خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل شروع دور جدید تنش‌ها در اراضی اشغالی/ امکان‌سنجی داخلی و خارجی شکل‌گیری انتفاضه/ ابعاد تصویب طرح ۱۰۰ میلیون‌ دلاری توسط کابینه اسرائیل

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۸۵۴۸

کارشناس مسائل فلسطین و اسرائیل گفت: فلسطینی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که طرح‌های صلح غربی و حتی عربی قرار نیست به نتیجه برسد و به همین دلیل مقاومت و مقابله مستقیم را برگزیدند.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل فلسطین و اسرائیل در تشریح دلایل تشدید تنش و درگیری میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها در گفت‌وکو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه در فلسطین شاهد هستیم ریشه در عملیات‌های سال ۲۰۱۵ میلادی دارد که بدان «عملیات‌های فردی» گفته می‌شود. این عملیات‌ها در زمان نخست‌وزیری نتانیاهو شروع شد و به صورت تک نفره و فردی انجام می‌شود. به همین دلیل دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی کشف این مدل عملیات را بسیار سخت می‌داند که اتفاقا چندی پیش نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسراییل هم به این موضوع اشاره کرده بود. استفاده از یک سلاح انفرادی توسط فرد عمل‌کننده دلیل دیگری است که این عملیات را پیچیده می‌کند و به همین دلیل شاهد تشدید چنین اقداماتی در عمق اسراییل هستیم. کلان‌ترین علت انجام چنین عملیات‌هایی در سرزمین‌های اشعغالی را باید ناامید شدن فلسطینی‌ها از وضعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی محیط خود دانست.

وی ادامه داد: آنها معتقدند مذاکرات و رفت و آمدهای دیپلماتیک که از سال‌ها قبل کلید خورده نه تنها به جایی نرسیده بلکه حیات و حیثیت آنها در زمان ریاست جمهوری ترامپ با تل‌آویو معامله شده است. فلسطینی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نه تنها طرح صلح غربی، بلکه طرح‌هایی که از سوی کشورهای عربی مطرح می‌شود هم هیچکدام به نتیجه نخواهد رسید و به همین دلیل حالا گزینه مقاومت و مقابله را برگزینند. توجه داشته باشید طی سه سال گذشته شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی چند برابر شده و به همین دلیل فلسطینی‌ها حقوق خودشان را در حال پایمال شدن می‌بینند. از منظری دیگر باید توجه داشته باشیم که اسراییلی‌ها به سمت امتداد دادن دیوار حائل، تشدید ایست‌و‌بازرسی‌ها در کرانه باختری و همچنین اخراج فلسطینی‌ها از قدس گام برداشتند که همین موضوع تنش میان دو طرف این پرونده را تشدید کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: حال این فشارها را باید در کنار اوضاع نابسامان اقتصادی که برآمده از پاندمی کرونا بوده بگذاریم که باعث می‌شود وضعیت سیاسی امنیتی به هم بریزد. بر اساس اسناد و داده‌هایی که از سال‌ها پیش منتشر شده باید گفت که اقتصاد فلسطین در کرانه باختری رو به تعطیلی رفته و به همین دلیل شرایط برای آنها سخت شده است. موضوع دیگر، فشارهای اسراییل در مسجدالاقصی بر فلسطینی‌ها است. آنها بارها و بارها مردم و نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی را تحت فشار قرار دادند و جدیداً شهرک‌نشینان بسیار تندرو که مورد حمایت دولت اسراییل هستند هم وارد صحن مسجد الاقصی شدند که این خودش تنش را چند برابر افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که در سال۲۰۰۰ آریل شارون، نخست‌وزیر وقت اسراییل وارد صحن مسجد الاقصی شد که در نهایت این اقدام انتفاضه دوم را شکل داد و حالا همه می‌بینیم که اخیرا یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی وارد مسجد الاقصی شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ورود لاپید به مسجدالاقصی را باید مخابره یک پیام بسیار مهم قلمداد کنیم؛ چراکه لاپید قرار است در آینده نزدیک قدرت را از نفتالی بنت تحویل بگیرد و به عنوان نخست‌وزیر جدید ایفای نقش کند. در مجموع عواملی که به آن اشاره کردم احتمال دارد بسیار خشن‌تر و کوبنده‌تر ادامه داشته باشد که می‌تواند انتفاضه جدید را رقم بزند. به یاد داریم در دوران نخست‌وزیری نتانیاهو زمانی که اوضاع سیاسی و امنیتی در سرزمین‌های اشغالی به هم می‌ریخت او مواضعش را تعدیل می‌کرد تا بتواند بحران را کنترل کند اما حالا می‌بینیم که اوضاع کاملاً بر خلاف آن روزها سپری می‌شود. توجه داشته باشید که کابینه اسراییل چند روز پیش حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای ادامه پروژه دیوارسازی و همچنین تشدید ایست‌و‌بازرسی‌ها در کرانه باختری تصویب کرد که نشان از تشدید تضادها و تنش دارد و می‌تواند اوضاع را وارد یک بحران جدید کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز