خبرگزاری کار ایران

اهمیت بازی های فکری برای کودکان و نوجوانان

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۴۶۸

رشد فکری کودک، همیشه جزء مهم‌ترین مواردی است که ذهن پدر و مادرها را به خود مشغول می‌کند، اما چگونه باید آن را عملی کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید عنوان کنیم که، اسباب بازی‌ها در انواع مختلف می‌توانند بهترین ابزار برای رشد و تسریع یادگیری در کودکان باشند و در مورد رشد فکری، اسباب بازی‌های فکری بیشترین نقش را دارند. حال ممکن است از خود بپرسید که چگونه به این مهم دست پیدا کنیم؟ راه‌حل این است که فرزندانتان را تشویق کنید تا با بازی با اسباب بازی‌های فکری مغز خود را با کارهای سرگرم کننده و فکری درگیر کند و به این ترتیب، می‌توانید کودک خود را از نظر ذهنی و فکری پیشرفت دهید.

کودکان علاقه بسیاری به یادگیری دارند و حس کنجکاوی نیز در آنها همیشه زنده است. آنها دائماً به دنیای اطراف خود علاقه نشان می‌دهند و ذات کاوشگرشان باعث می‌شود رشد کنند و ذهن‌شان همیشه فعال باشد. والدین می‌توانند با خرید اسباب بازی‌های آموزشی به رشد کودکان خود و همچنین فراهم کردن فضایی برای درک راحت‌تر محیط اطراف کودکان کمک کنند.

بازی‌های فکری به تحریک توانایی‌های شناختی کودک کمک می‌کند و همچنین به او کمک می‌کند تا نشستن و تمرکز روی یک کار را بهبود ببخشند. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینید چرا کودکان به بازی‌های فکری به عنوان بخشی از روال یادگیری خود نیاز دارند و تاثیر اسباب بازی بر یادگیری کودکان چگونه است.

بازی‌های فکری روند تفکر در کودکان و نوجوانان را بهبود می‌دهند

معمولا همه به اسباب بازی برای سرگرمی کودکان و نوجوانان نگاه می‌کنیم و نمی‌توانیم قبول کنیم که این وسایل تاثیر خارق‌العاده‌ای بر ذهن و فکر کودک داشته باشند. اما بازی‌های فکری اساسا یک پازل فکری هستند که کودک در آنها از منطق برای یافتن پاسخ استفاده می‌کند. اگرچه اسباب بازی که کودک در حال بازی با آن است ممکن است ساده باشد، اما برای حل آن باید سراغ فرآیند فکری برود و روش‌های مختلف را امتحان کند.

تفکر جانبی، یا حل مشکلات با رویکرد غیرمستقیم یا خلاق، اغلب در این مدل بازی‌ها استفاده می‌شود و به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند از زاویه‌ای متفاوت به راه‌حل برسند. از آنجایی که بازی‌های فکری برای کشش ذهن کودکان و نوجوانان طراحی شده‌اند، از این رو کودکان و نوجوانان تشویق می‌شوند که برای حل مسئله راه‌های مختلف را امتحان کنند، تمرینی که می‌تواند به بچه‌ها در زندگی آینده بسیار کمک کند.

بازی‌های فکری ذهن را تمرین می‌دهند

اهمیت بازی های فکری برای کودکان و نوجوانان

بازی‌های فکری و پازل‌ها ذهن را به روشی متفاوت از یادگیری معمولی تمرین می‌دهند. مانند هر عضله دیگری، ما باید مغز خود را در بهتری و سالم‌ترین حالت نگه داریم و قدرت ذهنی خود را حفظ کنیم، و شروع این کار از سنین پایین خواهد بود. سالم و فعال نگه داشتن ذهن و مغز می‌تواند به کودکان و نوجوانان در کارهای مدرسه، فعالیت‌های بدنی و توانایی تطبیق سریع‌تر با چیزهای جدید کمک کند. انواع بازی فکری به این امر کمک می‌کند و می‌توان عنوان کرد که این نوع بازی‌ها برای تمام سنین مناسب هستند.

حل کردن معماها، سودوکو، جدول کلمات، بازی یک نفره، حل مکعب روبیک و بهترین بازی های دو نفره برد گیم را می‌توانید برای این منظور انجام دهید. با اینکه امروزه بازی‌های ویدیویی و ‌آنلاین بسیار طرفدار دارند، اما برد گیم‌هایی نیز هستند که هم برای جمع دو نفره و هم برای جمع‌های بزرگ‌تر انتخاب بسیار عالی هستند و باعث هیجان، سرگرم شدن، تفکر و یادگیری می‌شوند.

بازی‌های فکری تمرکز را بهبود می‌بخشند

عدم تمرکز چیزی است که همه کودکان و نوجوانان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا این ویژگی در تمام آنها به صورت ذاتی وجود دارد. انجام یک بازی فکری یا پازل هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده، کودکان را تشویق می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری روی یک مشکل متمرکز بمانند تا زمانی که آن مشکل حل شود.

بازی‌های فکری‌ای که باعث سرگرم شدن طولانی مدت کودک و نوجوان می‌شوند، به بهبود تمرکز نیز کمک می‌کنند؛ به خصوص اگر بازی در عین سادگی کمی پیچیدگی خاص خود را نیز داشته باشد و سریع حل نشود. بازی‌ای که خیلی آسان است به سرعت تمام می‌شود و یک بازی فکری که خیلی سخت است، می‌تواند باعث کلافگی و خسته شدن کودک و نوجوان از بازی شود. حتما در زمان خرید بازی فکری به سن و علاقه کودک و نوجوان خود اهمیت دهید و مناسب با خواست و توان او بازی را تهیه کنید.

بازی‌های فکری خلاقیت را بهبود می‌دهند

اهمیت بازی های فکری برای کودکان و نوجوانان

همان‌طور که در بالا ذکر شد، بازی‌های فکری نیاز به تفکر و یافتن راه‌حل‌های خلاقانه دارند. در سنین کودکی و نوجوانی است که خلاقیت باید تقویت شود و بازی‌های فکری می‌توانند این کار را انجام دهند. خارج از چارچوب فکر کردن برای حل یک معما در سایر زمینه‌ها از هنر گرفته تا نوشتن خلاق و همچنین بازی با دوستان کاربرد دارد. در صورتی که کودک و نوجوان شما در سنین پایین با بازی‌های فکری خود را سرگرم کند، این امکان وجود دارد که در سن بالاتر و در مدرسه از پس دروس سخت مانند ریاضی راحت‌تر بر بیاید.

بازی‌های فکری حافظه را بهبود می‌بخشند

یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات، از سنین پایین و با بازی‌های مناسب تقویت می‌شود. انجام بازی‌هایی که در روند بازی با آنها نیاز به حافظه قوی است، فعالیتی است که باید در برنامه روزانه کودکان و نوجوان قرار بگیرد؛ چرا که با تقویت حافظه، فرزند شما در مدرسه، تست‌ها و آزمون‌ها را به خوبی سپری می‌کند و نمرات عالی به دست می‌آورد.

با تمام این مزایا می‌توان گفت که بازی‌های فکری برای کودکان و نوجوانان از مهم‌ترین وسایل بازی هستند که شما به عنوان والدین باید برای فرزند خود تهیه کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز