خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

بایدن با پذیرش کشتار غیرنظامیان غزه به دنبال جلب نظر مخالفان داخلی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۸۸۹۱

واشنگتن و تل‌آویو در ۲ مورد دیگر هم اختلاف دارند

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه گفت: اختلاف‌ها میان کاخ سفید و تل‌آویو در شرایط کنونی افزایش پیدا کرده و حتی مواضع نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به خوبی نشان می‌دهد که وی وارد فاز دیگری از سیاست شده است.

عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به اذعان رئیس‌جمهوری ایالات متحده در خصوص کشتار غیرنظامیان غزه توسط تسلیحات آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: واقعیت این است که بایدن در ایالات متحده دچار مشکل شده و حالا به دنبال آن است تا بتواند بر این مشکلات فائق آید؛ به گونه‌ای که در شرایط کنونی  بر اساس آمارهای موجود، او رأی برخی از جوانان را که به جناح چپ گرایش دارند از دست داده که دلیل آن هم بحث حمایت بی‌چون و چرا از اسرائیل است. در این راستا اینکه رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مصاحبه اخیر خود اعلام می‌کند که ارسال تسلیحات آمریکایی به اسرائیل را متوقف کرده به نوعی به دنبال آن است که بتواند طیف ناراضی از خود را راضی نگه دارد. بخش اعظمی از این طیف، مهاجران و مسلمانان هستند و بر اساس آمارهای موجود میزان رأی بایدن در میان مهاجران و مسلمانان کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این در حالیست که نتانیاهو معتقد است لابی یهود یا همان آیپک می‌تواند در یک اقدام مشخص رأی بسیاری از سناتورهای آمریکا را به هر سمتی یا به نفع هر نامزد انتخاباتی آمریکا که می‌خواهند جهت‌دهی کند و یک نفوذ علنی را به تصویر کشیده است. لذا اینکه بایدن چنین مسائلی را مطرح می‌کند و حتی در قبال حمله به رفح به اسرائیل اخطار می‌دهد و از سوی دیگر مقام‌های سیاسی و نظامی ایالات متحده هم این موضوع را مورد تاکید قرار می‌دهند که نباید اسرائیل یک اقدام رادیکال را در رفح انجام دهد، به هر ترتیب نمایانگر آن است که ایالات متحده در حال صدور پیام اخطار به اسرائیل است. از سوی دیگر اختلاف‌ها میان کاخ سفید و تل‌آویو در شرایط کنونی افزایش پیدا کرده و حتی مواضع نتانیاهو به خوبی نشان می‌دهد که وی وارد فاز دیگری از سیاست شده است.

سفیر پیشین ایران در نروژ تصریح کرد: فرض را اگر بر این بگذاریم که مسأله غزه به زودی تمام شود، اما نخست، اختلاف میان واشنگتن و تل‌آویو حول این مسأله خواهد بود که مدیریت غزه چگونه باید رقم بخورد و دومین اختلاف بر سر کابینه بعدی اسرائیل پس از نتانیاهو خواهد بود. به همین جهت باید گفت که آمریکا، هم در داخل و هم در مورد خاورمیانه و هم در مورد نتانیاهو و اسرائیل با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است و حالا علناً بایدن اعلام می‌کند که تسلیحات واشنگتن باعث کشتار غیرنظامیان در غزه شده است. ایالات متحده در همان ابتدای جنگ غزه حجم زیادی از تسلیحات را به اسرائیل ارسال کرد و حالا اعلام می‌کند که جلوی صادرات تسلیحات به تل‌آویو را موقتاً خواهد گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بایدن به نوعی در حال تست زدن وضعیت نظامی در رفح است. او همچنین نگران افزایش میزان کشتار غیرنظامیان در این منطقه بوده و به خوبی می‌داند که تند شدن رفتار اسرائیل در رفح و غزه می‌تواند بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده و همچنین اوضاع و احوال داخلی آمریکا و جایگاه کاخ‌سفید تاثیر بگذارد. این در حالیست که حماس از ابتدای امر اعلام کرده بود که باید آتش‌بس دائمی برقرار شود و در مقابل اسرائیل بر پیشروی نظامی پافشاری کرد که نهایتاً قبول آتش‌بس و شروط آن توسط حماس باعث شد تا اسرائیل در یک عمل انجام شده قرار بگیرد. به هر ترتیب اسرائیل در شرایط کنونی نمی‌تواند آنگونه که فکر می‌کند رفح را پاکسازی کند که البته آمریکا هم بر این موضوع کاملاً واقف است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز