خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

روسیه در حال تلافی مواضع اسرائیل است/ صادرات انرژی محور اختلاف پنهان تل‌آویو و مسکو/ اشاره روسیه به پرونده فلسطین طعنه سیاسی به اسرائیل بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۹۸۶۷

کارشناس مسائل منطقه گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد تل‌آویو با ‌استفاده از نفوذش در لهستان به دنبال فروش سلاح به اوکراین است که این مساله علناً می‌تواند منافع روسیه را هدف قرار بدهد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به انتقادهای تند روسیه از مواضع و اقدام‌های اخیر اسرائیل در ارتباط با پرونده اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در شرایط کنونی و پس از مفتوح شدن پرونده بحران اوکراین، اختلافات شدیدی میان اسرائیل و روسیه به وقوع پیوست. توجه داشته باشید نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اولین شخصی بود که در کشاکش بحران اوکراین با پوتین دیدار کرد اما حالا می‌بینیم که دو طرف با یکدیگر وارد تقابل سیاسی و دیپلماتیک شدند. توجه داشته باشید که یهودی‌ها بخش اعظمی از جامعه اوکراین را تشکیل می‌دهند و رئیس‌جمهوری این کشور هم اساساً یهودی است؛ به همین دلیل ما شاهد یک ارتباط عاطفی بین تل‌آویو و کی‌یف هستیم. در همین راستا و در طی بالا گرفتن تقابل نظامی و سیاسی بر سر اوکراین، یک‌باره اسرائیل مواضع خود علیه روسیه را تغییر داد و به نوعی می‌توان گفت که علیه مسکو دست به اقدامات دیپلماتیک و سیاسی زد.

وی ادامه داد: طی هفته‌های گذشته شاهد آن بودیم که اسرائیل به عناوین مختلف، روسیه را مورد عطاب و خطاب قرار داد و حالا به نظر می‌رسد که این تضاد بیش از پیش علنی شده است. وزارت خارجه روسیه اخیرا طی بیانیه‌ای علاوه بر محکوم کردن اقدامات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی صراحتاً اعلام کرد که اسرائیل، غزه را به زندان فلسطینی‌ها تبدیل کرده است که این موضع تاکنون سابقه نداشته است. از سوی دیگر روس‌ها مختصات و اسناد حمله هوایی اسرائیل به سوریه را که چند روز پیش انجام شد، منتشر کردند که این موضوع هم یکی از اقدامات نادر مسکو به شمار می‌رود؛ چراکه اساساً روسیه در مورد حملات اسرائیل به سوریه سکوت کرده بود و همین مسأله نشان می‌دهد که اختلافات بر سر اوکراین میان اسرائیل و روسیه بیش از حد عمیق شده است. در این میان چندی پیش یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل اقدامات روسیه در اوکراین را صراحتاً جنایت جنگی اعلام کرد که به نظر می‌رسد بیانیه اخیر وزارت خارجه روسیه در واکنش به این مواضع صادر شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید که فارغ از مواضع اخیر مقامات اسرائیل، چندی پیش و در جریان رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر ملل متحد، اسرائیل علیه روسیه رأی مثبت داد و به همین دلیل است که می‌گویم مسکو در شرایط کنونی تمامی اقدامات و مواضع اخیر اسرائیل را یکجا تلافی کرده است. این در حالی است که یکی دیگر از محورهای اختلافی که دو طرف را مقابل هم قرار می‌دهد مسئله صادرات گاز و انرژی است. اسرائیل در شرایط فعلی به دنبال آن است تا بتواند بخشی از گاز مورد نیاز اروپا را تامین کند؛ تا جایی که آنها در حال استخراج گاز اقلیم‌های دریایی لبنان هستند تا بتوانند آن را از طریق ترکیه به اروپا صادر کنند. بدون تردید این اقدامات اسرائیل از نگاه مسکو پنهان نخواهد ماند و معتقدم کشمکش میان دو طرف، به خصوص در قضیه صادرات انرژی بالا خواهد رفت.

هانی‌زاده افزود: روس‌ها می‌دانند که اسرائیل به دنبال آن است تا بتواند از زلنسکی که حالا به عنوان یک یهودی در رأس کار است، حمایت کنند و در اینجا عملاً تضاد منافع شکل می‌گیرد. بر این اساس معتقدم رژیم صهیونیستی حالا در پرونده اوکراین در کنار ناتو قرار گرفته است و حتی گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد تل‌آویو با ‌استفاده از نفوذش در لهستان به دنبال فروش سلاح به اوکراین است که این مساله علناً می‌تواند منافع روسیه را هدف قرار دهد. از سوی دیگر، برخی از سران کشورهای عربی به دنبال کانالیزه کردن بشار اسد به کشورهای خود هستند تا بتوانند از طریق هماهنگی با سوریه، گاز و نفت را به ترکیه و سپس به اروپا تحویل بدهند. اگر این مسأله به وقوع بپیوندد، بدون شک این پرونده هم به محل اختلاف روس‌ها با برخی از اعراب تبدیل خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که اشاره روسیه به قضیه فلسطین یک نوع طعنه زدن سیاسی به اسرائیل بود و این در حالی است که مسجدالاقصی این روزها صحنه درگیری‌های خونین به حساب می‌آید. به نظرم اگر این روند ادامه داشته باشد و اسرائیل سوء‌استفاده از پرونده اوکراین را بیش از حد ادامه دهد، روسیه انتقام سختی از تل‌آویو خواهد گرفت و به آنها در عرصه منطقه‌ای و به خصوص در محور دیپلماتیک، ضربه وارد می‌کند. از این جهت باید دید که آیا نگرانی روس‌ها از مواضع اسرائیل تا به اینجا تمام می‌شود یا اینکه آنها از شرایط کنونی و به خصوص بندبازی سیاسی تل‌آویو بیشتر عصبانی خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز