خبرگزاری کار ایران

نعیمی در گفت‌وگو با ایلنا:

حمله اسرائیل به غرب سوریه ۲ دلیل عمده دارد/ شکاف میان آمریکا و اسرائیل در مورد منطقه و ایران بیشتر شده است/ مسکو علاقه دارد روابطش با تل‌آویو را بحرانی نشان دهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۱۷۷

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: اینکه در شرایط فعلی واشنگتن نمی‌خواهد بیش از حد سرویس دادن به اسرائیل را شدت ببخشد دلایل متعددی از جمله پرونده اوکراین، تایوان و حتی نیاز به انرژی ایران را شامل می‌شود.

«مصیب نعیمی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد حمله رژیم صهیونیستی به غرب سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: حمله اسرائیل به طرطوس و حماء که در غرب سوریه واقع شده‌اند یک پرونده مهم به حساب می‌آید؛ چراکه اسرائیل از این پرونده آنهم در زمانی که با روس‌ها بر سر بحران اوکراین درگیر هستند، برای هدایت افکار عمومی خود استفاده می‌کنند تا بتوانند آنها را برای انتخابات پیش‌رو آماده‌سازی کنند. در این میان باید توجه شود که اساساً هدف قرار دادن این مناطق به نظرم یک سناریوی چند بعدی به حساب می‌آید. از یک سو رژیم‌صهیونیستی می‌خواهد بگوید که ما بدون هیچ مجوزی سوریه را مورد هدف قرار می‌دهیم و در این میان به ایران هم پیام اخطار خود را صادر می‌کنیم. در مورد روسیه هم باید توجه داشته باشیم که سربازان این کشور همانند گذشته در طرطوس حضور ندارند.

وی ادامه داد: در این میان مسکو علاقه دارد روابط خود با تل‌آویو را بحرانی نشان دهد و به همین دلیل باید گفت که بحث اوکراین هم در این میان یکی از پرونده‌های مرتبط با حملات اسرائیل به سوریه خواهد بود. به همین ترتیب باید گفت که روسیه در تمام این مدت به اروپایی‌ها هم یک نگاه مشخص و ویژه داشته است. مسکو به دنبال آن است به هر ترتیب که شده اروپا را از آمریکا دور کند و در این مسیر باید منتظر بود و دید اسرائیل در سوریه و حلقه پیرامونی خود چگونه عمل می‌کند. به موازات این بحث، شکاف میان آمریکا و اسرائیل هم در مورد منطقه و ایران مطرح است. به وضوح این موضوع را دیدیم که سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه آن‌گونه که اسرائیل و عربستان سعودی انتظار داشتند علیه ایران پیش نرفت و به نوعی حالا اسرائیل خود را در مسیر اجرای راهبرد‌های منطقه‌ای تنها دیده است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها از گذشته تاکنون عنصر حمایت از اسرائیل را کنار نگذاشته‌اند و در این مسیر حتی بحث ارسال تسلیحات به کشورهای منطقه هم با اجازه رژیم صهیونیستی انجام شده است؛ چراکه آمریکا معتقد است نباید دست برتر نظامی اسرائیل در منطقه از بین برود که البته این بخشی از فشارهای عمیق لابی یهود و ساختار سیاسی و نظامی ایالات متحده از گذشته تاکنون به شمار می‌رود. اینکه در شرایط فعلی واشنگتن نمی‌خواهد بیش از این سرویس دادن به اسرائیل را شدت ببخشد دلایل متعددی از جمله پرونده اوکراین و تایوان را شامل می‌شود و حتی در این بین بحث نیاز به کودهای شیمیایی اوکراین و انرژی ایران هم مطرح است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون تردید با سرد شدن هوا عملاً اوضاع تا حد زیادی تغییر خواهد کرد و احتمال دارد که اوضاع منطقه هم از دست آمریکا خارج شود. به عنوان مثال عربستان سعودی که متحد آمریکا به شمار می‌رود، حالا با روسیه هم ارتباط برقرار کرده که این موضوع یک امر مهم به حساب می‌آید و نوعی تغییر راهبردهای منطقه‌ای را نمایان میکند. لذا شرایط اقلیمی و سیاسی در منطقه در حال تغییر است و اسرائیل هم در چنین فضایی دست به کار شده و می‌خواهد اوضاع را به نفع خود تغییر دهد. بر همین اساس طی چند ماه آینده فراز و نشیب‌های زیادی را خواهیم دید که می‌تواند سوریه را مجدداً آماج و دستخوش یک سری حملات و تغییرات سیاسی - نظامی قرار بدهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز