خبرگزاری کار ایران

مزایا و معایب تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس (RO)

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۶۰۵۷

صنایع مختلف در جهان جهت تولید محصولات خود به آبی نسبتا سالم و با کیفیت مطلوب نیاز دارند. چون در برخی از صنایع کیفیت آب استفاده شده به عنوان ماده اولیه در کفیت نهایی محصول تولید شده و سلامت قطعا داخلی دستگاه ها و تجهیزات موثر است.  از این رو  دستگاه های تصفیه آب صنعتی امروزه به جزء لاینفک صنایع تبدیل شده است.  اما مهم است که برای هر صنعتی از چه روشی در تصفیه آب صنعتی استفاده شود؟ تصفیه آب صنعتی روش های مختلفی دارد که؛ نوع منبع آب ورودی به دستگاه تصفیه آب، میزان خلوص آب تصفیه شده و نوع صنعت سه عامل تعیین کننده در نوع روش تصفیه آب صنعتی است. 

فیلتراسیون اسمز معکوس یکی از جذاب ترین و تکامل یافته ترین روش های فن آوری تصفیه آب است. برای مثال، بسیاری از کشورها از اسمز معکوس برای شیرین کردن آب دریا در تلاش برای مقابله با کمبود آب در مکان‌های کلیدی استفاده می‌کنند. نگاهی به تعدادی از انواع مختلف فیلترهای آب RO و مطالعه در مورد مزایا و معایب و خروجی فیلترها به صاحبان خانه کمک می کند تا بهترین تصمیم را برای نیازهای منحصر به فرد خود در مورد فیلتر آب اتخاذ کنند. سیستم‌های تصفیه آب اسمز معکوس یکی از محبوب‌ترین اشکال تصفیه آب هستند و با دلیل موجه یکی از مؤثرترین اشکال تصفیه آب امروزه هستند.

روش اسمز معکوس چیست؟

روش اسمز معکوس ( Reverse Osmosis ) از روش های تکامل یافته در تصفیه آب است که در آن از طریق یک غشای نیمه تراوا از جنس استات سلولوز یا پلی آمید و اعمال فشار، آب شور و ناخالص به آبی شیرین و خالص از هر گونه ویروس و ناخالصی تبدیل می شود. مکانیسم اسمز معکوس به این گونه است که؛ با اعمال فشار خارجی اسمزی، آب با ناخالصی بالا به سمت آب خالص حرکت می کند، در این حالت تمام ذرات محلول در آب توسط غشای نیمه تراوا فیلتر می شود و تنها به مولکول های آب اجازه عبور می دهد. اندازه منافذ 0.0001 میکرون است، به این معنی که اسمز معکوس در از بین بردن باکتری ها، مانند سالمونلا و ویروس ها، از جمله هپاتیت A، نوروویروس و روتاویروس و تک یاخته ها مانند ژیاردیا بسیار موثر است. اگر به مقدار زیاد در آب تصفیه شده از قبل یافت شوند، می توانند برای نوزادان و افراد مسن مضر باشند.

فیلترهای اسمز معکوس چه چیزی را حذف می کنند؟

سیستم های RO آلاینده هایی از جمله نیترات ها، سولفات ها، فلوراید، آرسنیک و موارد دیگر را از آب حذف می کنند. اما مواد معدنی سالم مانند منیزیم، کلسیم، پتاسیم و سدیم را نیز از بین می برد. به طور کلی 100 ماده از آب لوله کشی را با راندمان فیلتراسیون 99 درصد یا بالاتر حذف می کنند. به طور کلی ادعاهایی در مورد آنچه RO حذف می کند مبتنی بر فیلترهای RO صنعتی فشار بالا است، بنابراین فیلترهای خانگی ارزان تر ممکن است به اندازه کافی موثر نباشند.

مزایای تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس

  • دستگاه تصفیه اب صنعتی به روش اسمز معکوس خاصیت آب شیرین کنی هم دارد.
  • نیاز به استفاده از مواد شیمیایی برای تصفیه ندارد
  • انرژی مورد نیاز آن در مقایسه با سایر روش ها (مثلا؛ روش تقطیری )برای اعمال فشار بسیار کم است 
  • سیستم های اسمز معکوس به نگهداری خاصی نیاز ندارند و تنها باید سالی یکبار ضدعفونی و تمیز شوند.
  • تا ۹۸  درصد ناخالصی ها را از ابین می برد.
  • قابلیت حذف مواد رادیواکتیو، ذرات ارگانیسمی (که بیماری زا هستند) و شیمیایی (آرسنیک، کلر و جیوه)  را دارد.
  • اسمز معکوس تمام ذرات یونی را از بین می برد.
  • غشای نیمه تراوا در روش اسمز معکوس عمر نسبتا طولانی ( حدود دو سال ) دارد.

مزایا و معایب تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس (RO)

معایب تصفیه آب به روش اسمز معکوس

  • اسمز معکوس در کنار کاربردی بودن و مزایایی که دارد، معایبی هم دارد.
  • مصرف بالای آب در این روش یکی از معایب آن به شمار می رود. تکنولوژی اسمز معکوس به میزان ۴ برابر مقداری که آب خالص و تصفیه شده تولید میکند، به آب نیاز دارد. البته که این میزان آب مورد نیاز با توجه به میزان مواد جامد در آب، میزان آلاینده ها و دمای آب متغیر است. 
  • از بین رفتن  مواد معدنی به این دلیل که بزرگتر از مولکول های آب هستند، از معایب دیگر روش اسمز معکوس است. این درحالی است که وجود مواد معدنی چون؛ منیزیم، کلسیم و پتاسیم برای سلامت بدن نیاز است.
  • آب با TDS  بالا ممکن است به دستگاه آسیب بزند و آب تصفیه شده نیز خلوص کمتری داشته باشد.
  • نیاز به اعمال فشاری بیشتر فشار اسمزی دارد.
  • هزینه نصب دستگاه های اسمز معکوس بالاست.
  • فرآیند اسمز معکوس سرعت کمی دارد.
  • روش اسمز معکوس نیاز به برق دارد.

خرید تصفیه آب صنعتی RO

با تمام این تفاسیر و تمام مزایا و معایبی که روش اسمز معکوس دارد، هنوز هم از کاربردی ترین روش های تصفیه آب، هم در مقیاس صنعتی و هم در مقیاس خانگی است.  اگر بر سر دوراهی انتخاب و خرید تصفیه آب صنعتی هستید، کافی است با کارشناسان متخصص در این زمینه تماس حاصل کرده و با بیان شرایط و انتظارات خود از یک دستگاه تصفیه آب (مانند؛ منبع مورد استفاده برای تصفیه میزان، درصد خلوص آب تصفیه شده. نوع صنعت) مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید. شرکت تصفیه آب باران بهاری به نشانی اینترنتی https://springrain.co/ با ۲۲ سال تجربه در زمینه طراحی وساخت دستگاه های تصفیه آب می تواند به شما در داشتن بهترین انتخاب و یک خرید آسان  شما را یاری دهد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز