خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت اعلام کرد:

۱۳۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۵۱۸۱

مدیر عامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه امسال جهش دوم سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی رقم می‌خورد، گفت: نزدیک ۷ میلیارد دلار در ۲۰ مخزن گازی سرمایه گذاری خواهد شد که نتیجه آن تولید ۱۳۰ میلیون متر مکعب گاز خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن خجسته مهر در مراسم امضای تفاهمنامه مطالعات طرح های توسعه ۱۶ میدان گازی با بیان اینکه یکی از رویدادهای مهم را در عرصه اقتصادی و جهش تولید شاهدیم، اظهار داشت: ماموریت اصلی شرکت ملی نفت تولید نفت و گاز، صادرات و درآمدزایی و خلق ثروت برای کشور است. برای این مهم باید بتوانیم سرمایه گذاری مستقیم و تامین مالی غیرمستقیم داشته باشیم. در این رابطه شرایط عمومی قراردادهای IPC به هایت وزیران پیشنهاد شد و بر این اساس علاوه بر شرکتهای اکتشاف تولید؛ سرمایه گذاران نیز بتوانند طرف دوم قرارداد باشند.

وی افزود: ما سال گذشته حضور بانک‌ها را به عنوان سرمایه گذار در صنعت نفت تجربه کردیم که در پی آن ۱۳ میلیارد دلار قرارداد منعقد شد که در صنعت نفت ایران بی نظیر بود، از این رقم ۱۳ میلیارد دلاری ۱۲.۵ میلیارد دلار مربوط به میادین مشترک و ۵۰۰ میلیون دلار نیز مربوط به میادین مستقل بوده است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه در ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ نیز قرارداد فشارافزایی پارس جنوبی را رقم زدیم، گفت: این اقدامات بیانگر این است که رویکرد جدیدی از وزارت نفت به جامعه اقتصادی کشور تزریق می شود.

وی با بیان اینکه امسال جهش دوم سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی رقم می خورد، گفت: نزدیک ۷ میلیارد دلار در ۲۰ مخزن گازی سرمایه گذاری خواهد شد که نتیجه آن تولید ۱۳۰ میلیون متر مکعب گاز خواهد بود.

خجسته مهر گفت: به‌تازگی با امضای قرارداد طرح ملی فشارافزایی، وزارت نفت نشان داد که می‌تواند کارهای بی‌نظیری در این صنعت انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه با نهایی و اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌های امروز بیش از ۱۶ مخزن گازی کشور توسعه می‌یابد، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور در چهار استان خوزستان، فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد افزوده می‌شود.

معاون وزیر نفت گفت: امسال با همکاری بخش خصوصی و هلدینگ‌های پتروشیمی، جهش دوم در سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها را رقم می‌زنیم که این سرمایه‌گذاری مولد، راهبردی و معنادار است؛ زیرا قراردادهایی جذاب، زودبازده و درآمدزا هستند.

وی سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در بخش بالادستی صنعت نفت را قراردادی برد - برد برای شرکت ملی نفت ایران و آن‌ها دانست و گفت: مردم به‌عنوان سرمایه‌گذاران اصلی پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها، با این تفاهم‌نامه‌ها در طرح‌های بالادستی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

خجسته مهر افزود: معنای سال جهش تولید با مشارکت مردم این است که بسیاری از مردم ایران جزو سهام‌داران خرد و کلان واحدهای پتروشیمی هستند و هرکدام از آن‌ها که پولی دارند، در پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالانه به‌طور میانگین یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار قرارداد امضا شده است، درحالی‌که در دو سال و نیم عمر دولت سیزدهم این رقم به سالانه ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و درمجموع قراردادهایی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار امضا شده که بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز