خبرگزاری کار ایران

متیلن کلراید | پرمصرف ترین حلال را بیشتر بشناسیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۰۶۶۱

اگر به دنبال یک حلال هستید که در ساختار مواد شیمیایی بسیاری وجود دارد و در صنعت با نام‌های مختلفی از آن یاد می‌شود، باید با متیلن کلراید آشنا شوید. یک هیدروکربن که در ساختار خود از کلرها نیز استفاده کرده و همین ساختار باعث شفافیت و بی‌رنگی، داشتن بوی تند شیرین و ضد اشتعال آن شده است. این ماده به دلیل خاصیتی‌های بی شماری که دارد در انواع بخش‌ها و صنایع کاربرد دارد؛

. بسپار مارکت یکی از شرکت‌های بازرگانی خوش آوازه در زمینه واردات و توزیع مواد اولیه شیمیایی بسیاری از صنایع مانند پلیمر، رنگ، رزین، شوینده و غذایی است. در صورت علاقه برای آشنایی و خرید عمده از واردکننده متیلن کلراید کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با این ماده و نحوه خرید متیل کلراید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود در این زمینه را دریافت کنید.

متیلن کلراید (methylene chloride) چیست؟

اگر بخواهیم درباره چیستی این ماده شیمیایی سخن بگوییم می‌توانیم اشاره کنیم این ماده با نام دی کلرومتان نیز در صنعتی شناخته می‌شود. فرمول شیمیایی این ماده در صنعت CH2Cl2 است که مشتقات مولکول متان بوده و در آن به جای 2 پیوند با هیدروژن، 2 پیوند با کلرین وجود دارد. این ماده شیمایی به وفور در بخش‌های مختلف صنعتی به عنوان حلال، جداکننده، تولید کننده و غیره استفاده می‌شود. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد کاربردهای این محصول ارائه شده است.

نحوه ساخت و تولید متیلن کلراید

این ماده شیمیایی به دو صورت طبیعی و مصنوعی ساخته می‌شود که در ادامه مختصرا توضیح داده می‌شود.

روش ساخت طبیعی

تمامی مواد سازنده این ماده در طبیعت وجود دارند، شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که مواد اولیه سازنده این مایع شیمیایی چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم منابع تولید این ماده در اقیانوس‌ها، جلبک‌ها و مواد آتشفشانی وجود دارند. این ماده با فعل و انفعالاتی که در طی فرآیندهای طبیعی با گذشت زمان رخ می‌دهد، ساخته می‌شود. اما بیشترین تولید این محصول از راه‌ها و روش‌های شیمیایی است که توضیح می‌دهیم.

روش ساخت مصنوعی و صنعتی

در این روش گاز کلرین و متان در دماهای بالای 400 تا 500 درجه سانتی گراد باهم ترکیب می‌شوند. در این دما واکنش‌های بسیاری رخ می‌دهد و در نهایت محصول جانبی با روش تقطیر از کلرومتان‌ها، دی کلرومتان‌ها، کلروفرم‌ها و هیدروژین کلریدها ساخته می‌شود.

کاربرد متیلن کلراید در بخش‌های مختلف صنعتی

متیلن کلراید | پرمصرف ترین حلال را بیشتر بشناسیم

همان طور که گفتیم این ماده شیمیایی دارای خواص بسیاری است که آن را مناسب استفاده در بخش‌های مختلف کرده است. در این بخش برخی از کاربردهای مهم آن را بررسی می‌کنیم.

  • در بخش خانگی: این ماده شیمیایی به دلیل خاصیت حلال بودنش، در بخش مصرف خانگی برای پاک کردن انواع رنگ‌ها از روی سطوح مختلف خانه استفاده می‌شود.
  • در مصرف صنعتی: مانند مورد قبل، به دلیل خاصیت حلال بودن این ماده در بخش‌های مختلف صنعتی برای پاک کردن آلاینده‌ها از روی سطوح و قطعات فلزی مانند تجهیزات راه آهن و هواپیماها از این ماده استفاده می‌شود.
  • به عنوان حلال صنعتی: زدودن آلاینده‌ها از روی تجهیزات مختلف یکی از عملیات مهم در بخش‌های مختلف صنعتی است. به همین علت از این ماده همواره به عنوان یک حلال صنعتی یاد می‌شود.
  • در بخش داروسازی: این ماده برای جداسازی مواد شیمیایی موجود در گیاهان برای ساخت داروهای آنتی بیوتیکی، ویتامینی و استروئیدی استفاده می‌شود. همچنین در بخش پزشکی و داروسازی به ماده‌ای قوی برای پاک کردن میکروب‌ها، مواد آلی و چربی‌ها از روی تجهیزات پزشکی نیاز است که بعد از پاکسازی آسیبی به خود تجهیزات وارد نکند و این ویژگی تنها در متیلن کلراید وجود دارد.
  • به عنوان پاک کننده: این ماده دارای نقطه جوش پایینی است و این باعث می‌شود برای روغن زدایی از قسمت‌های حساس و غیرقابل دسترس از این ماده استفاده شود. معمولا بسیاری از متخصصین تعمیر خودرو از این ماده در جهت پاکسازی روغن و گریس از روی قطعات خودرو استفاده می‌کنند.
  • به عنوان پاک کننده رنگ: این ماده به عنوان یک لایه‌بردار قوی عمل کرده و پوشش رنگی یا لاک را از روی سطوح مختلف پاک می‌کند.

خطرات احتمالی در هنگام استفاده از متیلن کلراید

با ویژگی‌های استثنایی این ماده آشنا شدید، حال بهتر است قبل از خرید متیلن کلراید ، در مورد خطرات احتمالی آن آشنا شوید و در هنگام استفاده با احتیاط عمل کنید.

  1. این حلال صنعتی جز مواد آسیب‌رسان به قسمت‌های تنفسی بدن است و همچنین امکان ایجاد سرطان نیز در آن وجود دارد. بنابراین بهتر است در هنگام خرید و استفاده از این محصول تمام توصیه‌های پزشکی و درمانی لازم را رعایت کنید.
  2. این ماده علاوه بر تاثیر بر روی دستگاه تنفسی، بر روی بخش‌های مختلف بدن همچون مغز، ریه، کلیه، کبد و بخش تولید مثل افراد نیز تاثیر منفی و سو دارد. همچنین افرادی که در تماس طولانی مدت با این ماده قرار بگیرند، ممکن است دچار اختلالات عصبی و شناختی نیز شوند.
  3. این ماده تاثیر بسیار منفی بر روی زنان باردار و جنین آن‌ها دارد، زیرا هموگلوبین‌های موجود در بدن جنین قابلیت بیشتری برای جذب مونوکسید کربن دارند و این نکته باعث آسیب شدید به سیستم عصبی کودک می‌شود.
  4. همان طور که گفتیم اگر در تماس طولانی مدت با این ماده باشید ممکن است بخشی از حس شما از بین رود، همچنین ممکن است برای مدت کوتاهی هوشیاری خود را نیز از دست دهید.

سخن پایانی

صنایع شیمیایی دارای طیف گسترده‌ای از محصولات است که بخش مهمی از آن توسط صنایع داخلی تولید می‌شود.

اما بخش دیگری از فرآورده‌های شیمیایی که در داخل تولید نمی‌شود توسط شرکت‌های مختلف وارد می‌شود تا پاسخگوی نیازهای مصرف کنندگان در بازار باشد.

حلّال‌ها یکی از فرآورده‌های شیمیایی هستند که در بخش‌های مختلف صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. خرید حلّال های وارداتی را باید از فروشندگان و واردکنندگان معتبر صورت دهید تا از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.

خرید چنین محصولاتی از فروشندگان یا واردکنندگان غیر معتبر می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را برای صنایع و محصولات شرکت‌های خریدار در پی داشته باشد.

در این مقاله توضیحات جامع و کاربردی درباره یکی از مهم‌ترین مواد شیمیایی در اختیار شما قرار داده شد. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با قسمت خرید متیلن کلراید و بخش‌های فروش متیلن کلراید از بسپار مارکت کمک بگیرید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز