خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

قبرستان لکوموتیو در حاشیه کرج با ٢٠٠ دستگاه از رده خارج

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۴۴۹

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: در حاشیه کرج قبرستان لکوموتیو داریم که ٢٠٠ دستگاه لوکوموتیو در این قبرستان خاک می‌خورند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، میعاد صالحی در نشست خبری امروزدرباره عملکرد راه‌آهن در سال گذشته اظهار داشت: در پیگیری ماده ١٢ درسال گذشته تلاش شد که یک نقطه عطفی در این باره داشته باشیم. موضوع ماده ١٢ و اعداد در نظر گرفته شده برای صرفه‌جویی در سوختبرای راه‌آهن سالها در متن قانون آمده بود اما خاک می‌خورد و به اجرانمی‌رسید. 

وی ادامه داد: تنها یک بار در مقطعی از مجموع ٧.۵ میلیارد دلار کمتر از١٠٠ میلیون دلار پرداخته شده بود اما در سال گذشته توانستیمتوافقنامه مربوطه را بین دو وزارت خانه راه و شهرسازی و نفت به امضابرسانیم و ذیل آن حواله مالی به معادل ١٠٠٠ میلیارد تومان تولید شد وامیدواریم در روزهای آینده به سازمان برنامه ارسال شود. این مسیر ٧٠خوان طی شد و امیدواریم شهد شیرین آن به کام سرمایه‌گذاران بنشیند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ترمز دار کردن تمام واگن‌های باری درسال گذشته گفت: در سال گذشته سیستم ترمز ٨ هزار واگن باری اصلاح شد این در حالی است که در بیش از یک دهه  اخیر یک سوم واگن باریبدون داشتن ترمز سیر می‌کردند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: هر کدام از این واگن‌ها حدود ۵٠ تن بار دارند و در یک قطار میزان بار به ٢ هزار تن می‌رسد حال اینکهواگن‌ها در طول مسیرها در برخی از نقاط ممکن است که نیاز به ترمز داشته باشد اما برخی از این واگن‌ها فاقد ترمز بودند در یک قطارچند واگن ترمز نداشتند و یکی از کابوس‌های لوکوموتیو ران‌ها این بود که ترمز واگن در سراشیب‌ها عمل نکند.

صالحی گفت: سالها این عیب وجود داشت و از سال گذشته تلاش برطرف کردن این عیب را داشتیم که البته مقاومت‌هایی صورت گرفت وعده‌ای می‌گفتند که احتمال قفل شدن ناوگان باری وجود دارد اما توانستیم در سه ماه سیستم ترمز ٨ هزار واگن را اصلاح کنیم و امروزهیچ واگن بدون ترمز در شبکه ریلی کشور سیر نمی‌کند. 

وی درباره ترانزیت و سهم شبکه ریلی در ترانزیت اظهار داشت: مهمترین محصول برای ترانزیت ریلی گوگرد از مبدا ترکمنستان است وتا دو سال گذشته در بحث ترانزیت ریلی تک کشوری و تک محصولی بودیم بطوریکه هر زمان که قیمت گوگرد در دنیا خوب بود ترانزیتریلی ایران رونق پیدا می‌کرد از این رو به دنبال تنوع محصولات ترانزیت ریلی بودیم و توانستیم محصولات ترانزیت ریلی را متنوع کنیم وبه همین ترانزیت ریلی در سال گذشته ١٠ درصد افزایش پیدا کرد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از کشورهای هدف در ترانزیت روسیه بوده که توانستیم ترانزیت ریلی روسیه را افزایش دهیم وتنوع بخشی محصولات ترانزیتی را از روسیه افزایش دهیم. با همه این اقدامات ترانزیت ریلی در سال ١۴٠٢ نسبت به سال گذشته آن تا١٠ درصد رشد داشت. 

وی درباره دلایل پایین بودن سرعت بازرگانی سیر قطارهای باری گفت: در حال حاضر سرعت سیر قطاری مسافری ١۴٠ کیلومتر وسرعت ناوگان باری ۶٠ کیلومتر است که سرعت سیر بازرگانی متفاوت از این است. بار ممکن است به هر دلیلی در مسیر ریلی تخلیهنشود که این باعث پایین آمدن سرعت سیر بازرگانی می‌شود. بنابراین ممکن است به هر دلیلی سرعت سیر بازرگانی کاهش پیدا کند کهارتباطی هم به راه‌آهن ندارد هر چند که برای بالا بردن سرعت بازرگانی راه آهن اقداماتی انجام داده است از جمله تمرکز بر روی مراکزلجستیکی و تخلیه و بارگیری که نمونه آن راه‌اندازی بندر خشک آپرین بوده‌است. 

صالحی بیان اینکه در حاشیه کرج قبرستان لکوموتیو داریم که ٢٠٠ دستگاه لوکوموتیو در این قبرستان خاک می‌خورند، گفت: زمانی که وارد راه‌آهن شدم تعداد لوکوموتیوها ٩۵٠ دستگاه بود و امروز تعداد لوکوموتیوهای فعال به بیش از ١٠٠٠ دستگاه رسیده‌است. در حالحاضر ١۵٠ دستگاه لوکوموتیو زیمنس با عمر متوسط ١١ سال در ناوگان وجود دارد که دو سال قبل ۵٠ دستگاه لوکوموتیو متوقف دائمبودند و از ١٠٠ دستگاه دیگر ٨٢ دستگاه لوکوموتیو کار می‌کرد و در نهایت از این ٨٢ دستگاه ١٧ دستگاه در رژیم بهره‌برداری سالم قراردارد .

وی ادامه داد : در حاشیه شهر قبرستان لوکوموتیو ها را داریم که ٢٠٠ دستگاه لوکوموتیو ٣٠ سال متوقف مانده‌است. این لوکوموتیو هااز رده خارج شده‌اند و قابل احیا نیستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره توافقات با عراق برای اجرای راه‌آهن شلمچه-بصره گفت:در دیدار اخیر با هیات عراقی پیگیری‌هاییبرای احداث راه‌آهن شلمچه-بصره انجام شد. در حوزه مین روبی تا وسعت ٣ کیلومتری وارد خاک عراق شدیم. این منطقه ٣ دهه بعد ازجنگ دست نخورده مانده بود اما در حال حاضر تیم علمیات ایران در حال خنثی سازی این منطقه هستند. همچنین برای احداث پل آسانسوری طراحی کامل انجام شده و ظرف روزهای آینده زمین برای شمع کوبی تحویل می‌شود.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز