خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا با تأسیس مراکز نظامی در عربستان به دنبال برهم زدن توازن قوا است/ تل‌آویو مصادره راهبرد‌های جدید واشنگتن در منطقه را دنبال می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۲۵۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: اقدام‌های آمریکا در عربستان برای احداث مراکز نظامی ادامه همان سناریوی قدیمی آنها برای مقابله با توان ایران است.

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد طرح آمریکا برای احداث تأسیسات نظامی جدید در عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: اخیراً برخی از مقامات دفاعی آمریکا اعلام کرده‌اند که  ایالات متحده در حال توسعه طرح‌هایی برای افتتاح یک مرکز آزمایش نظامی جدید در عربستان سعودی است که این مرکز، فناوری‌های جدیدی را برای مقابله با تهدید فزاینده پهپادها آزمایش خواهد کرد و قابلیت‌های یکپارچه دفاع هوایی و موشکی را توسعه و آزمایش می‌کند. برای تحلیل درون‌مایه این طرح باید کمی به عقب بازگردیم. چندین ماه پیش ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده پیشین سنتکام طی سخنانی اعلام کرده بود که آمریکا پس از جنگ جهانی دوم برای اولین‌بار در معرض تهدید هوایی از سوی پهپادهای ایران قرار گرفته است. لذا همین یک نمونه اظهارنظر آن هم از سوی ارشدترین مقام نظامی ایالات متحده نشان می‌دهد که آنها از گذشته تاکنون به فکر تأسیس چنین مرکزی در منطقه بوده‌اند.

وی ادامه داد: در همین راستا به نظر می‌رسد که سامانه‌های پدافندی پاتریوت و تاد که به ترتیب از سوی آمریکا در اختیار عربستان و امارات قرار گرفته است نتوانسته آن بازدارندگی که مدنظرشان بوده را به ارمغان بیاورد و به همین دلیل انتشار خبر احداث تأسیسات نظامی جدید آمریکا در عربستان را هم می‌توان در همین راستا تحلیل کرد. از سوی دیگر باید توجه داشت که چندی پیش نشستس در صحرای نقب با شرکت وزرای دفاع کشورهای عربی و مقام‌های آمریکایی برگزار شد و حتی آمریکا در ماه مارس نشستی محرمانه با مقام‌های ارشد نظامی رژیم صهیونیستی و رهبران نظامی کشورهای عربی در شرم الشیخ برگزار کرد که در این دو نشست هم به نوعی در مورد توان موشکی و پهپادی ایران بحث شده بود. به موازات این مولفه‌ها سفر بایدن به منطقه را هم باید در نظر داشت که در همان‌موقع بحث ناتوی عربی به میان آمد که اتفاقاً تمام این مسائل از گذشته هم وجود داشته است.

این تحلیلگر مسائل ساسی تصریح کرد: معتقدم احداث پایگاه‌ها یا مراکز نظامی جدید ایالات متحده در خاک عربستان سعودی عملاً یک سناریوی مکمل است؛ چراکه از گذشته تاکنون ما شاهد این بوده‌ایم که ایالات متحده سعی کرده توان دریایی و هوایی ایران را یک خطر بالقوه برای منطقه و دولت‌های عربی معرفی کند و به همین دلیل اگر مراکز جدید هم تاسیس شوند بدون تردید در راستای همین سناریوی قدیم قلمداد می‌شود. واشنگتن با انتشار چنین اخباری و بعدها با عملیاتی کردن این مراکز به دنبال آن است که بتواند توازن قوا در منطقه را برهم بزند؛ به گونه‌ای که این مراکز در باطن می‌توانند به یک مرکز فرماندهی منطقه‌ای تبدیل شوند. در مقابل مقامات نظامی ما هم اعلام کرده‌اند که با هرگونه تحرک مقابله می‌کنند. آنچه از این تحولات بر می‌آید به نوعی نشان می‌دهد که ایالات متحده و شرکای منطقه‌ای این کشور به دنبال یک مقابله دنباله‌دار هستند که از گذشته هم وجود داشته است.

میرابیان در پایان خاطرنشان کرد: از منظر دیگر باید توجه داشت که پس از انتشار این خبر و تصمیم آمریکا مبنی بر احداث مراکز جدید نظامی در عربستان سعودی، اسرائیل به شدت در رسانه‌های خود مشغول تبلیغات و مانور دادند بر این موضوع است. این اقدام نشان می‌دهد که تل‌آویو می‌خواهد به هر ترتیب که شده این مساله را به نفع خود مصادره کند و حتی از آن به عنوان یک واقعه بزرگ میان آمریکا، اسرائیل و عربستان نام برده است. رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی به این پروپاگاندا نیاز دارد و می‌خواهد به افکار عمومی خود این مساله را اثبات کند و بگوید که پیوندش با کشورهای عربی منطقه در حال عمیق‌تر شدن است. در مقابل دولت‌های عربی به دنبال آن هستند تا این همکاری‌ها را به هر ترتیب پنهان کنند و موضع سکوت بگیرند. لذا در کل باید گفت که ما شاهد ادامه یک پروژه قدیمی هستیم که حالا ابعاد دیگر به خود گرفته است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز