خبرگزاری کار ایران

هیدرو کلریک اسید چیست ؟ خطرات و کاربردهای آن را بدانیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۱۹۷

هیدروکلریک اسید مرک، یک اسید قوی و خورنده است که با فرمول مولکولی hcl و جرم مولکولی ۳۶.۴۵۸ گرم بر مول توانایی حل کردن انواع مختلف فلزات و همچنین تولید کلرید فلزات و گاز هیدروژن را دارد.

ترکیب شیمیایی غیرآلی مذکور به طور گسترده در برخی صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ناگفته نماند که هیدرولیک اسید به طور طبیعی جهت کمک به هضم غدا تولید می‌شود.

در ادامه این راهنما با همکاری سایت نوبل کمیکال با انواع هیدروکلریک اسید مرک و کاربردهای آن آشنا خواهیم شد.

روش‌های مختلف تولید هیدروکلریک اسید

  • تولید اسید کلریدریک طی واکنش اسید سولفوریک با نمک طعام
  • تولید جوهر نمک طی الکترولیز نمک طعام
  • واکنش‌های کلرینه کردن ترکیبات معین پتروشیمی

کاربردهای هیدروکلریک اسید مرک

ماده مذکور دارای کاربردهای گسترده و زیادی در صنعت و تجارت می‌باشد که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم شد:

  •  کاربرد هیدروکلریک اسید مرک در ساخت فولاد

ماده شیمیایی مذکور یک اسید خورنده و بسیار قوی بوده که در ساخت فولاد برای پل‌ها و خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، در تولید گسترده وینیل کلرید برای پلاستیک PVC نیز نقش موثری داشته و یکی از مواد شیمیایی تولیدکننده فوم پلی اورتان و کلرید کلسیم نیز به‌شمار می‌رود. شایان ذکر است که خصوصیات فیزیکی هیدروکلریک اسید، همانند نقاط جوش، ذوب، چگالی و pH وابسته به غلظت یا مولاریته hcl در محلول آبی است.

  •  کاربرد جوهر نمک در تولید مواد غذایی

اسید کلریدریک در تولید موادغذایی نیز نقش دارد. اسید مذکور برای تصفیه نمک‌های سفره و همچنین تنظیم اسیدیته محلول‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، از هیدروکلریک اسید مرک جهت کنترل pH محصولات دارویی، غذاها و همچنین آب نیز استفاده می‌شود. ناگفته نماند که این ماده در صنایع‌غذایی و به‌طور دقیق‌تر در فرآوری انواع محصولات غذایی ازجمله شربت ذرت، نوشابه‌ها، کوکی‌ها، کراکرها، کچاپ، غلات و سایر محصولات غذایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقش این ماده به‌عنوان یک عامل اسیدی‌کننده در سس‌ها، آب سبزیجات و موادغذایی کنسرو شده، تقویت طعم و کاهش فساد موادغذایی بسیار پررنگ است.

  •  کاربرد جوهر نمک در از بین بردن زنگ‌زدگی

جوهر نمک یا همان هیدروکلریک اسید به دلیل خورندگی زیاد، از آن به‌عنوان ماده شیمیایی از بین برنده لکه‌ها و یا زنگ‌زدگی‌ها، سایر ناخالصی‌ها از کربن، آلیاژ، فولاد ضد زنگ، به ویژه فلزاتی مانند آهن، مس و سایر مواد استفاده می‌شود.

  •  کاربرد اسید هیدروکلریک در ضدعفونی کردن

اسید مذکور اغلب به صورت رقیق مورد استفاده قرار گرفته و به طور معمول از آن برای نظافت و ضدعفونی کردن کاشی‌های آشپزخانه استفاده می‌شود. ناگفته نماند که ماده مذکور در صنایع نساجی نیز به منظور سفید کردن لباس و فرآوری چرم در صنعت برنزه کردن چرم نیز استفاده می‌شود.

  •  کاربرد هیدروکلریک اسید مرک در تولید نفت

جوهر نمک در تولید نفت نیز نقش به‌سزایی را ایفا می‌کند. به این صورت که هیدروکلریک اسید به صخره یا ساختارهای سنگی تزریق شده و سبب ایجاد منافذ بزرگ در آن‌ها می‌شود. این موضوع به طور قابل‌‌توجهی به تولید نفت کمک خواهدکرد.

  •  سایر کاربردهای جوهر نمک

هیدرو کلریک اسید چیست ؟ خطرات و کاربردهای آن را بدانیم

  • هیدروکلریک اسید به‌منظور حفظ سطح بهینه pH در آب استخرهای شنا نیز به‌کار گرفته می‌شود.
  • اسید مذکور در تولید باتری، لامپ‌های فتوشیمیایی و مواد آتش‌بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جوهر نمک برای پردازش قند و تولید ژلاتین کاربرد دارد.
  • در اثر واکنش هیدروکلریک اسید با سنگ آهک، کلرید کلسیم تولید شده که می‌توان از آن به‌عنوان نمک در جاده‌های یخ زده بهره‌گیری کرد. البته کلرید کلسیم در تولید موادغذایی به‌عنوان یک تثبیت‌کننده و قوام‌دهنده در کالاهای پخته شده و همچنین به‌عنوان یک ماده ضد میکروب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • این ماده در تولید کلریدها، به منظور پالایش سنگ معدن در تولید قلع و نانتال، تمیز کردن محصولات فلزی، آبکاری، حذف رسوب از دیگ‌های بخار، خنثی‌سازی سیستم‌های بنیادی و به‌عنوان معرف آزمایشگاهی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ماده مذکور به‌عنوان کاتالیزور و حلال در سنتزهای آلی، تولید کود و رنگ، هیدرولیز کردن نشاسته و پروتئین‌ها در تهیه محصولات غذایی متنوع، در صنایع نساجی، عکاسی و لاستیک‌سازی نیز نقش به‌سزایی را ایفا می‌نماید.
  • هیدروکلریک اسید مرک در تولید ترکیبات آلی همانند وینیل کلرید و دی کلرواتان برای پلاستیک یا PVC (پلی وینیل کلراید)، بیسفنول A و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • اسید مذکور در تهیه ترکیباتی که به‌عنوان مواد شیمیایی تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.
  • هیدروکلریک اسید در بازسازی رزین‌های یونی نیز کاربرد دارد.

خطرات و نکات ایمنی هیدروکلریک اسید مرک

هیدروکلریک اسید در کنار کاربردهای مفیدی که دارد، استفاده از آن‌ با خطراتی نیز همراه است که می‌بایست برای جلوگیری از بروز هرگونه آسیب، با نکات ایمنی حین استفاده از جوهر نمک آشنا باشید. اسید مذکور به‌عنوان یک ماده سمی شناخته شده و غبار اسیدی آن می‌تواند حاوی اسید هیدروکلریک متراکم باشد. لازم به ذکر است که مه و محلول این نوع اسید برای بافت‌های زنده، خاصیت خورندگی دارند؛ در نتیجه، هیدروکلریک اسید می‌تواند به اندام‌های تنفسی، مو، پوست و روده آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کند. هیدروکلریک اسید مرک به صورت یک مایع غلیظ خورنده در دسترس بوده و در صورت تماس با پوست می‌تواند سبب سوختگی شیمیایی شود. مطابق اعلامیه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، در صورت پاشیده شدن ترکیب مذکور در چشم، این ماده می‌تواند سبب آسیب چشم‌ها و حتی نابینایی شود. ناگفته نماند که بلع این ماده غلیظ، می‌تواند آسیب‌های جدی به دهان، گلو، مری و معده نیز وارد نماید.

هیدرو کلریک اسید چیست ؟ خطرات و کاربردهای آن را بدانیم

مطابق نظر اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، برخی از محصولات غذایی و همچنین نوشیدنی‌ها، حاوی مقادیر اندکی هیدروکلریک اسید می‌باشند؛ اما مقادیر مذکور در حین مصرف و هضم یا پس از جذب، خنثی می‌شوند. برای جلوگیری از هرگونه آسیبی حاصل از تماس با این ماده، توصیه می‌شود هنگام کار کردن با آن، از تجهیزات ایمنی ازجمله دستکش‌های لاستیکی یا PVC، عینک‌های محافظ چشم و لباس‌های مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده نمایید. لازم به ذکر است که ظروف فلزی به دلیل خاصیت خورنده آن، ظروف مناسبی برای نگهداری هیدروکلریک اسید محسوب نمی‌شوند. بلکه ظروف پلاستیکی گزینه مناسبی برای ذخیره این اسید خواهند بود. چنانچه قصد خرید قیمت اسید کلریدریک مرک را دارید، مجموعه «نوبل کمیکال» را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای اطلاع از قیمت hcl مرک و بازدید از محصولات می‌توانید به آدرس https://nobelchem.ir/ مراجعه نمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز