خبرگزاری کار ایران

ایزدی در گفت‌وگو با ایلنا:

موضوع استفاده از سلاح هسته‌ای از سوی روسیه در مرحله تهدید باقی خواهد ماند/ غرب خواهان تداوم جنگ اوکراین نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۵۴۹

سفیر پیشین کشورمان در روسیه گفت: برداشت من این نیست که روسیه دست به استفاده از سلاح هسته‌ای بزند و این موضوع در مرحله تهدید باقی خواهد ماند.

نعمت‌الله ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل تحولات مرتبط با بحران اوکراین و در پاسخ به این سوال که از زمان بیان تهدید اتمی رئیس‌جمهوری روسیه در صحنه نبرد، این نگرانی به وجود آمده است که تداوم فشار بر روسیه شاید منجر به اقدامی جبران‌ناپذیر نظیر استفاده از سلاح های نامتعارف شود، استفاده مسکو از سلاح اتمی در صورت تحت فشار قرار گرفتن یا از دست رفتن شبه جزیره کریمه تا چه میزان نزدیک به واقعیت است، گفت: سلاح هسته‌ای نقش بازدارندگی را ایفا می‌کند و هیچ گاه نقش آفندی در شرایط فعلی و زمانی که یک بار استفاده شده، نخواهد داشت چرا که اساسا استفاده از چنین سلاحی به شدت خسارتبار است؛ هم روسیه و هم سایر کشورها در معرض یک تهدید جدی قرار خواهند گرفت و شما می‌دانید که کشورهایی حتی مانند کره‌شمالی که بسیار بیشتر از روسیه امروز تحت فشار جهانی قرار دارند نیز تا الان دست به چنین اقدامی نزده‌اند چرا که خطرات و تبعات آن بسیار سنگین است.

وی ادامه داد: روسیه کشوری است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به لحاظ اجتماعی به سمت یک کشور  آزاد حرکت کرده و بافت اجتماعی آن خیلی متفاوت از گذشته شده و مطالبات مردم به گونه ای نیست که بتوان به راحتی از آن چشم پوشید و آن را در معرض یک خطر جدی آن هم از نوع سلاح هسته‌ای قرار داد. تصور من این است که هم شرایط اجتماعی روسیه چنین اجازه‌ای نمی‌دهد و هم جامعه جهانی چنین اجازه‌ای نخواهد داد.

وی افزود: تهدید استفاده از سلاح هسته‌ای در شرایطی مانند شرایط روسیه محتمل است مضاف بر اینکه اگر روسیه بخواهد علیه اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده کند با توجه به نزدیکی جغرافیایی، تشعشات هسته‌ای آن به شکلی نخواهد بود که روسیه را درگیر نکند. برداشت من این نیست که روسیه دست به چنین اقدامی بزند و در مرحله تهدید باقی خواهد ماند. متقابلا کشورهای دیگری نیز که در برابر مسکو صفآرایی کرده‌اند، نخواهند پذیرفت و واکنش جدی خواهند داشت که آن هم از لحاظ اجتماعی روسیه بسیار غیرمحتمل است. 

سفیر پیشین کشورمان در روسیه در پاسخ به این پرسش که اخبار حکایت از اختلافنظر اعضای ناتو برای پذیرش اوکراین در این پیمان امنیتی دارد و این مسأله همان خط قرمزی است که بهانه آغاز جنگ و تجاوز از سوی کرملین عنوان شده است، آیا این امکان وجود دارد که غرب با پزیرش شروط مسکو در خصوص واقعیات جغرافیایی میدانی که همان الحاق چهار استان دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا به روسیه، اوکراین را برای مذاکره با روسیه تحت فشار قرار دهد، گفت: معتقدم اگر اوکراین تحت فشار جدی قرار گرفته و امیدی به تداوم حمایت غرب نداشته باشد بدون در نظر گرفتن اینکه حاکمیت این چهار استان با کدام طرف است، پای میز مذاکره خواهد نشست اما اینکه غرب الحاق را بپذیرد قطعا در کوتاه مدت چنین چیزی نخواهد بود و نهایتا یک شرایط نه جنگ و نه صلح مانند آنچه در خصوص کریمه مطرح است به وقوع بپیوندد چرا که غرب خواهان تداوم جنگ نیست هرچند تلاش بر این است که تا جای ممکن روسیه را برای گرفتن امتیاز تحت فشار قرار دهند.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز