بنت با این اقدام توانست خود را تا حدودی در داخل مقتدر نشان دهد. بدون تردید مسائلی مانند تحرکات ایران در منطقه و همچنین توافق احتمالی تهران با ۱+۴ از محورهای دیدار بن زاید و بنت بوده است و حتی ممکن است اسرائیلی‌ها درخواست تحریم مجدد ایران از سوی کشورهای منطقه و مسدود کردن منافذ اقتصادی ایران را داده باشند. موضوع دیگری که احتمال دارد در این دیدار به صورت علنی مطرح شده باشد یا حداقل اسرائیلی‌ها آن را به صورت پنهان دنبال می‌کنند، این است که رژیم صهیونیستی به دنبال آن است تا بتواند ۱۲ هزار واحد مسکونی در جولان اشغالی بسازد که همین موضوع می‌تواند فلسطینی‌ها را علیه تل‌آویو تحریک کند.

وی در پایان با اشاره به اعتراض جریان‌های فلسطینی به سفر بنت خاطرنشان کرد: در ماجرای شهرک‌سازی‌های جدید، نفتالی بنت و کابینه‌اش نیاز به حمایت امارات و سایر کشورهای عربی دارند تا از هزینه‌های گزاف جلوگیری کنند. از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که این دیدار بدون شک از سوی عربستان سعودی تمام و کمال رصد شده و حتی سکوت سعودی‌ها در این‌باره نشان می‌دهد که آنها یک چراغ سبز نسبی به اماراتی‌ها در مورد اسرائیل نشان داده‌اند. بر همین اساس این احتمال وجود دارد که به زودی شاهد عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل توسط محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به دلیل رقابت‌های ریاض با امارات باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز