خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل و موانع اسرائیل برای انتقال یهودیان اوکراین به سرزمین‌های اشغالی/ ابعاد اختلاف آتی واشنگتن با تل‌آویو بر سر کی‌یف

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۰۸۲

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اسرائیل اگر نتواند یهودیان اوکراین را به سرزمین‌های اشغالی انتقال دهد، به آنها یک پاسپورت جدید می‌دهد که از این طریق بتوانند بین اوکراین و سرزمین‌های اشغالی در تردد باشند.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تلا‌ش‌های اسرائیل برای بهره‌برداری از تنش‌های فعلی و اسکان یهودیان اوکراین در سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید به این موضوع اشاره کنم که اسرائیل به کشورهای مشترک المنافع که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق شکل گرفتند، یک نگاه کاملاً ویژه دارد و بخشی از این نگاه به تامین جمعیت یهودی و تجمیع آنها در سرزمین‌های اشغالی برمی‌گردد. لذا در داخل تل‌آویو ما با دو رویکرد و نگاه شرقی و غربی، به این جمعیت روبه‌رو هستیم. طیفی که نگاهشان به شرق است، اساساً معتقدند که مبدأ دیدگاه آنها روسیه و اوکراین خواهد بود. در مقابل، غرب‌گراهایی که در اسرائیل حضور دارند نگاهشان به جمعیت حاضر و یا برآمده از آن سوی اقیانوس‌ها و بالاخص آمریکا و کشورهای اروپایی است. حال یک دوگانگی سیاسی در مورد نگاه به این جماعت در تل‌آویو وجود دارد که اوکراین و جمعیت یهودی حاضر در آنهم در این فرایند معنا می‌شوند.

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی، شرق‌گراهای اسرائیل نگاهشان به جمعیت یهودی اوکراین است که حالا به یکی از موضوعات مهم کابینه نفتالی بنت تبدیل شده است. در این میان ورود رژیم صهیونیستی به پرونده اوکراین و سفر اخیر نخست وزیر آن به مسکو به نوعی یک بازی جدید برای ارتقاء پرستیژ تل‌آویو به حساب می‌آید. اسرائیل و تیم فعلی آن سعی می‌کنند تا خود را به عنوان یک میانجی بین روسیه و اوکراین معرفی کنند اما باید توجه داشت که تنها هدف تل‌آویو از این اقدام، ارتقاء جایگاه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود است. همه این موضوع را باور دارند که اسرائیل نمی‌تواند تنش فعلی اوکراین و روسیه را خاموش کند و اوضاع را به حالت اول بازگرداند و اساساً ابعاد و جایگاه این بحران به حدی نیست که صهیونیست‌ها بتوانند آن را حل و فصل کنند.

این تحلیلگر مسائل اسرائیل تصریح کرد: بر این اساس تل‌آویو یک لقمه بزرگتر از دهانش را برداشته است که نتیجه آن صرفاً مانور سیاسی، تبلیغاتی و ارتقاء جایگاهش در نظم نوین جهانی خواهد بود. به موازات این وضعیت، آمریکایی‌ها از اقدامات اسرائیل در پرونده اوکراین استقبال کردند و آنها هم این روند را ادامه خواهند داد اما واقعیت این است که یک تداخل منافع در این پرونده دیده می‌شود. اسرائیل به صورت مستقیم و محکم، اقدامات روسیه علیه اوکراین را محکوم نکرد و همین موضوع باعث ایجاد اختلاف‌های جدی میان تل‌آویو و واشنگتن در آینده نزدیک خواهد شد. اگر از این مسائل بگذریم، داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل به دنبال انتقال یهودیان اوکراین به سرزمین‌های اشغالی است. فارغ از ریشه‌های تاریخی و فرهنگی یهودیان در اوکراین، باید به این موضوع توجه کنیم که این کشور چیزی در حدود ۱۰۰ هزار یهودی را درون خود جای داده است. اخبار و داده‌ها نشان می‌دهد که کابینه بنت در تل‌آویو به دنبال آن است تا بتواند یهودیان اوکراینی را به سرزمین اشغالی بیاورد و در آنجا اسکان بدهد.

رضوی افزود: حتی در این رابطه سازمان صهیونیست جهانی اعلام کرده که طرحی را در دست دارند تا برای اسکان دادن یهودیان اوکراین آپارتمان‌های ۴۴ تا ۹۰ متری را در قالب شهرک‌های جدید بنا کنند و آنها را اسکان دهند. همین طرح و پیشنهاد نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی برآورد مشخصی نسبت به وضعیت اوکراین و درگیری آن با روسیه داشته و از قبل برخی از مقدمات را آماده کرده بودند. توجه داشته باشید که طرح جابه‌جایی یهودیان از اوکراین به سرزمین‌های اشغالی مشکل و سخت است و بر اساس آمار موجود، چیزی در حدود سه هزار نفر می‌توانند وارد سرزمین‌های اشغالی شوند که از این سه هزار نفر هم صرفاً هزار نفر خواهان خارج شدن از خاک اوکراین هستند. اسرائیل به دنبال آن است تا اگر نتوانست یهودیان اوکراین را به سرزمین‌های اشغالی انتقال دهد، حداقل به آنها یک پاسپورت جدید بدهد و آنها را اصطلاحاً «دو پاسپورته» کند که از این طریق بتوانند بین اوکراین و سرزمین‌های اشغالی در تردد باشند.

موضوع دیگر این است که بسیاری از یهودیان اوکراین در اروپا متولد شده‌اند و در همانجا و با همان فرهنگ و سنت رشد کردند و حالا نمی‌خواهند وارد سرزمینی شوند که هر چندوقت یکبار به دلیل ماجراجویی‌های تل‌آویو، موشک‌های حماس و مقاومت فلسطین در خاک آن فرود می‌آید. فارغ از این مسائل، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه اول کمیته ویژه پیگیری وضعیت یهودیان اوکراین دو مسئله را برای انتقال آنها از کی‌یف و سراسر اوکراین به سرزمین‌های اشغالی مطرح کرده است؛ نخست اینکه آنها قصد دارند به جهان بگویند که در تنگنا به کمک یهودیان اوکراین رفته‌اند و مسأله دوم این است که اعلام کردند باید به نحوی از یهودیان وارد شده به اسرائیل استقبال شود که آنها هم به سایر هموطنان خود پیشنهاد مهاجرت به تل‌آویو را بدهند. بر همین اساس اسرائیل در وهله اول از پرونده اوکراین برای ارتقاء جایگاهش در منطقه و فرامنطقه استفاده می‌کند و در مرتبه دوم سعی می‌کند با انتقال یهودیان اوکراین، یک آرایش قومی جدید را شکل دهد و توازن جمعیت را به نفع خود در آنجا تغییر دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز